Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: wat is een blauw vinkje waard als iedereen het kan kopen?

Mark Zuckerberg volgt Elon Musk na en komt ook met een betaald blauw vinkje. Verliest het daarmee aan waarde?
Elon musk en Mark Zuckerberg

Meta introduceert, in navolging van Twitter, het kopen van een blauw vinkje. Binnenkort kan elke gebruiker een Meta Verified abonnement afsluiten, vanaf €11,99, hiermee kan je onder andere een blauw vinkje kopen. Een duurdere variant dan Twitter, waar je voor zo’n €8 per maand Twitter Blue member kan zijn.

De kracht van het blauwe vinkje

Waarom kiest nu ook Meta ervoor om een maandelijks abonnement te introduceren? Heeft Mark Zuckerberg dit goed gejat? En heeft Elon Musk het in eerste instantie überhaupt goed bedacht? De meningen zijn erg verdeeld. Voorheen kregen alleen grote bedrijven of beroemdheden een blauw vinkje. Of creators die hier hard voor hadden gewerkt. Als iedereen een blauw vinkje kan kopen, is dit dan nog wel iets waard? Of verliest het zijn kracht en betrouwbaarheid? 

Meta beweert door Meta Verified juist creators te helpen. Zo wordt bijvoorbeeld een account meer uitgelicht, waardoor het bereik toeneemt. Maar anderen zijn van mening dat social media een plek zou moeten zijn waar iedereen gelijke kansen krijgt, niet alleen mensen die er geld voor over hebben.

Money, money, money?

Voor nu is het nog niet mogelijk om het abonnement in Nederland af te sluiten. Maar wanneer dat wel het geval is, zal het dan inderdaad de creators helpen? Of is het alleen een nieuwe manier van Meta en Twitter om meer geld te verdienen? Doordat niet alleen beroemdheden, bedrijven of merken straks nog een blauw vinkje bezitten, is één ding zeker: de blik op het blauwe vinkje zal in het social media landschap sterk veranderen.

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al abonnee? Log hier in