Creatie & Campagnes

Eneco blijft weg van ‘groene clichés’ in campagne rondom klimaatverandering

Claartje Vogel, redactie | 19 januari 2017, 13:00

Bureau Dawn schakelde Pharrel Williams, Aart Staartjes en Buurman & Buurman in

Energieleverancier Eneco heeft een nieuwe campagne waarin het merk duidelijk wil maken hoe urgent klimaatverandering is. Eneco biedt namelijk allerlei producten en diensten rondom duurzame energie, zoals Toon, WarmteWinner, ZonneHub en windenergie.

Minder abstract

Om de boodschap minder abstract te maken, koos bureau Dawn ervoor om figuren uit populaire cultuur in te zetten. ‘Pharrel Williams maakt de muziek, JR EWING deed mee, Buurman en Buurman, een schreeuwende marmot die populair is op social media’, vertelt David Snellenberg van Dawn. ‘Meneer Aart laat zien dat echt iedereen met de technologie van Eneco aan de slag kan.’

Groene clichés

‘Onze communicatiestrategie is: telkens verrassen met vondsten uit de populaire cultuur om tussen de oren en de harten te komen’, legt de creative director uit. ‘We zijn er ook op beducht dat we weg blijven van de groene clichés waar veel merken zich op dit gebied mee associëren.’

Langetermijnstrategie

Dawn en Eneco hebben een langetermijnstrategie ontwikkeld die zichtbaar is sinds begin 2016: ‘welkom in de nieuwe wereld’. Snellenberg vertelt dat het verhaal gaat over een wereld waarin iedereen zelf verantwoordelijk wordt voor zijn energiehuishouding. Niet alleen energiegebruik, maar vooral ook besparen, opwekken en delen. In de campagne wordt verder duidelijk dat Eneco daarvoor diensten levert.

Merk met een mening

‘We vinden dat het nu tijd is voor versnelling’, zegt Jolanda Ravenek, Marketing Communicatie Manager bij Eneco. ‘We zijn een merk met een mening, willen Nederland in beweging zetten. Met de nieuwe campagne willen we het grote publiek wakker schudden, activeren en betrekken om zo positieve verandering teweeg te brengen.’

De campagne bestaat uit een TVC, online video’s en bannering, branded content, social media en klantcommunicatie.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Eneco Dawn Campagne

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs