Nederland vindt steun bij eerlijke merken

Nederlanders vinden in deze moeilijke tijden steun bij commerciële merken die recht door zee zijn. Dit blijkt uit het onderzoek naar duizend merken in Nederland van Y&R’s Consult Brand Strategy. Het sterkste merk is opnieuw de ANWB.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

BrandAsset Valuator (BAV) geeft aan dat recht door zee merken zowel ‘betrouwbaar, eerlijk als oprecht zijn en hun geld meer dan waard. Ze tonen zich echte leiders door vooraanstaand en toonaangevend te zijn.
André Soff, managing director van Consult, stelt dat het vertrouwen in commerciële merken veel groter is dan in 'de instituten' van Nederland. De tien sterkste merken zijn 1 ANWB, 2 Coca Cola, 3 Lego, 4 Efteling, 5 Clini Clowns, 6 Ikea, 7 Schiphol, 8 Wereld Natuur Fonds-WWF, 9 Rode Kruis,10 Discovery Channel. Merken in opkomst zijn Yorin, het absolute leidersmerk onder jongeren; Bertolli, het sterkst stijgende merk onder de 1000 merken (voor Lidl en Spits).

Het vertrouwen in instituten is laag en nog verder gedaald. Dat geldt bijvoorbeeld voor politieke partijen als de VVD en PVDA, de overheid, de Europese Gemeenschap en de Verenigde Staten, corporate bedrijven als Unilever en Akzo-Nobel, semi-overheid (de NS) en de pers, zoals Volkskrant en NOS. Deze uitkomst wordt ook in een aantal andere landen waar BAV wordt gemeten bevestigd.

De ANWB is het sterkste merk van Nederland. De bond toont leiderschap en onafhankelijkheid in discussies zoals het rekeningrijden, aldus het onderzoek. Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB: ‘Het is de twee keer dat we het sterkste merk zijn. Het is al wat om dat de eerste keer te bereiken. De tweede keer is een extra prestatie. Dit verplicht ons om voor onze leden goed ons werk te blijven doen.’

BrandAsset Valuator van Y&R strekt zich uit over een periode van tien jaar, 44 landen, 20.000 merken en 230.000 consumenten. Het meet op een vergelijkbare manier voor alle merken onder meer merksterkte, merkimago, merkpersoonlijkheid en kenmerken van de doelgroep.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie