Heineken bekroond tot meest waardevolle Nederlandse merk bij Brandz Top-30

Booking.com en ING zijn nummer 2 en 3. Action is de snelste stijger.

Heineken is meest waardevolle merk van Nederland

De meest waardevolle Nederlandse merken hebben een totale gezamenlijke waarde van $72,7 miljard, volgens de Kantar Brandz Top 30 'meest waardevolle Nederlandse merken 2023'. Dit werd donderdag bekendgemaakt tijdens een exclusief event voor marketeers en pers in de A'dam Tower, georganiseerd door Kantar.

Een combinatie van succesvolle prijsstrategieën, internationale expansie en het creëren van waarde door betekenisvolle differentiatie heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse merken in de Top-30 hun totale merkwaarde met 10 procent hebben zien groeien sinds de laatste ranglijst in 2021, meldt de organisatie. 

Heineken

Heineken is uitgeroepen tot het meest waardevolle Nederlandse merk met een merkwaarde van 13,7 miljard dollar en heeft zijn waarde in de Nederlandse ranglijst de afgelopen twee jaar met 18 procent zien stijgen. Door zich te concentreren op zijn prijsstrategie heeft het biermerk zich met succes gepositioneerd als een premiumproduct en spreekt het kwaliteitsbewuste consumenten aan, aldus Kantar.

Action is snelste stijger

Action (nr.10; 2,3 miljard dollar) is met zijn focus op discountprijzen het snelst stijgende Nederlandse merk in de Top-30, met een stijging van drie plaatsen en een toename van zijn merkwaarde met 75 procent. De non-food discountretailer heeft de laatste jaren gekozen voor internationale expansie en opende in 2022 extra winkels in heel Europa, waaronder in België, Frankrijk en Spanje. 

Booking.com en ING zijn nummer 2 en 3

Online reisplatform Booking.com neemt een tweede plaats in met een merkwaarde van 11,4 miljard dollar. Het platform steeg 21 procent in waarde en is voor consumenten 'een bijzonder betekenisvol en onderscheidend merk' - ondanks de uitdagingen tijdens de pandemie. Op de derde plaats staat ING (8,5 miljard dollar), het merk met de hoogste merkwaarde in de categorie financiële diensten. Het is de eerste keer dat ING in de Top-3 van de lijst staat.

Nieuwkomers

Vier nieuwkomers komen in 2023 voor het eerst de Top-30 meest waardevolle Nederlandse merken binnen; Basic-Fit (nr.17; $986mln), Rituals (nr.18; $759mln), Wehkamp (nr.29; $248mln) en Plus (nr.30; $223mln). 

Kantar: 'Net als Action heeft Rituals zich gericht op internationale expansie om het snelst groeiende merk voor persoonlijke verzorging in Europa te worden en biedt het consumenten kwaliteit en betaalbare luxe. Online retailer Wehkamp biedt een breed scala aan kwalitatieve en populaire merken naast hun eigen merkproducten, en biedt klanten een gemakkelijke winkelervaring en scoort hoog op vertrouwen. 

Basic-Fit is een waardegedreven merk dat klanten aanspreekt die op zoek zijn naar een goede deal in uitdagende economische tijden. Voortbouwend op haar missie om fitness voor iedereen toegankelijk te maken, biedt het vrijetijdsmerk een flexibel lidmaatschap dat in elk van haar sportscholen kan worden gebruikt. Plus supermarkt biedt een gevarieerd assortiment producten met extra gemak en blijft via zijn onafhankelijke winkelketen dicht bij de klanten. 

De Top-30 van meest waardevolle Nederlandse merken 2023 presteert goed op het gebied van betekenis (op relevante wijze voorzien in behoeften en/of affiniteit opbouwen), onderscheidend (uniek zijn ten opzichte van concurrenten en/of trends zetten) en aanwezigheid (gemakkelijk in gedachten komen), waaronder ook online retailer bol.com (nr. 14; 1,2 miljard dollar) als meest betekenisvol merk. Albert Heijn (nr. 13; 1,3 miljard dollar) is het oudste merk in de top 30, maar wel een van de meest vooruitstrevende. Van de vier nieuwkomers is Basic-Fit bovengemiddeld anders vergeleken met de top 30 merken.'

Top-10 Meest waardevolle Nederlandse merken 2023 (plus merkwaarde 2023 USD mln)

1     Heineken (13.666)  
2     Booking.com (11.372)  
3     ING (8.472) 
4     Philips (5.802) 
5     KPN (5.057)  
6     Rabobank (3.454) 
7     Ziggo (3.228) 
8     Just Eat Takeaway.com (2.662) 
9     Spar (2.343) 
10   Action (2.262) 


Het volledige rapport is hier te lezen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie