Premium

Raymond Cloosterman (Rituals) uitgeroepen tot Marketeer of the Year 2019

‘Alles wat Cloosterman doet, is terug te leiden tot de Rituals-merkfilosofie’, aldus de jury van Marketeer of the Year 2019.

Marketeer of the Year 2019, Raymond Cloosterman
Foto: Duco de Vries

De titel Marketeer of the Year gaat dit jaar naar Raymond Cloosterman, oprichter en topman van Rituals Cosmetics. De runners-up waren Michiel Muller (Picnic) en Frank Elion (VGZ). Dat is dinsdagavond bekendgemaakt op de Dutch Marketing Awards, de jaarlijkse award-show van Adformatie, Nima en Pim.

Cloosterman is volgens het oordeel van de jury een ondernemende en enorm succesvolle marketeer. ‘Rituals behaalde successen op de drie marketingpijlers: distributie, innovatie en campagnes. Cloosterman zelf ging zich in 2018 meer focussen op creatieve ideeën. Alles wat dit bedrijf doet is terug te leiden tot de merkfilosofie, waarin het transformeren van alledaagse handelingen tot rituelen centraal staat. Het leidde tot enorme successen waarin het bedrijf de komende jaren door de magische grens van 1 miljard moet gaan. Met een ongelofelijke drive en groot denken brengt deze man zijn bedrijf tot grote hoogten.’ Lees hier het uitgebreide interview met Cloosterman, dat ook verschijnt in Adformatie #3.

Advertentie

Michiel Muller

Michiel Muller, die zich nummer twee in de Top 100 Nederlandse Marketeers mag noemen, kreeg het met de andere medeoprichters van Picnic voor elkaar om binnen een relatief korte tijd 200 duizend klanten te trekken voor zijn online supermarkt. Dat gaat – zoals altijd bij marketing - over het veranderen van gedrag. De jury: ‘Muller is hiervan de inspirerende leider die marketing in het hart van zijn bedrijf durft te zetten.’ Lees hier een uitgebreid interview met Muller.

Frank Elion

VGZ maakte de afgelopen jaren onder bezielende leiding van Frank Elion een complete digitale transformatie door. Het doel: een superieure klantbeleving. 2018 was het eerste volle jaar dat de agile organisatie draaide. Met resultaat: 400.000 nieuwe verzekerden kozen voor VGZ, het was de grootste groeier in de markt. Ook werd een negatieve NPS omgebogen naar positief en werd het aantal klantcontacten, onder meer door de succesvolle app, gereduceerd. Lees hier het interview dat in de loop van donderdag op Adformatie verschijnt.

Meer winnaars

Naast de titel van Marketeer of the Year werden dinsdagavond nog vijf awards uitgereikt. De winnaars en runners-up hebben we hieronder voor u op een rijtje gezet.

Marketing Company of the Year

  1. Bol.com
  2. Thuisbezorgd
  3. Basic-Fit

Jurycommentaar: ‘Bol.com is op óók op marketinggebied in een complexe en competitieve markt terechtgekomen, maar marketing schakelt op alle fronten en is qua durf, vernieuwing en daadkracht een voorbeeld. De complete aanpak geeft aan dat Bol.com echt een leidend en state-of-the-art Nederlands merk is geworden.’

Marketing Start Up of the Year

  1. GoodFuels
  2. Somnox
  3. Kipster

Jurycommentaar: ‘Goodfuels biedt een unieke biobrandstofpropositie, met een one-stop-shopconcept voor industriële klanten door de gehele supplychain voor duurzame biobrandstoffen te integreren. Niet alleen claimt het een belangrijk marktaandeel, het versnelt ook de energietransitie in wat voorheen werd gezien als een traditionele niet beweegbare markt.’

Marketing Scale Up of the Year

  1. Picnic
  2. New Horizon
  3. BEEQUIP en Tribes (gedeeld derde plaats)

Jurycommentaar: ‘Picnic heeft een oud distributiekanaal opnieuw uitgevonden, op een vernieuwende manier. De klantgedrevenheid én klantwaardering zijn zeer hoog. Sympathie voor het merk Picnic is knap opgebouwd.’

Internal Branding Company of the Year

  1. Transavia
  2. YoungCapital,
  3. Univé
  4. Tomingroep

Jurycommentaar: ‘Transavia heeft met de hele organisatie actief gewerkt op de kernwaarden, een leiderschapstraject uitgezet en gewerkt aan een merkmonitoring-dashboard. De top van het bedrijf wordt afgerekend op zowel de employee experience (EX) als op de passenger experience (PX), die met elkaar verbonden zijn.’

Marketing Transfomer of the Year

  1. Bergman Clinics
  2. DSM
  3. Triodos Bank

Deze award werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. De bedoeling van de prijs is om marketingorganisaties in de spotlight te zetten, die aantoonbaar succesvol een marketingtransformatietraject hebben ondergaan of kunnen aantonen dat er een indrukwekkende transformatie gaande is.

Jurycommentaar: ‘IJzersterk. Vanuit een sterke “Why”, via een brandhouse met goede kernwaarden, naar een integrale marketingstrategie en -communicatie die het merk Bergman Clinics voor altijd op de kaart heeft gezet.’

Marketing Talent of the Year

  1. Erica van Vonderen-Hahn (Basic-Fit)
  2. Nick Driessen (Vrumona)
  3. Luuk Venema (ABN AMRO)

Jurycommentaar: ‘Een echte topmarketeer die met een grote gedrevenheid zorgt dat het bedrijf bovenop de trends zit. Ze heeft een team neergezet waarin e-commerce, digital marketing en traditionele marketing bij elkaar komen en verliest zich niet in de korte termijn, maar probeert echt onder de huid van de consument te kruipen.’ 

Lees hier een interview met Van Vonderen-Hahn, dat recent op Adformatie verscheen.

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie