Unilever verkoopt pastasauzen Bertolli aan Enrico-Glasbest

Voormalig Unilever-managers Aleks Fiege en Jet van Koten namen het voortouw in de overname van Bertolli Pastasauzen, Pesto en Mayonaise.

Enrico-Glasbest neemt Bertolli over van Unilever. De overname betreft, naast andere merkrechten onder de Bertolli licentie, de Europese activiteiten op het gebied van Pastasauzen, Pesto en Mayonaise. De activiteiten in Olijfolie en Margarines heeft Unilever eerder al verkocht aan respectievelijk Deoleo (2008) en KKR/Upfield (2018). Het merk Bertolli is, evenals de activiteiten in de Verenigde Staten, sinds 2014 eigendom van de Japanse Mizkan Group.

Aleks Fiege en Jet van Koten, beiden als manager bij Unilever in het verleden nauw betrokken bij Bertolli, hebben het initiatief genomen tot deze overname. Daarin zijn zij samen opgetrokken met Enrico-Glasbest, dat als handelsbedrijf en producent een belangrijke speler is in de verkoop en distributie van met name Mediterrane levensmiddelen in de Benelux. Ze zeggen veel potentie te zien en denken meer waarde te kunnen creëren door te investeren in kwaliteit, innovatie en marketing.

Overgangsperiode

Robin Heetkamp, Algemeen Directeur van Enrico-Glasbest stelt dat Bertolli sluit als merk naadloos aansluit bij de strategie en ambities van het bedrijf. De omzet van de groep bedraagt na overname circa 50 miljoen euro op jaarbasis. Er wordt in de transactie geen personeel overgenomen, en geen productielocaties. De productie van de Bertolli-producten blijft plaatsvinden bij bestaande producenten. De overname wordt financieel mogelijk gemaakt door Victus Participations, het management en Rabobank. Squarefield heeft Enrico-Glasbest geadviseerd in het overname-proces en bij de financiering.

Na overname bestaat het management-team van Enrico-Glasbest uit Robin Heetkamp (Algemeen Directeur), Andrea Groot Wassink (Financieel Directeur), Jet van Koten (Commercieel Directeur), Aleks Fiege (Directeur Marketing & NPD), Peter Boer (Directeur Verkoop & Export) en Frank van Mansum (Directeur Inkoop). Om een soepele integratie mogelijk te maken is een overgangsperiode van zes maanden overeengekomen, waarin Unilever de verkoop en operatie voor Bertolli blijft verzorgen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie