Premium

Dave Maasland (ESET Nederland) over het sponsoren van een onafhankelijk tv-programma

ESET sponsort een journalistiek onafhankelijk programma op RTL Z over digitale veiligheid. Maasland legt uit hoe en waarom.

Dave Maasland
Afbeelding: ESET Nederland

Beveiligingsbedrijf ESET slaat de handen ineen met RTL Z voor een nieuw, journalistiek onafhankelijk tv-programma over digitale veiligheid. Het programma Cyber Sessies kent zes afleveringen en laat experts aan het woord over hoe consumenten en bedrijven zich beter kunnen wapenen tegen online gevaren. ‘Er zijn prachtige tv-commercials gemaakt, maar het past niet echt bij onze visie om puur euro’s uit te geven aan marketingbudget’, zegt Dave Maasland als ceo van ESET Nederland in gesprek met Adformatie.

Advertentie

Een tv-programma over online veiligheid is anno 2022 hard nodig, betoogt hij. De versnelde digitalisering door de coronapandemie, de toenemende impact van hackaanvallen en de oorlog tussen Oekraïne Rusland maken volgens hem goed duidelijk hoe kwetsbaar we online zijn.

ESET als sponsor

ESET is als Europese beveiligingsbedrijf vooral bekend door de verkoop van antivirussoftware voor computers en smartphones, maar werkt achter de schermen ook samen met partners als Google om diens Chrome-browser te beveiligen. ESET Nederland zoekt graag de aandacht op om online veiligheid onder de aandacht te brengen. Het sponsort onder meer voetbalclub Sparta en Hackshield, een gratis online game die kinderen en volwassen kennis over cybersecurity bijbrengt. Maasland zelf schuift als cybersecuritydeskundige bijna wekelijks aan in tv-talkshows, radioprogramma’s en op evenementen. Niet om zijn eigen antivirussoftware te promoten, maar om duiding en tips te geven over een grootschalige hack of andere digitale actualiteiten.

Zo moet je het tv-programma Cyber Sessies ook zien, zegt hij. ESET Nederland sponsort het tv-programma met de insteek om Nederlanders digitaal wijzer te maken, niet om á la Tommy Teleshopping de verkoop van zijn antivirussoftware aan te jagen. In het tv-programma op RTL Z – dat 1 april start – gaat het over actuele thema’s rondom digitale veiligheid en praktijkervaringen van bedrijven.

Aangescherpte merkpositionering

Aanleiding voor het tv-programma is de wereldwijde herpositionering van ESET. Het beveiligingsbedrijf wil via zijn nieuwe merkpositionering Progress. Protected. meer uitdragen dat het technologie en zo de vooruitgang beschermt. Maasland: ‘In de markt kennen Nederlanders ons nog niet echt als een speler in het groot zakelijk segment. Dat willen we veranderen, we willen dat Nederlanders bij de merkassociatie digitale beveiliging aan ESET denken.’ ESET gaat voor toegewijde aandacht, vervolgt Maasland. ‘Er zijn prachtige tv-commercials gemaakt, maar het past niet echt bij onze visie om puur euro’s uit te geven aan marketingbudget. Vandaar dat we uitkwamen bij een inhoudelijk partnership voor een tv-programma. De euro’s die we normaliter zouden uitgeven aan tv-commercials, zitten nu in het tv-programma.’

RTL bepaalt de inhoud

Cyber Sessies is een journalistiek onafhankelijk tv-programma, garandeert Maasland. Om het programma heen zijn commercials van ESET te zien en RTL produceert online artikelen zoals een advertorial in een dossiervorm. Die artikelen verwijzen naar een campagnepagina van ESET. ‘Op die pagina leggen we uit wie wij zijn en wat wij doen’, zegt de ceo. Het tv-programma wordt door RTL op de zender en sociale media gepromoot en verschijnt ook op diens streamingsdienst Videoland. RTL maakt het programma zo actueel mogelijk, door op vrijdagochtend op te nemen en diezelfde middag uit te zenden.

Gevraagd naar de inhoudelijke invulling van Cyber Sessies zegt Maasland: ‘Remy Gieling, journalist, dagvoorzitter en presentator, neemt de presentatie voor zijn rekening. RTL produceert het programma en RTL-journalist Harm Teunis doet de inhoudelijke redactie. Hij nodigt kopstukken uit het bedrijfsleven, de wetenschap, de overheid en de politiek uit voor een tafelgesprek. In elke aflevering (van 23 minuten) zit ook een reportage over een bedrijf en diens cybersecurityervaringen.’ Teunis schuift in sommige afleveringen aan als expert. Maasland ook, in ieder geval in de eerste aflevering. In hoeveel afleveringen hij aan tafel gaat zitten met de experts, is volgens hem aan Teunis. ‘Hij nodigt de experts uit.’

Concurrenten aan het woord

Dat kunnen ook deskundigen van concurrerende digitale beveiligingsbedrijven zijn, bevestigt Maasland. En nee, dat maakt hem niets uit. ‘Sterker nog, ik heb zelf iemand van McAfee voorgedragen. Wij voelen het helemaal niet als een bedreiging en proberen als ESET op sommige punten juist de leiding te nemen door een platform te faciliteren en het gesprek te starten. Juist door een concurrent aan tafel te zetten, laat je de leiderschapspositie van je platform zien.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie