Hema richt zich op eigen webshop, kernlanden zijn Benelux en Frankrijk

De samenwerking met Wehkamp wordt stopgezet. Duitsland en Oostenrijk worden aangemerkt als mogelijke groeimarkten.

Hema zet zijn samenwerking met webwinkel Wehkamp stop. In Frankrijk wordt een punt gezet achter de samenwerking met supermarkten Franprix en Casino-Géant. Bij die winkels zijn straks geen Hema-producten meer te koop. De samenwerking met Jumbo Supermarkten gaat wel verder. Dat laatste wekt geen verbazing, Hema is tegenwoordig in handen van Jumbo-familie Van Eerd en investeerder Parcom.

De winkelketen besloot zich na een strategische analyse voortaan te richten op zijn eigen webshop en zijn vestigingen in kernmarkten Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. Duitsland en Oostenrijk worden daarnaast aangemerkt als mogelijke groeimarkten. Hema doet nog nader onderzoek naar de kansen daar.

Ten tijde van de vorige topman Tjeerd Jegen en toenmalig eigenaar Marcel Boekhoorn zette Hema nog vol in op internationale expansie. Maar de eerder dit jaar aangetreden topvrouw Saskia Egas Reparaz vindt het belangrijk dat Hema zich focust op landen waar een leidende positie in de markt van het alledaagse leven en duurzame groei mogelijk zijn.

Lange termijn

Egas Reparaz zegt in een verklaring: ‘Door deze keuze te maken kunnen we groeikansen in de toekomst beter benutten. Dat is voor Hema, de medewerkers en haar klanten op de lange termijn beter.’

Eerder dit jaar besloot de keten al om te vertrekken uit Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft Hema nog ongeveer twintig winkels in het Midden-Oosten en Mexico. Die worden gerund door lokale partijen waarmee afspraken zijn gemaakt. Die contracten zullen worden gerespecteerd en de winkels kunnen dus gewoon blijven bestaan, verklaart Hema. In totaal telt Hema momenteel bijna 800 winkels en 19.000 werknemers.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie