Premium

Giftset voor Unilever geen volumeknaller, maar kans om merken relevanter te maken voor consument

Unilever biedt samen met Fiskars premium giftsets aan, waarin merken als Iittala en Wedgwood, gecombineerd worden met Calvé en Hellmann’s.

De bbq-giftset
Unilever en Fiskars

Unilever gaat samen met Fiskars en PostNL premium giftsets aanbieden. De giftsets kunnen worden samengesteld met producten van Unilever en artikelen uit het home & living assortiment van Fiskars, dat onder meer bekend is van de merken Iittala, Wedgwood, Royal Doulton en Fiskars.

Zo is er bijvoorbeeld een beterschaps-giftset met Pukka thee en een Iittala mok, een BBQ-giftset met Calvé en Hellmann’s sauzen en 6 schaaltjes van Royal Doulton en een health-giftset met Calvé dressings en een dressing shaker van Fiskars. What’s in it for Unilever? Luuk Wijnhold, e-commerce manager food & refreshments bij Unilever, zegt de mogelijkheid te bieden om giftsets samen te stellen die voldoen aan de vraag van zowel de consument als de online retailer.

Advertentie
advertisement
RM: Hoe is de combinatie Unilever-Fiskars tot stand gekomen?
LW:

‘Door wederzijds contact dat we hebben en de kans die we zagen om gezamenlijk een propositie te bouwen, omdat we beide geloven dat onze producten complementair zijn aan elkaar waar het aankomt op foods.’

RM: Wat is de logica achter de combinatie?
LW:

‘De logica wordt bepaald door onze klanten, webshops, die zelf hun combinaties kunnen bepalen voor de gelegenheid waarvoor zij een geschenkset zoeken. In dit geval dus Pimm Solutions. Door het specifieke marktsegment waarin zij opereren zijn specifieke gelegenheden, denk bijvoorbeeld aan een eerste werkdag of secretaressedag, voor hen belangrijk.’

RM: Hoe is dit logistiek georganiseerd?
LW:

‘Dat doen we in samenwerking met PostNL vanuit hun Food Fulfillment warehouse in Westzaan. Dat hebben we volledig uitbesteed.’

RM: Voor Unilever lijkt het nou niet dé volumeknaller die een forse groeispurt gaat verwezenlijken. Is het voor Unilever vooral een branding-vehikel?
LW:

‘Dat klopt. Voor ons is het een kans om ons portfolio geschikt te maken voor “gifting” en daarmee onze merken relevanter te maken voor de consument. Iemand een flesje ketjap cadeau doen is misschien niet zo aantrekkelijk, maar een wokpakket met een wokpan, spatels en wat producten van Conimex is natuurlijk al een stuk relevanter. Precies deze combinaties kunnen we met Fiskars samen maken en daarmee de relevantie van onze merken vergroten.’

RM: Voor Fiskars lijkt dit niet de gedroomde merkenmatch. Calvé staat toch ergens anders in het merkenkwadrant dan Ittala, Wedgewood en Fiskars. Zit hier niet geen merkafbreukrisico in?
LW:

‘We proberen combinaties te maken die logisch zijn voor een consument in een specifiek marktsegment. Dat betekent dat we bijvoorbeeld Iittala combineren met wat meer premiummerken zoals Pukka Thee. Calvé combineren we dan weer met merken als Royal Doulton of Fiskars, wat logischer is, ook qua prijspunt.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie