Premium

Koffiedik Kijken 2020 in 20 quotes

'2020 wordt game, set en match voor Max Verstappen' en nog 19 prikkelende uitspraken en voorspellingen.

Atva van Zanten en Barbara Barend
Foto: Jurgen Koopmanschap

Dagvoorzitter Barbara Barend (sportjournalist, Helden) waagde zich – na een wel heel uitgebreid wervend verhaal voor haar eigen winkel – als eerste aan een voorspelling voor 2020. ‘Sporters gaan zich meer geëngageerd opstellen door zich te mengen in het politieke debat.’

Zoals te doen gebruikelijk werd daarna de winnaar van het Gouden Koffiekopje (2019) op het podium gehesen. Dat was Hans Nijenhuis, die de harten van het publiek vorig jaar stal met een heel persoonlijk verhaal. Hij bleek ook nog eens de meest juiste voorspeller te zijn geweest.

Eén ‘juiste’ voorspelling die hij had gemaakt, herriep hij echter zelf. De voorspelling – goedgekeurd door de jury – dat hij in 2019 84 keer naar Apeldoorn heen en weer zou rijden, klopte toch niet. ‘Ik mocht met een taxibusje.’ De prijs werd hem ondanks dat niet alsnog afgenomen.

Daarna kregen achtereenvolgens Maartje Blijleven (We Love Communities), Dorkas Koenen (Rabobank), Atva van Zanten (Mindshare) en Jan Lammers (Circuitbaas Zandvoort) het podium. Adformatie tekende de 20 meest prikkelende uitspraken op.

Hans Nijenhuis Gouden Koffiekopje
Foto: Jurgen Koopmanschap

Maartje Blijleven

1. ‘Onze maatschappij is best wel individualistisch, het wordt er niet beter op.’

2. ‘Communities zijn niet nieuw. Wel urgent.’

3. ‘Oud talent hoeft niet weg, via online community academy’s kunnen we bijschol en omscholen. Het educatiesysteem gaat op zijn kop!’

4. ‘Jobsharing doet zijn intrede in de marcom-industrie. Het schaap met de vijf poten is immers niet te vinden.’

maartje blijleven
Maartje Blijleven Foto: Jurgen Koopmanschap

Dorkas Koenen

5. ‘We gaan betere merken zien, die durven te zeggen waar ze voor staan en zich in de ziel laten kijken.’

6. ‘De trucjes uit het vorige decennium werken niet meer. We gaan naar langetermijnrendement en daar moeten we onszelf keihard voor neerzetten.’

7. ‘We moeten leren om op te houden met alleen maar kijken naar klantbehoefte. We moeten kijken naar klantbelang. Daar red je de maatschappij mee, of zelfs de wereld.’

8. ‘We hebben met Rabobank geprobeerd om een onderdeel van de oplossing van de energietransitie te zijn, door een aandeel te nemen in Eneco. Maar dat is niet gelukt.’

9. ‘Vrouwen zijn over het algemeen strategisch slimmer, beter in verbinden en vaak beter in staat om te multi-tasken.’

Dorkas Koenen
Dorkas Koenen Foto: Jurgen Koopmanschap
Atva van Zanten
Atva van Zanten Foto: Jurgen Koopmanschap

Atva van Zanten

10. ‘We zijn allemaal veel technischer mensen geworden, maar heel veel beter zijn we er niet van geworden. Ik hoop dat we eerst de mensen in de weegschaal gaan leggen en daarna pas de techniek.’

11. ‘Amazon wordt het top 2 online platform in Nederland en gaat Coolblue en Wehkamp achter zich laten.’

12. ‘De consolidatie zet zich voort. Misschien gaan Talpa en Mediahuis het nog een keer proberen. Wellicht met een nieuwe naam, zodat de ego’s een beetje wegvallen.’

13. ‘We zijn een beetje moe zijn van de oppervlakkige visuele jaren tien met fitgirls, unicorns en foodporn. Ik voorspel dan ook dat het aandeel audio in de middelenmix stijgt van 5 naar 7 procent. Ik hoop dat dat mensen gaan lúisteren naar wat er gezegd wordt.’

14. ‘Diversiteit is niet alleen maar twee mannen en twee vrouwen op een podium, of een kleur. We moeten voorbij diversiteit en inclusie denken, het gaat om gelijkheid. Ik roep jullie op om open te staan voor andere mensen.’

Jan Lammers
Jan Lammers & Barbara Barend Foto: Jurgen Koopmanschap

Jan Lammers

15. ‘Zonder conflict word je niet wijzer.’

16. ‘De Grand Prix in Zandvoort zal een trend gaan neerzetten. Het wordt veel meer dan rondjes racen en dat was het dan. Het krijgt veel meer het karakter van een festival met dj’s, artiesten en activiteiten voor kinderen.’

17. ‘Het wordt voor Max Verstappen dit jaar game set en match. Hij gaat niet alleen winnen in Zandvoort, hij wordt ook wereldkampioen.’

18. ‘Social media heeft zijn piek bereikt. Ik voorspel dat het in 2020 niet meer zal gaan over bereik, maar veel meer over integratie met andere platforms.’

19. ‘Al die reacties op social media postings. Wie doen dat allemaal? Mensen met veel te veel vrije tijd lijkt mij.’

20. ‘Het fabrieksteam van Honda gaat het team van Redbull overnemen.’

Borrel Koffiedik Kijken
De Nieuwjaarsborrel Foto: Jurgen Koopmanschap
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie