Premium

‘Als je het gedrag weet van een gebruiker dan kun je gepersonaliseerde boodschappen sturen’

Erik Wiese (Blauw Gras) en journalist Elger van der Wel in gesprek met Luc van Emmerik, chief marketing officer bij mobiliteitsbedrijf Felyx

#PRAATMETME - Luc van Emmerik, chief marketing officer Felyx

In de podcast #PRAATMETME #8 gaan Erik Wiese (Blauw Gras) en journalist Elger van der Wel in gesprek met Luc van Emmerik, chief marketing officer bij mobiliteitsbedrijf Felyx. Dit flexibele scooterverhuurbedrijf positioneert zichzelf als een disruptive mobiliteitsconcept en het heeft ambitieuze plannen voor duurzaam en gedeeld stadsvervoer. Met het aanbieden van een compact en electrisch vervoersmiddel streeft de datagedreven scale-up ernaar steden schoner, leefbaar en bereikbaar te houden voor iedereen. In Nederland zijn de e-scooters van het merk beschikbaar in Amsterdam, Groningen en Delft en het bedrijf is daarnaast actief in het Belgische Brussel.

Het terugkerende thema van #PRAATMETME podcast-serie is ‘de groeiende interactie tussen mens en merk.’ Wiese en Van der Wel leiden de podcasts telkens aan de hand van drie stellingen waarop Instagram-volgers van Adformatie en Blauw Gras hebben gestemd afgelopen periode.

Stelling 1: Scale-ups zoals Felyx bouwen te weinig aan hun merk.

 Van der Wel: ‘Ik gok dat je dit wel wil ontkrachten..’

Van Emmerik: ‘Het verschilt heel erg, toch denk ik dat ‘het merk’ in de basis heel erg belangrijk is voor scale-ups en ook daarvoor nog in de startup-fase. Alleen als bedrijf moet je goed de afweging maken tussen wat wil ik en waar kan ik mijn budget aan alloceren. Dan is het makkelijker en efficiënter om heel gericht op een iets meer data driven-focus te gaan zitten om te zorgen dat je je funnel optimaliseert voordat je aan merkbouw begint om die funnel ook daadwerkelijk te gaan vullen. Dat is een moeilijke afweging. Ook in het product dat wij aanbieden, omdat het om verkeersbewegingen gaat en er heel veel aspecten meespelen waarom iemand wel of niet voor ons product kiest. Dat moet je ook heel goed opvangen in het merkverhaal en de merkbeleving. 

Natuurlijk is het easy-stuk, het fast-stuk en het fun-stuk in onze communicatie heel belangrijk, maar ook het veiligheids-stuk. Hoe ervaart iemand de scooter? Voelt die zich veilig, weet die hoe die het moet gebruiken? Dat moet je eigenlijk allemaal embedden in het merk om ervoor te zorgen zodat dat aspect ook mee kan worden genomen in de communicatie. Ik denk dat het startup-eigen is om dat te weinig te doen in het begin want in het begin heb je dusdanig veel vertrouwen in je product. Je bent aan de slag. Je krijgt tractie en je ziet dat het werkt. Dan wil je het schalen en dan komt er een fase dat je eigenlijk niet meer begrijpt waarom de consument je product gebruikt. Dan is het de basis om te gaan kijken naar de waarom en de hoe. Dat is ook vaak het moment dat startups en scale-ups denken van: nu gaan we naar merk en nu gaan we het merk bouwen.’

Van der Wel: ‘Hoe hebben jullie bij Felyx zelf het merk gebouwd?

Van Emmerik: ‘In het begin ben je heel erg aan het uitleggen. Ons voordeel is dat we heel zichtbaar zijn. Je ziet die beweging. Je ziet onze scooters in de straat. Het zijn net rijdende billboards. Dat scheelt en die zichtbaarheid en functionaliteit moet je dan laden. Wij kijken heel specifiek naar klantgroep. Wie gebruikt ons product en waarom? En hoe gebruiken ze het? Je kunt heel makkelijk segmenteren.

Zo zijn er weekend-gebruikers. Week-gebruikers en Forensen-gebruikers. Is dat wekelijks, is dat dagelijks. De combinatie Den Haag Scheveningen is daarvoor ideaal. Daar zie je heel makkelijk gebruikspatronen.

In de basis is onze communicatie altijd hetzelfde: Easy van A naar B op een leuke manier. Dat is eigenlijk de kernboodschap en we diepen steeds verder in op die klant. Waar haakt die op aan, via welke campagne komt die binnen en wat levert die op? Wat is dat gedrag? En dan ga je op basis van dat gedrag gepersonaliseerd boodschappen sturen om hem weer te bewegen.

Dus als je weet dat iemand met dertig graden altijd naar het strand gaat, dan ga je deze klant twee dagen van tevoren benaderen met boodschappen. Als je weet dat het mooi weer wordt…

Het doel dat we vervullen is altijd hetzelfde. Alleen mensen gebruiken het product anders. Dat is het belangrijkste om te weten. Als je weet waarom iemand je product gebruikt, dan kan je daar ook veel doelgerichter op gaan acteren. Uiteindelijk blijft ons doel als bedrijf hetzelfde: We willen de vervoersvraag beter invullen zonder dat daar een bezit aan wordt gekoppeld. Anderzijds willen we de leefbaarheid in een stad optimaliseren. Nu word je op een normale zomerse dag in Amsterdam, als je door de straten heen fietst, negen van de tien keer overal bijna aangereden… en om daar efficiënter mee om te gaan en die kwaliteit te bevorderen, dat is een onderdeel van hoe we ons merk laden. Ik denk juist dat dat hetgeen is dat onze doelgroep ook interessant vindt. Je ziet dat die purpose-merken steeds meer naar de voorgrond komen en makkelijker omarmd worden.’

Wiese: ‘Over het algemeen zendt je veel functionele boodschappen naar je gebruikers maar is dan die purpose boodschap hetgeen waarmee je de emotionele connectie bouwt aan de voorkant?’

Van Emmerik: ‘Ja, zeker. Die purpose wordt steeds belangrijker. Wij zijn een groot voorstander van het vervangen van bepaalde vervoersstromen. Een auto staat 92% van de tijd stil. Dat is onnodig. En dat je bijvoorbeeld voor een ritje van vijf minuten de auto pakt… Dat kan je ook anders invullen. Efficiënter. Dat is wat wij aanbieden. En dan zie je indirect dat ook de luchtwaarden in de stad beter worden, als je het aanhoudt, dat is een grote plus. Uiteindelijk is dat onderdeel van het laden van het merk, maar de emotie zit ook in dat je iemand ergens naartoe brengt. Dat is een waarde die wij toevoegen. En we zijn aan het kijken hoe we dit in het verhaal kunnen toevoegen.  

Een vervoersvraag gaat ook altijd gekoppeld met vertrouwen. Iemand moet van A naar B. Wil iemand ergens naartoe en die scooter is er niet dan kan die denken: ‘dit werkt niet voor me'. Eerder mochten we bijvoorbeeld maar 100 scooters aanbieden in Amsterdam en sinds wij onze scooter-vloot mochten uitbreiden zie je dat het vertrouwen in Felyx ook is gegroeid.’

Van der Wel: ‘Dus terugkomend op de stelling: Scale-ups zoals Felyx bouwen te weinig aan hun merk. Hoeveel procent denk je dat het eens was met de stelling? 

Van Emmerik: ‘In denk 60%’

Van der Wel: ‘60 % heel sterk, inderdaad 60% was het eens met de stelling.’

Luister podcast #*

Luister naar de hele podcast voor de antwoorden en verwachtingen van Van Emmerik op de stellingen:

Stelling 2: Met data anno 2020 heb je goud in handen.

Stelling 3: Social media is key in een hyperlokale marketing strategie

Over #PRAATMETME

Waar zijn merken anno 2020 eigenlijk nog zonder social media? Maandelijks gaan Erik Wiese (Blauw Gras) en journalist Elger van der Wel hierover in gesprek met toonaangevende marketeers. De Instagram-volgers van Adformatie en Blauw Gras praten mee door te stemmen op de stellingen en vragen te stellen aan de hoofdgast.  

De podcast – een initiatief van Blauw Gras in samenwerking met Adformatie en LAB-3 - is te beluisteren via Spotify, Soundcloud en iTunes. 

 

Luister ook de podcast met Martin de Boer, directeur marketing Corendon Hotels & Resorts: ‘Veel marketeers zijn in winterslaap gevallen en dat is funest. Je moet top of mind blijven’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie