Douwe Egberts en Philips lanceren Senseo Crema

De twee Nederlandse oermerken Philips en Douwe Egberts lanceren begin februari een nieuw koffieconcept dat op termijn het koffiefilterapparaat moet gaan vervangen. Het nieuwe apparaat wordt met veel geweld de Nederlandse markt opgeduwd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het marketingbudget ligt boven de 15 miljoen gulden. Doelstelling is volgens algemeen directeur Vincent Janssen van DE dat er eind 2001 250.000 apparaten in Nederlandse huishoudens staan.

De Senseo Crema is bedoeld om in weinig tijd een of twee kopjes koffie te zetten met een kwaliteit die vergelijkbaar is met die van koffie in de horeca of espresso. Senseo Crema levert een cremelaagje die tot voor kort alleen door heel dure apparaten kon worden geleverd. Het apparaat van Philips en DE kost niet meer dan 129 gulden.

Het apparaat bouwt voort op ontwikkelingen in de samenleving als individualisering en convencience. Bas Tulner, senior brand manager DE: ´Het zijn inderdaad ontwikkelingen waarop de koffiemarkt nog niet de perfecte aansluiting had. DE zit op ´potmomenten´, gericht op grote gezinnen, die allemaal dezelfde smaak prefereren. Thee heeft die slag naar geportioneerde verpakkingen wel gemaakt, maar koffie nog niet. Uit een pak koffie gaan nog altijd 40 tot 45 consumpties.`
Voeg daarbij een dringende economische noodzaak tot verandering: de koffiemarkt slinkt. Jongeren drinken later koffie dan vroeger en drinken dan ook nog minder dan hun ouders. Tulner: ´Commercieel vocht groeit nog steeds, maar het aandeel van koffie zie je dalen. In geld en volume.´
In aantal consumpties hadden warme dranken in 2000 nog altijd 54 procent van de totale drankenplas die via de levensmiddelenhandel verkocht wordt. Niet-alcoholische dranken hebben 20 procent. Maar deze categorie kende vorig jaar wel een groei van 6,8 procent, terwijl de warme dranken daalden met 2,5 procent.

Marketing directeur Franc Reefman van DE: ‘We hebben Senseo Crema samen met Philips aan de handel gedemonstreerd. Blokker, V&D, maar ook Albert Heijn verkopen de machines. We hebben het risico geminimaliseerd door de investering te maximaliseren. Mensen gaan niet twee machines naast elkaar zetten. Je moet heel snel de oude machine verdrijven.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie