Premium

Plus is niet bezig met initiatieven voor vluchtelingen, wel met lokale verbinding

De supermarkt wil met goed eten mensen verbinden.

Plus

Supermarkt Plus snijdt in een zojuist gelanceerde campagne het maatschappelijke thema integratie aan. In de commercial raken het Syrisch jongetje Ismail en de Nederlandse Lucas met elkaar bevriend. Wil Plus ten tijde van oprukkend populisme en extreemrechts nationalisme een tegengeluid geven, door een campagne te maken over interculturele vriendschap? Esmee Blom, communicatiemanager campagnes bij Plus, legt uit wat de gedachtegang achter de video is.

JS: Waarom heeft Plus gekozen voor het thema integratie?
EB:

‘Wij zijn als supermarkt een onderdeel van de samenleving, daarom kijken wij naar wat er speelt in de maatschappij. Op dit moment is integratie een actueel thema. En met deze campagne willen wij laten zien dat eten mensen met elkaar verbindt. Je kunt met eten andere culturen leren kennen.’

JS: Willen jullie met deze campagne de sociale cohesie bevorderen?
EB:

‘Dat zou mooi zijn, maar dat is niet ons doel. Het gaat in deze campagne over goed eten en dat dit mensen met elkaar verbindt. Plus is een coöperatie bestaande uit zelfstandige ondernemers die lokaal betrokken zijn. De Plus-ondernemers en hun teams zetten zich in om zwerfafval op te ruimen, restanten aan de Voedselbank doneren en sportverenigingen sponsoren (bijvoorbeeld met bananen uitdelen tijdens de rust). Met dit soort initiatieven wil Plus op lokaal niveau een bijdrage leveren.’

JS: Wil Plus met deze campagne vluchtelingen een zachte landing in Nederland geven?
EB:

‘Nee, we zijn niet bezig met initiatieven voor vluchtelingen. Nogmaals, wij zoeken de lokale verbinding middels initiatieven zoals voedsel uitdelen, en daarmee helpen we ook vluchtelingen.’

JS: Zitten er ook risico’s aan dit soort campagnes?
EB:

‘We zien op social media dat mensen over de campagne discussiëren, dit leidt tot zowel positieve als negatieve reacties. Maar dit is voor ons geen reden om van de campagne af te zien. Ons socialmedia-team is alert op discriminerende opmerkingen en grijpt in als dat nodig is. Desondanks zien wij veel positieve reacties en daar zijn we blij mee.’

JS: Dit is de tweede commercial waarin Plus een stevig maatschappelijk thema aansnijdt. Wil Plus een maatschappelijk verantwoorde supermarkt worden?
EB:

‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen is onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Ons MVO-beleid kent vijf pijlers: lokale betrokkenheid, verantwoorde herkomst van producten, gezondheid en vitaliteit, goed werkgeverschap en een beter milieu. Ook zijn we vier jaar op een rij uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt. Kortom, duurzaam ondernemen zit al jaren in het DNA van Plus, dus in die zin zijn we al een verantwoorde supermarkt.'

JS: Wat wordt het volgende thema?
EB:

‘Wij hebben geen lijst met maatschappelijke onderwerpen klaarliggen, maar wij houden rekening met thema’s die inspelen op actuele kwesties. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we de topics kunnen koppelen aan onze visie “goed eten”.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie