De 7 meest opvallende merkactivaties tijdens SXSW 2018

Van babygeitjes en een partybus (Viceland) tot een levensechte Batmobile (Warner Bros)

Marketeers uit de hele wereld brachten tijdens festival South by Southwest (SXSW) hun diensten en producten onder de aandacht van internationale bezoekers. SXSW is werldwijd het grootste interactieve festival, met dit jaar opnieuw meer dan 70.000 gasten. Dit waren de meest opvallende campagnes van 2018 in Austin, Texas.

Google is alom aanwezig: van Funhouse tot elektrische taxi's

(video: Google)

Techreus Google heeft een vol sprekersprogramma en vele activaties tijdens SXSW. Er rijden elektrische Google-taxi's rond en in telefooncellen kun je ervaren hoe Google Assistant werkt (foto bovenaan dit artikel).

De grootste marketingactie is een pop-up huis met daarin de nieuwste uitvindingen van de zoekmachinegigant. De locatie heet dit jaar 'Fun House' en Google Home staat centraal. In de villa ontdek je dat eigenlijk alles in en om het huis te besturen is met Google: van koffiezetapparaat tot kattenbak, van tuinsproeiers tot verlichting.

De Google Home is een slimme, spraakgestuurde assistent voor in huis. Concurrenten zijn bijvoorbeeld Amazon Echo en Alexa. In de talks en panels tijdens het festival hoor je vooral welke gevolgen spraakgestuurd zoeken heeft voor softwareontwikkelaars en digital designers. Meer over voice op SXSW.

HBO: Westworld-ervaring

(video: CNET)

Tijdens SXSW waren er volop lezingen en panels over kunstmatige intelligentie. De meest sprekers stellen gerust: we hoeven echt niet bang te zijn voor moordlustige robots.

Tv-netwerk HBO liet bezoekers dit jaar het doemscenario beleven met een Westworld-activatie. Net buiten Austin stond een nagebouwde versie van het stadje Sweetwater uit de populaire tv-serie. Wie erheen wilde moest vooraf een plek in de pendelbus reserveren. De activatie was meteen een hit: een week van te voren was het volgeboekt.

De serie Westworld gaat over een themapark waar rijke mensen cowboy kunnen spelen met levensechte robots. De bezoekers mogen hun wildste fantasieën uitleven zonder consequenties. Totdat die robots een eigen wil krijgen...

Viceland: 'Babygeitjes zijn de nieuwe manier om op te vallen'

(Eigen video)

Tv-kanaal Viceland huurde een stuk grond en zette daarop een feestbus en een geitenboerderij. Volgens een medewerker is dit zijn babygeitjes 'het nieuwe ding om mensen te lokken'. Er staat inderdaad een flinke rij om met de dieren te knuffelen, maar de link tussen het merk en geiten is niet duidelijk.

Verder kunnen bezoekers in de bus dj's ontmoeten en gratis zonnebrillen, aanstekers en stickers meenemen.

DC Comics en Warner Bros.: een kijkje in de Batmobile

(video: Adweek)

Fans van films als Justice League en Batman versus Superman konden terecht op de stand van Warner Bros. en DC Comics. Ze hielden presentaties, verkochten merchandise en bovendien kon je instappen in de Batmobile. Lisa Gregorian, CMO van Warner Bros: 'Dit is een fantastische manier om de verhalen tot leven te brengen voor onze bezoekers. Ze kunnen de Batmobiles echt ervaren. De meeste bezoekers denken trouwens dat ze nep zijn. Dat is niet zo: je kunt er echt in rijden.'

Bose: muziek luisteren, telefoneren en informatie opvragen via een AR-zonnebril

In het huis van audiomerk Bose konden bezoekers 'Bose AR' ervaren. Terwijl augmented reality (AR, denk aan Pokémon Go) meestal te maken heeft met beeld, is deze techniek volledig gebaseerd op geluid.

Ik mocht de nieuwe techniek testen en was onder de indruk. Ik kreeg een 3D-geprint prototype van een zonnebril en maakte verbinding met mijn smartphone. De bril zag en voelde als een normale zonnebril, maar zodra ik 'm opzette hoorde ik muziek. Duidelijk, helder surround sound, dat alleen ikzelf kon horen. Zonder oortjes of koptelefoon. Ondertussen kon ik ook prima luisteren naar het verhaal van de Bose-marketeer.

Door te knikken kon ik de telefoon opnemen, door m'n hoofd te schudden hing ik op. Maar muziek luisteren en telefoneren waren slechts de eenvoudige functies. Het werd pas echt interessant toen ik met de bril op straat mocht rondlopen. Als ik naar een van de restaurants in de straat keek en op de zijkant van de bril tikte, hoorde ik de openingstijden en wat er op het menu stond. Sensoren in de zonnebril meten hoofdbewegingen en via GPS kan het apparaat vrij nauwkeurig bepalen wat er recht voor je staat.

De bril kan je ook helpen navigeren of een audiotour geven. Volgens de marketeer van Bose is het bedrijf ook bezig met sportapplicaties en speciale brillen voor blinden.

Slaap inhalen bij matrassenmerk Beautyrest

's Avonds laat feesten, 's ochtends weer vroeg op voor een plek in de zaal bij een topspreker: SXSW is alles behalve goed voor je nachtrust. Daar speelden matrassenmerk Beautyrest en lichtfabrikant Philips op in met een 'slaapconcert'.

150 bezoekers mochten het debuutconcert 'Sleep' van componist Max Richter bijwonen. Het optreden duurde 8 uur en de luisteraars kregen geen stoel, maar een matras en een slaapmasker. Ze mochten zelfs hun pyama meenemen, want het was de bedoeling dat ze in slaap vielen. Deze journalist van Adweek veroverde een plekje.

Het doel van de activatie was dat bezoekers 'een goede nachtrust' zouden linken aan Beautyrest en de wake-uplight van Philips.

HP & Intel richten zich op creatieve professional

 

Computerbedrijven HP en Intel richten zich met de Zbook laptop op creatieve professionals. Tijdens festival South by Southwest (SXSW) in Austin (Texas) lieten de merken in één dag 5.237 bezoekers kennismaken met het product.

Dat deden zij met een eigen huis vol met laptops, interactieve demo's en presentaties (bijvoorbeeld over digital storytelling). Het HP & Intel Digital Artistry House stond slechts één dag op South by Southwest en werd meer dan 5000 keer bezocht. Dit was de eerste keer dat HP een marketingactie hield op SXSW.

Wat kost dat?
Een activatie op SXSW is alles behalve goedkoop. Volgens Austin Business Journal begint het bij zo'n $500.000. Warner Brothers zou meer dan $1.2 miljoen hebben betaald voor de promotie van de nieuwe film 'Ready Player One' in op evenementenlocatie Brazos Hall.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie