Premium

Daling resultaten RTL Nederland in 2017

Het vierde kwartaal zag er wel beter uit voor het mediabedrijf.

In 2017 had RTL Nederland te maken met een daling van de EBITDA - van 96 miljoen euro in 2016 naar 89 miljoen euro  (-9,4 procent) en een daling van de omzet van 495 miljoen naar 475 miljoen.

De mindere resultaten zijn te wijten aan lagere inkomsten uit advertenties en hogere investeringen in video on demand platform Videoland. De EBITDA marge daalde met 1,1 procent.

Dat blijkt uit vanochtend bekendgemaakte cijfers van RTL Group. 

De resultaten in Nederland blijven achter bij het groepsresultaat. De EBITDA steeg met 2,2 procent naar ruim 6,3 miljard euro (was 6,2 miljard een jaar eerder). Met name de groei van de digitale omzet is fors met een stijging van 23 procent naar 826 miljoen euro.

Het vierde kwartaal zag er voor de Nederlandse tak wel beter uit, met een EBITDA die bijna 14 procent steeg naar 41 miljoen euro. De omzet daalde wel met 2 procent.

Ontwikkelingen Nederland
RTL had in 2017 een dynamisch jaar met onder meer het vertrek van Bert Habets naar RTL Group, waar hij CEO werd en het doorschuiven van Sven Sauvé als topman in Nederland. Ook dit jaar staat weer in het teken van de veranderingen. Zo kondigde onlangs programmabaas Erland Galjaard zijn vertrek aan. 

Ook heeft de Nederlandse RTL-top eind vorig jaar een ‘strategic review’ afgerond: een strategische heroriëntatie die op heel korte termijn moet leiden tot duidelijkheid over de toekomst van het mediabedrijf.

Reactie Sven Sauvé
'De daling van de EBITDA kan worden verklaard door een teruggelopen advertentiemarkt, de dalende lineaire kijktijd en de stevige investeringen in de groei van onze digitale activiteiten. Die investeringen hebben afgelopen jaar hun vruchten afgeworpen. Inmiddels wordt 49 procent van de kijktijd binnen YouTube Nederland ingevuld door RTL. Videoland heeft een flinke groeispurt doorgemaakt met een stijging van het aantal abonnees met maar liefst 78 procent. RTL is met Videoland de absolute nummer 2 in Nederland en het enige lokale alternatief voor de grote internationale VOD-spelers. Ons doel is dan ook om niet alleen de nummer 1 te zijn op tv, maar ook hard te groeien als de nummer 1 lokale VOD-aanbieder. Of we dat nu zelfstandig doen of in samenwerking met andere partijen, we hebben de kennis en het platform in huis om de voortrekkersrol te vervullen.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie