Genereer langdurig engagement met OOH-ads

In de wereld van out-of-home-advertising kan het lastig zijn écht contact te maken met je doelgroep.

Vaak gaat het immers om passanten, die gemiddeld 2 seconden naar eenzelfde media-object kijken. In de campagne van Tenue de Soleil (een duurzaam, B Corp-gecertificeerd zonbeschermingsmerk) ligt deze aandachtsspanne echter een stuk hoger. Zij adverteren bij de gates op Amsterdam Airport Schiphol - een locatie met een relatief lange dwell time. Hier krijg je als marketeer ruimte voor het herhalen van advertenties, en heeft je publiek vervolgens tijd om tot actie over te gaan. Het resultaat? Minutenlang engagement tussen merk en consument.

Een exclusieve, digitale ervaring

In het partnership tussen Schiphol en Tenue de Soleil zit een duidelijk wederzijds voordeel. Wie zelf wel eens met het vliegtuig reist, weet dat de meeste passagiers op zoek zijn naar vermaak als ze bij de gate wachten op hun vlucht. Met deze campagne kan Schiphol daar een interactieve oplossing voor bieden. Tenue de Soleil krijgt, door hier zichtbaar te zijn, ruimte om meer naamsbekendheid te genereren, credibility op te bouwen en zich als thought leader te positioneren. Samen bieden ze hun gemeenschappelijke doelgroep een ervaring.

Die ervaring begint bij de digitale schermen in de gate. Daar kunnen wachtende reizigers met hun telefoon een QR-code scannen. Die QR-code leidt hen vervolgens naar een online omgeving waarin dermatoloog dr. Daniel Kadouch, oprichter van Tenue de Soleil, ze in verschillende stappen meeneemt in feiten en fabels rondom zonbescherming. Zo krijgen ze een quiz en een video voorgeschoteld, vol met onverwachte informatie. Ze leren bijvoorbeeld al spelenderwijs dat je van het eten van druiven minder snel verbrandt, en dat je maar een kwartiertje in de zon hoeft te zitten om vitamine D aan te maken.

Educatie in een innovatief jasje

Dat QR-codes tonen bij de gate een succesvolle strategie is, bleek uit een eerdere test in mei. Toen heeft Schiphol al geëxperimenteerd met een dergelijke campagne. En met resultaat: in 2 weken werd er 2.800 keer gescand, met een engagement rate van 90% en een gemiddelde schermtijd van 9 minuten. Tenue de Soleil zag de kans schoon om op eenzelfde manier een infotainment-campagne op te zetten. De gamification is niet alleen vermakelijk, maar ook leerzaam. Dit is een innovatieve manier van commercieel campagne voeren, met ook nog eens een maatschappelijk verantwoorde invalshoek.

 

Schiphol als advertentiepartner

De CTA (“scan de QR-code”) én de gamification van Tenue de Soleil maken dat de aandachtsspanne van deze campagne een stuk langer is dan we van OOH gewend zijn. Daarmee zijn deze advertenties uniek in hun soort. Dit kan echter alleen omdat de locatie het toelaat: reizigers hebben bij de gates op de luchthaven niets anders te doen, maar moeten er wel zijn om hun vliegtuig in te stappen. Dat biedt ruimte voor dergelijke creatieve en bovendien innovatieve marketing.

Benieuwd welke marketingdoelen jij kunt realiseren op de luchthaven? Mail naar advertising@schiphol.nl en ontdek jouw mogelijkheden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →