Premium

Idtv+ stopt na 27 jaar met productie 5 mei-concert

‘We willen niet het bureau zijn dat opdrachten aanneemt vanuit een oude propositie’, aldus managing director Inge den Hartog.

Het 5 mei-concert in 2022 (door ANP)

Idtv+ en het Nationaal Comité 4 en 5 mei hebben na 27 edities 'in goed overleg' besloten te stoppen met de samenwerking rond de productie van het jaarlijkse 5 mei-concert op de Amstel.

Het besluit om te stoppen komt van Idtv+, de content-unit van tv-productiebedrijf IDTV (bekend van o.a. Wie is de Mol?) en sinds jaar en dag de vaste productiepartner van het 5 mei-concert. Het feestelijke concert op Bevrijdingsdag staat sinds 1995 bekend als nationale traditie en trekt jaarlijks zo’n 1,5 miljoen kijkers op televisie.

Megaklus

Waar Idtv+ zich lange tijd richtte op evenementen, kondigde het in 2020 een nieuwe strategische koers aan, waarbij het zich puur focust op contentmarketing (voor o.a. Hornbach en VT Wonen) - en een ‘klassieke megaklus’ als het jaarlijkse 5 mei-concert past niet meer in die strategie.

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei laat in een reactie weten uit te zien naar 'nieuwe vormen van samenwerking met Idtv+' en is inmiddels in gesprek met andere partijen voor de productie van het 5 mei-concert.

Inge den Hartog, managing director Idtv+, benadrukt dat ze heeft besloten af te zien van deelname aan de nieuwe 'tender' (pitch) van het 5 mei-concert, maar dat haar bureau geen écht afscheid neemt van het NC 4 en 5 mei. 'We hebben veel meer mogen bijdragen dan alleen het produceren van het 5 mei-concert op de Amstel, zo ontwikkelen we ook nog steeds videocontent voor hen. Maar we stoppen met de productie van het evenement. Een tender is een evaluatiemoment, voor de opdrachtgever, maar ook voor ons. Een dergelijke beslissing neem je dan ook niet licht.’

Historische relatie

Over de precieze reden van het besluit zegt Den Hartog: 'Binnen onze nieuwe koers met een duidelijke focus op content kiezen we enkel nog voor vraagstukken waarbij onze strategische én creatieve waarde op het gebied van storytelling het verschil maakt. Het vraagstuk van het NC 4 en 5 mei vulden we vanuit de historische relatie nog steeds met veel liefde in, maar een tender is ook het moment om te bepalen of die vraag nog bij de toekomst past. Het sec organiseren van een concert is dat voor ons niet.'

Hoe reageerde het NC 4 en 5 mei?

Zoals we van hen gewend zijn: eerlijk en professioneel. Net zoals het voor ons heel begrijpelijk is dat zij een pitch uitschrijven, reageerden zij met respect op ons besluit onze focus te verleggen en voor dit vraagstuk niet meer hun partner te zijn. Bovendien was voor hen al bekend dat wij onze koers verlegd hebben.

Het lijkt me tegelijkertijd een aderlating voor Idtv+, het NC 4 en 5 mei is toch een sterk merk om je als bureau aan te verbinden?

Absoluut, maar soms moet je durven harde keuzes te maken. Om een koers te varen die past bij je visie. We willen niet het bureau zijn dat opdrachten aanneemt vanuit een oude propositie of enkel financiële doelstellingen. Je huidige omzet gijzelt dan je ontwikkeling en dus je kwaliteit als bureau. We willen helder zijn waar we goed in zijn als bureau en onze organisatie daarop inrichten. En ja, dan moet je soms lastige beslissingen nemen.

De transformatie van event- naar contentbureau lijkt me niet 1,2,3 gemaakt. Wat waren de hobbels en hoe hebben jullie die 'overwonnen'?

De koerswijziging naar contentmarketing hebben we twee jaar geleden ingezet vlak voordat corona in Nederland uitbrak. Dat heeft zijn invloed gehad, vooral op de snelheid waarmee we de transformatie konden uitrollen. Je visie verkondigen en team uitbreiden is toch een stuk lastiger via Teams. Let wel, we zijn onderdeel van IDTV dat al sinds 1977 een 'storytelling company' is. In een dergelijk huis ademt iedereen creativiteit en content, dus daar zat de moeilijkheid gelukkig niet. Naast het aantrekken van een aantal goede specialisten op het gebied van content, strategie en account had de transitie vooral tijd nodig. In dat licht bezien zijn we nog geen jaar écht aan het groeien.

Inge den Hartog, Idtv+
Inge den Hartog, Idtv+
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie