Retailers domineren Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken

Top 3 van onderzoek BrandZ ongewijzigd, Netflix waardevolste mediamerk in Nederland.

Retail is met zeven merken en een groei van meer dan 50 procent in totale merkwaarde (totaal 6,39 miljard dollar) de snelst groeiende branche in de tweede BrandZ Top 30, een onderzoek dat WPP en Kantar uitvoerden naar de waardevolste merken van Nederland. De ranking werd gisteren bekendgemaakt. Retailers blijken ook het best vertegenwoordigd in de ranglijst.

Coolblue en Bol.com geven het aandeel retailers een boost. Opvallend is dat
Coolblue (16) en Bol.com (18) dít jaar pas in de lijst binnenkomen, al halen ze hun omzet vooral in Nederland. Bol.com is net als vorig jaar de meest toonaangevende online shop in Nederland. Wereldwijd staat Amazon bovenaan in het Brandz-onderzoek.

Budget-winkelketen Action is het sterkst groeiende merk en de grootste stijger in de ranking (13). De groei is 122 procent in merkwaarde naar 1,12 miljard dollar. Die groei heeft Action onder meer te danken aan zijn razendsnelle groei in het buitenland. Hoogst genoteerde retailmerk is Spar (wederom op 10) .

Top 3 gelijk

De top 3 meest waardevolle merken ziet er precies hetzelfde uit als vorig jaar. Shell op 1, Heineken op 2 en Booking.com 3.

1

Speciale awards voor drie merken

Tijdens het event gisteren kreeg Coolblue een award als hoogste binnenkomer, Tony’s Chocolonely als meest purpose-driven merk en Thuisbezorgd als het ‘gezondste’ merk volgens de Vitality Quotient. De criteria daarvoor zijn onder meer purpose, innovation, communication en experience.

Mediamerken in Nederland

BrandZ heeft dit jaar ook een ranglijst samengesteld met zowel Nederlandse áls internationale mediamerken. Welke mediamerken zijn het waardevolst in de ogen van de Nederlandse consument? Netflix blijkt ondanks de vrij korte periode dat de streaming dienst actief is in Nederland het meest waardevolle mediamerk.

YouTube staat op een tweede plaats, maar de NOS doet het ook goed. In een tijd waarin veel wordt gesproken over het imago van nieuwsmedia, claimt de NOS de derde plek.

Ook in de top 10: NPO 1, NPO 3 (opvallend, want er is veel discussie of de zender nog gehandhaafd moet worden), RTL 4, AD en SBS6.

MNedia

Onderzoek

Over de jaren heen ondervroegen we voor BrandZ meer dan 3,7 miljoen consumenten in 51 markten wereldwijd, onder wie 32.300 Nederlandse consumenten. 
Het hele rapport staat hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie