Premium

Nieuwe data- en techdivisie Publicis, DigitasLBi valt voortaan onder media

Na de herstructurering waaruit onder meer Publicis One voortkwam, neemt de communicatieholding nieuwe stappen.

Publicis kondigde afgelopen week de nieuwe data- en techafdeling Publicis Spine aan. Daarin komen wereldwijd alle disciplines rond data en het talent dat daarmee werkzaam is samen. Dan gaat het onder meer om een gecentraliseerd data- en analyticsteam van zo'n 3.500 mensen. Spine richt zich onder meer op persoonlijke targeting.

De nieuwe divisie zou overigens los staan van het interne hulpprogramma op basis van kunstmatige intelligentie, Marcel, waarin Publicis wil investeren.  De holding maakt daarvoor geld vrij door niet meer in te zenden voor prijzenfestivals, zo kondigde topman Arthur Sadoun in juni in Cannes aan.

DigitasLBi naar Publicis Media
Een andere stap is dat Publicis het digitale bureau DigitasLBi toevoegt aan de mediadivisie, waar het eerst onder Publicis Sapient viel.

Begin vorig jaar begon Publicis  een grote herstructurering met vier divisies: creatie, media, healthcare en digitaal: Publicis Communications, Publicis Media, Publicis Healthcare en Publicis.Sapient.

Onder media vallen nu de mediabureaus Starcom en Zenith, plus DigitasLBi. Volgens de holding komt deze verschuiving voor uit de wens om 'een uniek en hybride bureau te creëren met media, data en technologie, met toegang tot data- en mediabronnen'. Michael Kahn wordt de internationale topman van DigitasLB.
.
Nederland
De verschuiving van DigitasLBi heeft volgens co-ceo Dirk van den Bosch geen consequenties voor de Nederlandse situatie, waar Publicis One vorig jaar werd opgezet, een 'house of brands' van twaalf merken op het gebied van creatie, media, technologie, data & productie. Die werken al nauw met elkaar samen. 'DigitasLBi wordt dus niet de nieuwe mediahub in Nederland. Het gaat internationaal slechts om een verplaatsing van Sapient naar Publicis Media. Voor ons verandert er dus niets.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie