Premium

VVD veruit de grootste onder Adformatie-lezers

De meerderheid van het marketingcommunicatievak stemt op de VVD, maar formeren over rechts zou absoluut onmogelijk zijn.

Wie wil de Adfo-lezer in het torentje?
Shutterstock

Woensdag gaat Nederland naar de stembus en in de peilingen gaat het al lange tijd tussen VVD, NSC en GroenLinks | PvdA. Maar hoe zouden de peilingen eruit zien als de lezers van Adformatie, de marketingcommunicatieprofessionals, een afspiegeling zouden zijn van de Nederlandse bevolking? Een stuk linkser? Ja, dat wel. Maar de VVD is in het vak wel de grootste partij.

De stem van het marcomvak

In een enquête onder onze lezers (N=179), die liep van vorige week dinsdag tot en met donderdag, vroeg Adformatie óf ze gingen stemmen (bijna iedereen), op welke partij (‘meest waarschijnlijk’) en op welke partij ze bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen stemden. Ook vroegen we in welke ‘Adformatie-kolom’ ze werkzaam zijn; reclame, marketing, media, communicatie of digital. Puur om te kijken of er nog grote verschillen tussen de bloedgroepen die Adformatie bedient (hoewel het natuurlijk kielekiele is om daar met vertrouwen iets over te zeggen op het moment dat de steekproef kleiner wordt). Welke partij krijgt de stem van het marcomvak?

Partijen     Zetels   
VVD   40
Groenlinks/PvdA      31
D66    26
Partij voor de Dieren     13
Volt   13
Nieuw Sociaal Contract   8
Andere (kleine) partij  7
PVV 4
CDA 4
FVD 3
BBB 3
SP 1

(Door afrondingsverschillen komt dit uit op 153 i.p.v. 150 zetels)

Met 40 zetels is VVD de afgetekende winnaar met negen zetels meer dan de nummer twee, GroenLinks/PvdA (31). In de landelijke peilingen van Ipsos liggen VVD en GL | PvdA wat dichter bij elkaar.

D66, Partij voor de Dieren en Volt, doen het onder het marcom-publiek veel beter dan het landelijk gemiddelde. Met Partij voor de Dieren en Volt beiden op 13, en D66 zelfs op het dubbele daarvan, zien we – samen met GL/PvdA - een stevig links krachtenveld. Zo sterk zelfs dat het met gemak (82 zetels) een linkse coalitie zou kunnen smeden (Adformatie vindt het leuk om ook een keer in de schoenen van Arjan Noorlander te staan.)

Het opvallendste verschil met ‘landelijk’ is misschien toch wel de bescheiden populariteit van Pieter Omtzigt en zijn NSC. Landelijk peilt de partij steevast boven de 25 zetels. ‘Bij ons’ komt Omtzigt niet verder dan 8 zetels. Ook de BBB kent geen grote aanhang onder marketeers, reclamemakers, mediamensen en communicado’s: 3 zetels.

 

Bloedgroepverschillen

Van de Adformatie-lezers die de peiling invulden, zit 22 procent in de reclame, 32 procent in marketing, 23 procent in media, 18 procent in communicatie en 5 procent in digital marketing (die laatste groep laten we verder maar buiten beschouwing omdat het om maar 8 respondenten gaat (net als de afdeling ‘overig’). In hoeverre wijken deze vakbroeders van elkaar af (met inachtneming van eerder gemaakt voorbehoud).

Nou, bij twee van de deelgroepen staat de VVD níet bovenaan. In de categorie reclame gaat Timmermans er met zo’n 46 zetels met de winst vandoor, VVD heeft er 38. D66 en Volt doen het bij de creatieven ook goed, maar – rara hoe kan dat – niemand van hen stemde op Partij voor de Dieren.

Ook bij de communicatiemensen moet de VVD met een tweede plek genoegen nemen. Deze groep is met 33 zetels D66 pur sang. Daarna GL/PvdA (28 zetels), Volt (22) en PvdD (11). Veel linkser gaat het niet worden bij de verschillende Adformatie-archetypen. 

Onder marketeers zitten we wél hardcore VVD. De partij zou zelfs 52 zetels halen. In GL/PvdA stellen de merkspecialisten minder vertrouwen (21 zetels). Dan liever D66 (31). En de Partij voor de Dieren doet het hier ook relatief goed met 21 zetels. Een gemengd beeld.

De professionals in het mediavak tot slot zijn nog een klein tandje meer pro-VVD: 54 zetels. Maar daarna slaan ook zij weer linksaf hoor. 21 zetels voor D66 zowel als GL/PvdA, 13 voor Volt en 8 voor PvdD. Het is wel onder deze deel-doelgroep dat NSC het best scoort (13 zetels).

Vorige keer?

Op de avond van de verkiezingsuitslagen wordt de vergelijking met de vorige verkiezing ook altijd gemaakt, dus vroegen ook wij: Op welke partij heeft u gestemd bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021? Leuk om te vergelijken met de actuele peiling. Dit zei men:

Partijen Zetels
VVD 49
D66 43
Groenlinks          14
PvdA 11
Volt  10
Andere (kleinere) partij     9
Partij voor de Dieren 8
CDA 3
FVD 2
SP 1
ChristenUnie 1
BBB 1
PVV                         0

(Door afrondingsverschillen komt dit uit op 152 i.p.v. 150 zetels)

Ook in 2021 voerde de VVD de lijst aan, maar wel veel steviger (49 versus 40). En D66 was toen glansrijk tweede met 43 zetels. Daar zijn er nu nog 26 van over. (Een uitkomst waar Jetten op landelijk niveau van zou dromen uiteraard.) Als je GroenLinks en PvdA in 2021 bij elkaar optelt, kom je op 24 zetels. Na de fusie staan ze er in Adfo-land met 31 zetels een stuk beter voor. En ook Partij voor de Dieren maakt een forse sprong van 8 naar 13. Wat verder opvalt? FvD gaat van 2 naar 3 zetels en de PVV van Geert Wilders van 0 naar 4.

Socio-demo

Van de respondenten was globaal 60 procent man en 40 procent vrouw, 43 procent was directeur en/of eigenaar, 23 procent hoger management, 14 p procent (middle) management en de rest, 20 procent, was medewerker.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie