Overslaan en naar de inhoud gaan

Retailers domineren Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken

Top 3 van onderzoek BrandZ ongewijzigd, Netflix waardevolste mediamerk in Nederland.
Sparr

Retail is met zeven merken en een groei van meer dan 50 procent in totale merkwaarde (totaal 6,39 miljard dollar) de snelst groeiende branche in de tweede BrandZ Top 30, een onderzoek dat WPP en Kantar uitvoerden naar de waardevolste merken van Nederland. De ranking werd gisteren bekendgemaakt. Retailers blijken ook het best vertegenwoordigd in de ranglijst.

Coolblue en Bol.com geven het aandeel retailers een boost. Opvallend is dat
Coolblue (16) en Bol.com (18) dít jaar pas in de lijst binnenkomen, al halen ze hun omzet vooral in Nederland. Bol.com is net als vorig jaar de meest toonaangevende online shop in Nederland. Wereldwijd staat Amazon bovenaan in het Brandz-onderzoek.

Budget-winkelketen Action is het sterkst groeiende merk en de grootste stijger in de ranking (13). De groei is 122 procent in merkwaarde naar 1,12 miljard dollar. Die groei heeft Action onder meer te danken aan zijn razendsnelle groei in het buitenland. Hoogst genoteerde retailmerk is Spar (wederom op 10) .

Top 3 gelijk

De top 3 meest waardevolle merken ziet er precies hetzelfde uit als vorig jaar. Shell op 1, Heineken op 2 en Booking.com 3.

1

Speciale awards voor drie merken

Tijdens het event gisteren kreeg Coolblue een award als hoogste binnenkomer, Tony’s Chocolonely als meest purpose-driven merk en Thuisbezorgd als het ‘gezondste’ merk volgens de Vitality Quotient. De criteria daarvoor zijn onder meer purpose, innovation, communication en experience.

Mediamerken in Nederland

BrandZ heeft dit jaar ook een ranglijst samengesteld met zowel Nederlandse áls internationale mediamerken. Welke mediamerken zijn het waardevolst in de ogen van de Nederlandse consument? Netflix blijkt ondanks de vrij korte periode dat de streaming dienst actief is in Nederland het meest waardevolle mediamerk.

YouTube staat op een tweede plaats, maar de NOS doet het ook goed. In een tijd waarin veel wordt gesproken over het imago van nieuwsmedia, claimt de NOS de derde plek.

Ook in de top 10: NPO 1, NPO 3 (opvallend, want er is veel discussie of de zender nog gehandhaafd moet worden), RTL 4, AD en SBS6.

MNedia

Onderzoek

Over de jaren heen ondervroegen we voor BrandZ meer dan 3,7 miljoen consumenten in 51 markten wereldwijd, onder wie 32.300 Nederlandse consumenten. 
Het hele rapport staat hier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in