Instagram betaalt populaire accounts om zijn Reels-dienst te gebruiken

Grotere accounts kunnen duizenden dollars per maand extra verdienen.

Instagram

Instagram is bereid om populairdere accounts duizenden dollars voor hun video's te betalen, mits zij die posten op de Instagram Reels-videodienst en een bepaald aantal views halen. Kleinere accounts kunnen honderden dollars opstrijken. Vermoedelijk doet Instagram dit in de hoop creatievelingen én gebruikers op zijn platform te houden. Instagram ondervindt namelijk veel concurrentie van TikTok en YouTube. 

Advertentie
advertisement

Honderden tot duizenden dollars per maand

Instagram heeft een groter account 35 duizend dollar beloofd als de video's van het account 58.31 miljoen views (kijkers) in dertig dagen trekken. Een account met 24 duizend volgers krijgt van Instagram 8500 dollar als zijn Reels-video in een maand 9.28 miljoen kijkers halen. Dat blijkt uit berichtgeving van Techcrunch, The Verge en Business Insider. Een beloning van 8500 dollar is ook beloofd aan een medewerker van The Verge die 15 duizend volgers heeft. Kleinere accounts kunnen enkele honderden dollars per maand verdienen via Instagrams bonusprogramma. 

Instagram stimuleert grotere accounts om video's op zijn Reels-dienst te delen om de videodienst populairder te maken. Reels is geïntegreerd in de Instagram-app en toont kijkers kortere video's. Tussen de video's door laat Instagram advertenties zien. Accounts delen mee in de advertentie-inkomsten. 

Concurrentie voor TikTok

Instagram zegt dat het uitbetalen van populairdere accounts nog in een testfase verkeert en zegt dat de hoogte van de betalingen aan accounts daarom verschilt. 

Het financieel belonen van grotere accounts maakt onderdeel uit van de bedrijfsstrategie van Meta, het moederbedrijf van Instagram. Meta kondigde onlangs aan dat het in 2022 totaal één miljard dollar wil uitkeren aan populaire accounts op diensten als Facebook en Instagram. 

YouTube betaalt nog meer

Instagram concurreert niet alleen met TikTok, maar ook met YouTube Shorts. Google - eigenaar van YouTube - maakte eerder bekend honderd miljoen dollar te gaan verdelen over accounts die YouTube Shorts gebruiken. Volgens Business Insider voegt YouTube daar nu een agressieve en niet-publieke campagne aan toe.. Populaire accounts krijgen 50 duizend dollar aangeboden om in zes maanden tijd honderd Shorts-video's te plaatsen. Die video's mogen pas zeven dagen na publicatie op Shorts gedeeld worden op andere kanalen. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie