Of je wel of niet ondergedompeld zult worden in Olympisch getinte advertising, zal er aan liggen waar op de wereld je je bevindt. Volgens een survey van ICOM (International Communications Agency Network) zijn ad-verteerders in Australië, Italië en Guatemala ontzettend geïnteresseerd, en is dat in landen als Korea en Zwitserland te verwaarlozen. Ook binnen werelddelen varieert het enorm. Binnen EMEA (Europa, Midden Oosten en Azië) is er in Italië en Nederland zeker sprake van Olympische koorts; in Israel, Zwitserland en Turkije totaal niet.
Omdat van de elf internationale sponsors die tientallen miljoenen dollars betalen voornamelijk in de Verenigde Staten zitten en het NBC netwerk ruim 1200 uur Olympische sport uit zal zenden, is de interesse daar relatief hoog, maar binnen de V.S. varieert het ook weer sterk.
Sponsors moeten overigens creatief zijn om munt te slaan uit hun sponsorgelden, want zichtbaarheid in de media is er niet bij; geen billboards in de stadions, geen shirtsponsoring. Niettemin investeren bijvoorbeeld Coca-Cola, Visa, Panasonic en nog acht andere internationale bedrijven gigantisch in het evenement (tussen de 40 en 50 miljoen dollar). Wat Samsung bijvoorbeeld deed was participeren in de selectie van de 1800 toortsdragers wereldwijd. Het koos bovendien topatleten Darren Campbell (Engeland) en Cathy Freeman (Australië) als ambassadeurs voor het merk voor de periode van een jaar. Verder zorgde het merk voor aanwezigheid in de steden waar de Olympische vlam doorheen kwam.
% advertising gerelateerd aan Olympische Spelen:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!