Analyse radiocijfers: wie profiteert straks het meest van vertrek Edwin Evers?

Evert Bronkhorst kijkt alvast vooruit naar later dit jaar als Evers stopt en constateert ook dat er nog geen Giel-effect is.

123RF.com

De nieuwe luistercijfers van februari/maart 2018 zijn gepubliceerd en de voorspelde strijd om de nummer 1 positie lijkt steeds spannender te worden.

 

Advertentie
advertisement

Radio 538 is in deze meting de grootste zender met een kleine voorsprong op NPO Radio 2 (0,2%). Ten opzichte van een jaar geleden groeit Radio 538 nog licht (0,3% in marktaandeel bij 10+), terwijl NPO Radio 2 2,1 procent marktaandeel bij 10+ erbij pakt.

De ochtendshows

Dit jaar gaat er het een en ander veranderen in de ochtendshow radiolandschap. Edwin Evers vertrekt eind dit jaar bij 538, Gerard Ekdom gaat per september de ochtendshow bij Radio 10 doen en NPO Radio 2 zoekt naarstig naar een nieuwe invulling voor dit timeslot. Maar hoe belangrijk is de ochtendshow voor deze zenders, waar zit het grootste gevaar en wie maakt de meeste kans op groei?

Daarom hebben wij de marktaandelen in de brede doelgroep 25-59 jaar door de (werk)dag heen naast elkaar gezet. 

 

Optisch gezien is het grootste gevaar voor Radio538, het marktaandeel van Evers staat op is by far het hoogste van de hele werkdag. Bij Radio 10 lijkt de grootste kans te zitten, daar is de performance van het ochtendtijdvak het laagste van de hele dag en aan Gerard Ekdom de taak om groei te realiseren.

Radio_ochtend
Vizeum

NPO Radio 2 heeft de meest stabiele lijn door de dag heen van deze 3 zenders en mits men voor een goede vervanging zorgt, zouden zij in een risico-analyse op score gemiddeld uitkomen.

3FM en Veronica

3FM blijft maar dalen en ook in hun core doelgroep 20-34 daalt men van 6,7% naar 6,4% marktaandeel. Aan de nieuwe zendercoördinator de taak om deze zender (weer) op de schop te nemen, met een ongewijzigde koers zal de zender er zeker niet bovenop komen maar steeds verder wegzakken in het moeras.

Bij Veronica is nog geen Giel-effect te zien. De stelling dat negatieve PR (de Tim Knol rel) ook PR is, gaat niet op als we kijken naar de luistercijfers. De zender daalt licht en ook in het ochtendshow tijdvak van Giel zien we de zender inleveren. Bijvoorbeeld bij Mannen 25-59 jaar van 6,3 procent in okt/nov-17, via 5,9 procent in jan/feb-18, naar 5,0 procent in de feb/mrt-18 meting.

Evert Bronkhorst is strategy director bij Vizeum

Plaats als eerste een reactie

Advertentie