Wehkamp komt met radicaal nieuw reclameconcept

De nieuwe merkstrategie van Wehkamp richt zich op vrouwen in elke levensfase.

She's always a woman for me
Wehkamp

Een frisse, moderne, mobile-first retailer. Zo wil Wehkamp zich vanaf nu neerzetten. De zojuist gepubliceerde campagne volgt uit een nieuwe merkstrategie, die onderdeel is van die grotere transformatie. Dit is de eerste commercial:

Advertentie
advertisement
Brandfilm Wehkamp 2019

Borsten

Het concept, dat Wehkamp samen met ACHTUNG!mcgarrybowen heeft ontwikkeld, is gevat in de slogan ‘Het beste in jou. Laat maar komen’. Wehkamp: ‘We willen alle vrouwen van Nederland laten voelen dat ons merk naast hen staat, in iedere fase van haar leven. Vrouw worden is een transitie. Een weg die vol zit met fysieke en mentale transformaties. Borsten krijgen of je eerste baan, moeder worden, ziek zijn, de menopauze; Wehkamp is er in al deze fases voor de vrouw.’

Mentaliteitsmerk

‘Er zijn voor de vrouw’, geeft Wehkamp vervolgens gestalte door haar op een voetstuk te plaatsen. Wehkamp: ‘We bieden het juiste assortiment met de beste service, we brengen ze met andere vrouwen in contact en we maken maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar.’ De belangrijkste verandering in de positionering van het merk is dan ook dat het van functioneel naar emotioneel gaat. Joost van Hilten, Chief Marketing & Product Officer bij Wehkamp: ‘We gaan naar een mentaliteitsmerk. We willen de klant raken en een relatie met haar opbouwen.’

Puber en verleidster

Bovenstaande commercial is vanaf 22 maart op televisie te zien. Wehkamp spreekt van ‘een ode aan de vrouw in alle aspecten van haar leven; als puber, verleidster, moeder, survivor, powervrouw en oma’. De commercial moet dienen als kick-off van een langlopende geïntegreerde campagne. Naast film, bioscoop en online video worden er ook abri’s, spectaculars en huis-aan-huis magazines ingezet.

Wehkamp: ‘Daarnaast wordt de campagne door het jaar heen doorvertaald in always-on digital, content en activaties, seasonal campaigns en introductie van nieuwe categorieën. Dit alles gebeurt in nauwe co-creatie tussen Wehkamp, creatief bureau Achtung!mcgarrybowen en diverse andere partners.’

Credits

Opdrachtgever: Wehkamp

Verantwoordelijk klant: Joost van Hilten, Carolien de Rooi, Hilda Hiemstra, Damla Kartal, Carole Voigt

 

Creatie: ACHTUNG!mcgarrybowen & Wehkamp

Concept: Mark Muller, Kika Douglas, Sam Souen, Hilda Hiemstra

Strategie: Nine de Knecht, Boris Nihom

Account: Lieke de Klein, Annabelle Klop

Agency Producer: Nikki Haighton, Souraya El-Far

Design & Identity: Christian Mezofi (Director), Miles Sale

 

Film

Productiemaatschappij: Cake Film

Director: Nina Aaldering

Producer: Anne van Kuijk    

Music: Sizzer

Geluidsstudio: Soundcircus

Edit: Amber Hooijmans

Grading: Joppo, De Grot

Post: Storm Post productions

 

Fotografie

Productiemaatschappij: Halal

Producer: Francine van der Lee

Fotograaf: Lotte van Raalte

 

Overall

Stylist: Richard Schreefel, Judith Rasenberg

Visagie: Danine Zwets

Casting: Roos van Veen

 

Media

Bureau: Vizeum

Strategie: Evert Bronkhorst

Account: Marcia Bruns

 

Reacties: 6

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
MB
Prachtige commercial, mits het voor een exclusief kledingmerk was of eventueel een minder high end love brand. Wehkamp is een webshop (en zeker geen love brand) waar bv. ook Miss Etam en C&A wordt verkocht.

Begrijp dat dit mooi is om te maken en dat een bureau liever dit maakt en aan de klant verkoopt, dan iets wat echt bij de doelgroep past.

Nu begrijpen we ook allemaal de dalende lijn van wat ooit de grootste retailer van NL was. Vermoed dat die lijn niet omhoog zal gaan, een klant gelooft deze campagne niet namelijk. Staat veel te ver af van de echte Wehkamp doelgroep. Nog steeds modaal, veel voor weinig groep.

En omdat je nu roept dat je de vrouw centraal zet en dat mooi in beeld brengt wil niet zeggen dat het ook zo is. Roepen en doen, daar zit verschil in. :-) Ze verkopen nog steeds dezelfde dingen op dezelfde manier, wat zijn nu de unieke usp's van Wehkamp die mij als vrouw laat kiezen voor Wehkamp en bv niet voor Zalando?

Kom op mensen, het gaat er toch om waar ik dat kleding stuk of whatever zo goedkoop en snel mogelijk kan krijgen. Als webshop ben je geen merk, je bent een doorgeefluik. Nou niet net doen alsof je een high end merk bent hoor! ;-)

Kortom mooi gemaakt, mag ook met zo'n bureau en dat geld. Alleen kan je op deze campagne elk willekeurig logo van een kleding merk op plakken lijkt.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dave W.
Dit is een beetje het Domino's Pizza effect. Supermooie reclame die totaal niet aansluit op de beleving en ervaringen met het merk. Mooie film, als ze nu ook de winkelbeleving en assortiment hier op aanpassen was het nog beter. Maar goed, beter dan de Hema-achtige reclames die ze eerder maakten. Ik vind hun logo trouwens niet verbeterd. Dat was vroeger veel strakker vorm gegeven.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Anouk
Waar zijn de oma's en powervrouwen en moeders?
Ik zie alleen maar pubers en verleidsters?
Sluit niet aan bij doelgroep.
Bovendien is de manier van filmen zeer onvriendlijk in het laten zien welke kleren de dames nu wel of niet aanhebben.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
Er zitten ook mannenspullen in het assortiment. Durven ze bij Wehkamp mannen niet meer aan te spreken? Of heeft reclame maken gericht op mannen geen effect meer? Laten die zich er niet meer door storen? Dat laatste zou een heel goede ontwikkeling zijn, maar het getuigt wel van weinig respect voor vrouwen. In hun visie kun je die kennelijk wel met reclame bestoken. Als man blijft ik natuurlijk graag gespaard voor die ellende. Kleren passen achter de pc of - wat sommigen doen - met een mobieltje, is bovendien nogal onpraktisch.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Vanessa Smit
Wat een negativiteit. Ik vind dit een prachtige stap, mooie muziek, duidelijke statement en prachtige beelden. Online retailers zonder gezicht hebben we al genoeg. Mooi om te zien dat een merk als wehkamp en een bureau als Achtung een duidelijke positie in durft te nemen. Ook als dat niet meteen de hele Wehkamp wereld aanspreekt.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Conny Tiernego
Geweldige reclame zo hoort het.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie