Ieder land krijgt de commercials die het verdient

Een vergelijking tussen 10 nominaties van de Ster Goude Loeki 2021 en de Amerikaanse Super Bowl.

Still uit een commercial voor wasmiddel Tide

Door Mayke van Keep

Het was een bijzondere zondagavond vorige week. Een paar uur voordat de Superbowl ook in Nederland live zou worden uitgezonden, kwamen de tien finalisten van de Ster Gouden Loeki 2021 voorbij.

De commercials die nog in de race zijn voor de publieksprijs voor reclame op de Nederlandse TV zijn van dankaandezorg.nl, Douwe Egberts, Jumbo (twee keer), McDonald's, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ook twee keer), PLUS, Spieren voor Spieren en Staatsloterij. De bekendmaking van de finalisten betekent ook de start van de stemperiode. Want net als voorgaande jaren bepaalt het Nederlandse publiek wie er met de felbegeerde prijs naar huis gaat.

Opvallend bij de Gouden Loeki-finale is het groot aantal genomineerde reclames dat direct of indirect te maken heeft met het coronavirus. Nauwelijks reclames voor een individueel product maar vooral aandacht voor de zorg, voor zorg voor elkaar en voor maatschappelijke betrokkenheid.

Advertentie
advertisement

Bier, auto's, chips en snoep

Vergelijk dat eens met de rits reclames die tijdens de Superbowl voorbijkwamen.

En voor wie het nog niet wist; de Superbowl is de finale van het American Football seizoen, die dit jaar ging tussen de Tampa Bay Buccaneers en de winnaar van het vorig seizoen, de Kansas City Chiefs. En voor wie het nog niet wist; in 2020 keken 99.9 miljoen mensen naar de Super Bowl finale en in 2015 de meeste mensen ooit, 114 miljoen. En voor wie het nog niet wist; een reclamespotje van 30 seconden kost USD 5.5 miljoen en voor het duurste spotje ooit werd in 2018 bijna het drievoudige bedrag neergeteld.  Dat was dan ook een spotje van 90 seconden van Amazon en die kan het geld wel missen.

Het lijstje adverteerders tijdens de Superbowl was van een totaal ander kaliber dan de genomineerden voor de Gouden Loeki; veel bier-, auto, chips- en snoepmerken, schoonmaakmiddelen en een fitness app. 

Waar een maand geleden de wereld met open mond naar de televisiebeelden van de bestorming van het Capitool zat te kijken, leek afgelopen zondag alles weer terug ‘back to normal’.  De Corona-crisis leek ver weg, laat staan de grote kloof waarmee de Amerikaanse samenleving nu te maken heeft.

Bruce Springsteen was eigenlijk de enige die in een reclame voor Jeep een emotionele oproep deed om de Verenigde Staten weer te verenigen. Maar hij en Jeep hebben intussen andere problemen. De Jeep-commercial wordt niet meer uitgezonden nu bekend geworden is dat Springsteen eind 2020 van de weg is gehaald vanwege het rijden onder invloed.

Slechtst bekeken versie

Inmiddels is Superbowl 2021 met slechts 91,6 miljoen kijkers de slechtst bekeken versie van de afgelopen jaren. Lag het aan de kwaliteit van de wedstrijd? Hebben Amerikanen toch echt wel iets anders aan hun hoofd dan een football wedstrijd?

Is de hype van de Superbowl op z’n retour? Of lag het aan de kwaliteit en de inhoud van de commercials? Zijn adverteerders bang om in te haken op moeilijke onderwerpen of kennen de adverteerders hun doelgroep zo goed dat ze hier bewust voor gekozen hebben? Hebben de Amerikanen het echt met Corona en politiek gehad en willen ze alleen maar lichte, soms wat dom ogende commercials zien? Of is het een combinatie van deze twee.

USA kan nog iets leren van Nederland waar maatschappelijke onderwerpen steeds vaker een prominentere rol gaan spelen binnen reclame- en communicatiecampagnes.

Mayke van Keep is mede-oprichter en directeur van de Issuemakers

Reacties:

Arno van Welzen
En jij denkt écht dat de Superbowl het minst bekeken is door de commercials?!? Wow... over overschatting van je vakgebied gesproken.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Arno van Welzen
En jij denkt écht dat de Superbowl het minst bekeken is door de commercials?!? Wow... over overschatting van je vakgebied gesproken.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie