Premium

Simpel wil de markt kraken met abonnement voor 1 euro

Marketing director Vivian Butzelaar over de nieuwe tv-commercial van een minuut. 'We zijn een prijsvechter met een paradoxale meerwaarde.'

Simpel

Het is bijna een bizarre aanbieding: ‘Alle abonnementen de eerste zes maanden voor maar 1 euro per maand.’’ Eurokrakers, noemen ze dat bij Simpel, de online only-sim only aanbieder. En de bijbehorende tv-commercial gaat vandaag in première. Die maakt impact in het reclameblok want duurt een minuut.

De bekende vingers – vijf jaar geleden bedacht met Alfred, dat nog steeds het bureau is - zijn nu te zien als krakers in een spionagefilmachtige setting. Het is de volgende commercial volgens de Simple Story, waarbij het telecommerk zich laat inspireren door bekende filmscènes. De krakers staan voor het kraken van de telecommarkt. In de spot hebben ze het op een euromunt voorzien.

Drie weken lang is de spot te zien om zo veel mogelijk contact te maken met de consument, waarna de commercial korter wordt (cut down) en zijn er tag-ons met een grapje.

Redeneren vanuit eenvoud

De propositie van Simpel is het onmogelijke mogelijk maken. ‘Wij redeneren altijd vanuit eenvoud’, zegt marketing director Vivian Butzelaar. ‘Als wij innoveren zit daar eenvoud in. Dat geldt ook voor de manier waarop we communiceren: met vingers. Op die manier krijgen we het voor elkaar om dit soort aanbiedingen te doen. We zijn een prijsvechter met een paradoxale meerwaarde: we bieden veel voor weinig op een bijzonder eenvoudige en kwalitatieve manier.’

Vivian Butzelaar
Vivian Butzelaar -

Waarom was dit het moment om de consument een halfjaar alles voor een euro te bieden? Butzelaar: ‘Er is eigenlijk helemaal geen timing. Nu hebben we de King Size deals en die campagne loopt als een trein. Dit is meer een beslissing op basis van onderbuikgevoel. Omdat we ook het gevoel hebben dat we een nog groter publiek aan kunnen trekken.’

Zeer serieus

Steeds meer mensen kiezen voor sim-only. Die markt is nu ongeveer 70 procent groot. Dat was tien jaar geleden heel anders. ‘Toen moest de markt worden opgeschut’, legt Butzelaar uit. ‘We braken de conventie door geen kredietcheck te hanteren. Daardoor konden we onder de radar groeien tot de grootste onafhankelijke sim-only aanbieder. Heel veel partijen dachten dat het niet lang kon duren. Maar we worden nu zeer serieus genomen.’

Precieze cijfers over marktaandeel geeft Butzelaar niet, want het is policy daar geen uitspraken over te doen. Lacht: ‘Het zijn mooie cijfers. We zijn nu de nummer vijf in de markt. Inmiddels hebben consumenten begrepen dat sim-only inderdaad de beste deal is.’

Merken als Trivago en Lidl helpen ons ook bij onze belofte
Vivian Butzelaar

Deze factoren spelen mee: er is een nieuwe wetgeving rond de financiering van toestellen. Je krijgt een BKR-registratie als het toestel boven de 250 euro is. Ook is de kwaliteit van de toestellen ontzettend hoog en wordt er minder geïnnoveerd. Daardoor is er een vorm van verzadiging ontstaan. De toestellen gaan rouleren en daar speelt sim-only op in.

Veel voor weinig

Simpel begon tien jaar geleden als partij die een belofte in de naam heeft die je ook waar moet maken. Tot nu toe is dat gelukt. ‘Ik denk wel dat iedereen op zoek is naar de beste deal. Als je boodschappen doet of een reis uitzoekt, ben je ook op zoek naar veel voor weinig, geen gedoe en hoge kwaliteit.

Een aantal partijen met een dergelijke belofte helpt ons ook. Denk aan Trivago en Lidl. Je ziet dat die groep mensen die gaat voor de beste deal steeds groter wordt. De sim-only markt is de afgelopen jaar verviervoudigd en meer dan zestig procent van de aankopen gebeurt online. Dus met deze filosofie kunnen wij alleen maar groeien. Daarnaast blijven onze klanten. Dat is eveneens een onderdeel van de groeistrategie.’

Klassieke media

De nieuwe tv-commercial past bij de essentie van eenvoud en daarmee de complexiteit in de markt uitdagen, Tv-inzet is belangrijk in de strategie.

‘We willen een groot bereik, dus kiezen we voor massamedia. Je kan het ook omdraaien: op het moment dat we klassieke media inzetten, zien wij direct effect. Dat is gebaseerd op learning by doing. Maar wij doen zelf ook onderzoek. Onze online campagnes sturen we dagelijks bij en we gaan ook wel iets nieuws doen, los van de campagne: radiocommercials pre-testen bij Qmusic.'

Tot slot zegt ze: 'We zijn wel geloofwaardig geworden, denk ik. Als je met zo’n kraker komt, dan sluit het heel erg aan op de paradox.'

Zeven marketinggeheimen van Simpel

1.We keep it simple.

2.Creativiteit en Flexibiliteit.

3.Periodiek baanbrekende en marktverbredende proposities introduceren.

4.Direct marketing: de hele funnel in eigen beheer.

5.Snel beslissingen kunnen nemen.

6.Weinig regels.

7.We vinden wat we doen en elkaar als team bijzonder leuk

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie