Premium

Hak lanceert sub-brand Mexicanez

Nicole Freid (Hak): ‘Bonen zijn vast onderdeel van de Mexicaanse keuken. Dit maakt de brug met onze producten en Hak super-logisch.’

Drie keer Mexicanez
Hak

Hak formuleerde al jaren geleden de ambitie om zoveel mogelijk mensen te helpen om meer groenten en peulvruchten te eten. ‘Op ieder moment van de dag.’ De bonen-missie van Hak kreeg recent een nieuw hoofdstuk; het lanceerde het sub-brand ‘Mexicanez’ (Naam, identiteit en verpakking werden bedacht en ontwikkeld in samenwerking met designbureau Milford.) De eerste drie producten onder het Mexicanez-merk stroomden vanaf week 26 (27 juni) in.

Hak had al meerdere Mexicaans-gekruide SKU’s in het schap staan. Nicole Freid, directeur marketing en innovatie bij Hak, deelt de overwegingen om aanvullend daarop met Mexicanez te komen.

Waarom komt Hak met het sub-brand Mexicanez?
NF:

‘Binnen de toenemende trend van de wereldkeukens zien we dat de Mexicaanse maaltijd heel populair is, maar ook in veel verschillende schappen in de supermarkt wordt gekocht. Onze bestaande Hak-producten staan in één schap en doen het daar goed maar bereiken maar een deel van de Mexicaanse-maaltijd-shoppers. We zien kansen om meer consumenten te bereiken als we uitbreiden naar andere schappen.’

‘Het Mexicaanse schap is uiteraard een van de schappen waar mensen shoppen voor de Mexicaanse maaltijd. Hier ontbreken nog hoge-toegevoegde-waarde-convenience-producten met bonen en groenten, terwijl die heel goed passen in de Mexicaanse maaltijd. Om in dit schap maximaal relevant te zijn hebben we onze “cues” aangepast aan dit schap met Mexicanez: niet alleen in naam maar ook de packaging-uitstraling en gebruikte kruiden en specerijen hebben een extra Mexicaans tintje.’

RM: Zijn er nog meer consumenteninzichten waarop deze lancering is gebaseerd?
NF:

‘Mensen hebben behoefte aan gezonde, plantaardige oplossingen binnen hun maaltijden en de strategie van Hak is om in alle meest gegeten maaltijden zoveel mogelijk groenten en peulvruchten toe te voegen. De consument is daarnaast op zoek naar gemak – zeker in de wereldkeuken – en wil minder tijd kwijt zijn aan koken, maar toch gezond en lekker eten.’

‘Daarnaast is de brug met onze producten en Hak superlogisch. Bonen zijn immers een vast onderdeel van de Mexicaanse keuken. We sluiten aan op de meest gegeten koolhydraatbronnen: wraps, taco’s en nacho’s en verrijken die met heel veel groenten en peulvruchten.’

Nicole Freid - cmo bij Hak
Nicole Freid - cmo bij Hak Suzanne Blanchard
RM: Biedt het sub-brand ruimte voor een bredere range van producten?
NF:

‘Jazeker! Hier hebben we al een funnel voor gebouwd. We starten er met drie!’

RM: Wordt Mexicanez ondersteund met grote marcom-campagnes?
NF:

‘Mexicanez zal in het najaar media-ondersteuning gaan krijgen en we weten dat confrontatie op de winkelvloer extreem belangrijk is. Hier zullen we dus ook veel activiteiten ontwikkelen om deze nieuwe propositie in het oog te laten springen en de shopper te verleiden om Mexicanez van Hak te proberen. Denk aan displays, demo’s, promo en schap-signing.’

Mexicanez
Mexicanez
RM: Jullie curry-SKU’s zijn India-inspired. Komt er ook een Hak Mumbai spin-off?
NF:

‘Curry’s zijn erg populair en lopen goed. Ook hier is de combinatie met linzen en kikkererwten weer een hele logische brug tussen deze maaltijden en de capabilities van Hak. We hebben er momenteel twee in ons assortiment en ik kan nu al verklappen dat het niet de enige zullen blijven want hier is veel variatie in mogelijk. Ook voor deze uitbreidingen zullen we ons niet per se tot het klassieke Hak-schap beperken.’

RM: In april zagen we de laatste commercial met Elise Schaap. Wanneer komt de volgende? En zit Mexicanez erin?
NF:

‘Er ligt al een nieuwe op de plank voor het najaar c.q. begin volgend jaar én we gaan samen met DDB weer scripts schrijven voor nieuwe verhalen over waarom je de groenten van Hak moet hebben. Mét Elise natuurlijk want dat is een gouden combinatie!’

‘We hebben overigens nog een leuke “vakantie-commercial” voor de zomervakantie die online gaat lopen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie