Premium

Marketingafdeling bezuinigt hard, maar minder op FTE’s

GROTE MARKETING ENQUÊTE 2020 De crisis hakt erin. Dit zijn de posten waarop fors kosten worden teruggesneden.

Kaasschaafmethode
Shutterstock

Dat de crisis bezuinigingen op het marketingbudget meebrengen, is een open deur. 44 procent van de marketeers zegt dat er bezuinigd is dit boekjaar, in vergelijking met het vorige. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête van Adformatie en DVJ Insights.

Is er voor het boekjaar dat nu loopt wel of niet bezuinigd op het marketingbudget, in vergelijking met het voorgaande boekjaar? (2020 versus 2019)

Ja, er is bezuinigd: 43,7% versus 28,3%

Nee, er is niet bezuinigd, het budget is stabiel gebleven: 42,2% versus 48,6%

Nee, er is niet bezuinigd, het budget is juist toegenomen: 14,1% versus 23,1%

 

Dat is veel meer dan vorig jaar (28 procent). Een vrijwel gelijk percentage (42 procent), zegt dat het budget stabiel is gebleven. Bij 14 procent is het budget juist toegenomen. (Dat was vorig jaar bijna een kwart.)

Waarop?

Waar wordt dan vooral op bezuinigd? Daar waar je de grote klappen kunt maken: media-inzet. 63 procent zegt dat, maar dat is min of meer hetzelfde percentage als vorig jaar. Direct daarop volgt creatie, 40 procent. Zijn er dan geen grote verschillen met vorig jaar? Jawel, want er wordt veel minder bezuinigd op het aantal werknemers op de afdeling (wellicht dat die vorig jaar al volledig gerationaliseerd was). ‘Slechts’ 34 procent zegt daarop te bezuinigen, tegenover 50 procent vorig jaar. Ook op innovatie wordt minder bezuinigd. 30 procent vorig jaar, 21 procent dit jaar.

Op welke aspecten is er bezuinigd? (2020 versus 2019)

Media inzet: 63% versus 65%

Creatie: 39% versus 39%

Aantal werknemers op de afdeling: 34% versus 50%

Mediumtypen: 27% versus 23%

Onderzoek :23% versus 22%

Innovatie: 21% versus 30%

Marketing automation: 20% versus 19%

Anders, namelijk: 14% versus 11%

 

 

Zal er naar uw verwachting voor het eerstvolgende boekjaar wel of niet bezuinigd worden op het marketingbudget, in vergelijking met het lopende boekjaar?

Er zal wel bezuinigd worden: 21% versus 14%

Er zal niet bezuinigd worden, budget zal stabiel blijven: 40% versus 40%

Er zal niet bezuinigd worden, budget zal juist groeien: 25% versus 35%

Weet ik nog niet/ is nog niet bekend: 15% versus 11%

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie