Lentekriebels: een explosie van kleine geluksmomentjes

Nog nooit waren we zó toe aan de lente. Er op uit met anderen. Ik voorspel campagnes boordevol frivoliteit. Net als deze merken en makers.

Oncontroleerbare impulsen

We bestellen alles online. Kunnen onszelf bijna niet bedwingen. We belonen onszelf de hele tijd door. En dat kost klauwen met geld. Zie hier YOLT: dé spaar-app die je spelenderwijs helpt met het stellen van spaardoelen. 

Sparen sexy maken, dat lijkt een onmogelijke opdracht. Helemaal als je je richt op een jonge doelgroep. Het Britse initiatief (bedacht en ontwikkeld door ING) combineert feiten met fabels en dompelt ze vervolgens onder in een flinke en kleurrijke soep van humor. Belangrijk is de opbouw van de spot, pas op het einde volgt het ‘vieze woord’: sparen. De doelgroep blijft gretig kijken door de reeks verrassende plotwendingen en foute kleurencombinaties. Het laatste zetje voor de anti-spaarder is de ironische voice-over. Plotseling is sparen niet eens zo'n gek idee! Een sterk concept van Uncommon Creative, geregisseerd door Chris Boyle naar een productie van Private Island.

Opkikker

Als je menselijke motor niet draait op koffie, zijn er gelukkig nog andere cafeïnehoudende drankjes. Pepsi voedt de creatieveling at work, met een beetje hulp van het voetballende sterrenteam onder leiding van de nog-altijd grootste tovenaar op de velden: Lionel Messi.

De frisdrankgigant bekijkt de wereld positief en wil (zoals ze het zelf zeggen) de creatieve bubbel doorbreken. Ironisch genoeg is de spot doordrenkt van de huidige coronaperiode waarin we met z’n allen leven: van het eenzame thuiswerken tot een sterrencast die veilig vanuit een green screen hun aandeel levert. De vrolijke beats en kleurrijke art direction trekt het geheel weer in balans. 

Gelukkig is het concept van Mead Vickers BBDO voorzien van meerdere lagen. Zo promoot de frisdrankgigant en passant zijn sponsorship met de Champions League, die sinds kort is uitgebreid met de vrouwelijke variant. Vandaar de invalbeurt van onze eigen Shanice van de Sanden. De uitgebreide 360 campagne bevat verder een limited edition-verpakking, een interactive AR game en een TikTok Duet football challenge. Een goed voorbeeld waarin de team effort het wint van de eenling Messi. 

You're it

Nike is er voor iedereen. Ook voor kinderen. Wieden + Kennedy Amsterdam is heerlijk los gegaan op het (sub)subsegment meisjes. Met een aanstekelijk potje tikkertje ontketent Nike a very powerful sisterhood

Puntje voor ‘team copy’ met de slimme doorvertaling van de oeroude slogan. Het is niet alleen activerend, maar ook perfect passend binnen de speelse doelgroep. De mash-up stijl past ook als gegoten: het voedt de zorgeloosheid waarnaar we allemaal zo hunkeren én biedt op het creatieve vlak een zelfde vorm van vrijheid. En dat is een luxe die regisseur David Wilson en productiepartij Riff Raff maximaal hebben benut.

Out with the old

Bij whisky denk je niet zo snel aan Canada. Crown Royal Apple is sowieso niet zo van de gebaande paden. Geheel in stijl focust het merk zich op de millennial en daar hoort een iets frissere stijl bij. 

Het drankje lijkt langzamerhand de board room in te ruilen voor een gemiddelde bar. Crown Royal Apple wil duidelijk werken aan de naamsbekendheid en Golden Wolf maakt gretig gebruik van een design klassiekertje: een compositie waar je logo (in dit geval zelfs je hele fles) continu centraal straat. Het perfecte vertrekpunt voor een mash-up video. Waarin de heerlijke levensvrijheden die je wellicht nog kent uit je kindertijd je optimistisch tegemoet vliegen. Alles kan. Ik zie er ook een vleugje Absolut Vodka in. Toch is het geen kopie: de verfijnde artistiek wordt ingewisseld voor een ruwere street-variant. Zo blijft het dichterbij de realiteit en activeert het meer de fun-factor.  

De slimme camera back-pan op het einde symboliseert de smaakexplosie die schuil gaat in de fles. Wie hier geen dorst van krijgt, is geheelonthouder. Een geslaagd concept van Anomely.

Butter is Better

In Nieuw-Zeeland is het zuivelmerk Anchor de onbetwiste nummer één. Ze zijn ook echt finger licking good.

De reclame zit boordevol grapjes die je tot het allerlaatste moment in de film laten smullen. Met een berg aan special effects kloppen zij niet hun ego op, maar schuiven ze juist dichterbij de ‘normale mens’. Hiermee raakt Engine agency en regisseur Joseph Mann precies de juiste snaar. Het zijn de kleine dagelijkse dingen die je een glimlach bezorgen. Iets waar ik deze lente echt zin in heb.

Enzo Greco is Motion Director bij Born05

Plaats als eerste een reactie

Advertentie