Eten en wandelen om de horeca te steunen: 'We krijgen iedere minuut een bestelling binnen'

Culinaire ommetjes van het Haarlemse bedrijf WijnSpijs vliegen als warme broodjes over de digitale toonbank.

WijnSpijs organiseert Take Away-wandelingen. 'Het leukste uitje tijdens de lockdown'.

Nu restaurants en cafés door de lockdown voorlopig nog dicht blijven, organiseert het Haarlemse bedrijf WijnSpijs, een van de grootste culinaire platformen van Europa, zogenaamde Take Away wandelingen. 'Het leukste uitje tijdens de lockdown', klinkt het. En daar zijn veel mensen het over eens: de wandelingen lopen goed. Zo goed, dat het evenementenbureau - dat al tien jaar culinaire wandelingen organiseert in de Benelux - zich in één klap vermoedelijk de grootste wandelclub van Nederland mag noemen.

WijnSpijs organiseert sinds een ruime week culinaire wandelingen in twintig steden in Nederland, waaronder Amsterdam, Delft, Leeuwarden en Haarlem. Daarmee kunnen wandelaars de Nederlandse horeca steunen en is er weer een veilige weekendactiviteit. De culinaire ommetjes vliegen als warme broodjes over de digitale toonbank. WijnSpijs-directeur en voormalig restaurateur Wouter Dijkstra is blij met de goede zaken. 'Het loopt als een trein, echt niet normaal. Restaurants hangen non-stop aan de telefoon, en ook consumenten staan te springen om iets te doen. We vestigen verkooprecords: we krijgen iedere minuut een bestelling binnen.' Verrassend is dat wellicht niet. 'Het is misschien wel het enige uitje dat nu mogelijk is.'

Wouter Dijkstra, directeur WijnSpijs.
WijnSpijs-directeur Wouter Dijkstra is blij dat gemeenten een faciliterende rol aannemen, want de wandelingen zijn een pleister op de wonde voor de noodlijdende horeca.

Volgens Dijkstra zijn de wandelingen voornamelijk bedoeld om in het oog te blijven bij de horeca en consumenten. 'Negentig procent van de omzet gaat naar de horeca toe. Dat is mooi, al staat dat niet in vergelijking met wat er normaal binnenkomt. Bij ons niet en bij hen niet. De situatie bij restaurants en cafés is natuurlijk kommer en kwel. Sommige restaurateurs moeten hun auto verkopen, of gedwongen verhuizen. Gemiddeld heeft een restaurant inmiddels 90.000 euro schuld.'

Dijkstra is blij dat gemeenten een faciliterende rol aannemen, want de wandelingen zijn een pleister op de wonde voor de noodlijdende horeca. 'Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar ze hebben de steun echt keihard nodig.'

Illegaal wandelcircuit

Het organiseren van die wandelingen had wel wat voeten in de aarde. Veel bedrijven organiseerden illegale wandelingen. De afgelopen tijd ontpopte zich daardoor een 'ondergronds illegaal wandelcircuit', zegt Dijkstra. 'Tegen de regels in werden duizenden mensen gemobiliseerd voor het lopen van culinaire routes. Waar WijnSpijs zich netjes aan de coronaregels hield en geen wandelingen organiseerde, deden concurrenten dat wel. Verschillende gemeentebesturen verboden daarom deze illegale wandel-initiatieven.' 

WijnSpijs
WijnSpijs organiseert sinds een ruime week culinaire Take Away-wandelingen.

Lobby

Ook Dijkstra werd door de gemeente gebeld met een negatief advies over de culinaire ommetjes. Voor de Haarlemse ondernemer was dat juist het startschot van de Take Away-wandelingen. Hij besloot direct met zijn team om de tafel te gaan zitten en startte een lobby bij verschillende gemeenten om ervoor te zorgen dat zijn wandelingen toch doorgang konden vinden.

En met succes, want na de lobby zijn de ommetjes onder bepaalde voorwaarden inmiddels dus toegestaan. Opvallend genoeg moet elke vorm van organisatie worden losgelaten: zo is er geen startpunt, geen tijdsloten, geen vaste routes en geen registratie, geen alcohol nuttigen op straat, maximaal twee personen of één huishouden. 'Onlogisch', vindt Dijkstra. 'Hierdoor is er geen zicht op de culinaire wandelaars, routes of starttijden en dit is een potentieel risico.'

Volgens Dijkstra moeten de voorwaarden alle schijn van een evenement wegnemen. 'Wat ik denk te proeven, is dat op het moment dat je dat gaat doen, je echt iets aan het organiseren bent en dan wordt het een grijs gebied. Hoe minder regels, hoe minder je het een evenement kan noemen.' Dijkstra benadrukt daarom 'tot in den treure' dat wandelaars zelf de regels in acht moeten houden. 'Draag een mondkapje, ga niet het restaurant in, afrekenen gebeurt contactloos, noem maar op. Maar ik hoop dat iedereen zich daar inmiddels wel bewust van is.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie