Creatie & Campagnes

Rabobank schrapt 'valse belofte' in commercial na klacht

Redactie | 17 november 2017, 7:43

Beloven dat er een oplossing komt voor de honger in de wereld gaat te ver, oordeelt de Reclame Code Commissie.

De Reclame Code Commissie liet dat aan Rabobank weten na een klacht over de commercial Growing a Better World Together, zo meldt de NOS. Het oordeel is nog niet gepubliceerd.

 

Het gaat specifiek om de zin: 'Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen, en dat je ons aan deze belofte mag houden.'

'Dat de aanpak tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden, is door de bank niet aannemelijk gemaakt', meldt de commissie. 

Een woordvoerder van de bank zegt dat Rabobank de commercial nu gaat aanpassen en de zin afkapt na 'oplossen'. Daarmee verdwijnt de belofte. De radiocommercial hoeft niet te worden aangepast.

De klacht werd ingediend door Mat Matheij uit Maastricht, die de spot misleidend vindt. Het lijkt volgens hem of het om een spot van een goededoelenorganisatie gaat.

De commercial lag de afgelopen weken al flink onder vuur.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (8)

Comment author avatar
Avatar

Jaap Jansen van Janssen

(17 november 2017, 9:08)
Ik ben benieuwd naar de leeftijden van de beslissers over deze campagne. Zowel bij de bank als bij 't betreffende bureau....
Avatar

Jacques Vos

(17 november 2017, 9:16)
Iedereen met gezond verstand vond het al volkomen ridicuul, maar nu vindt zelfs de RCC het te ver gaan. De reactie van de Rabobank is geniaal. "Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen." Punt. Dus niet dat wij daar iets aan gaan bijdragen als bank, maar stel je toch eens voor dat dit zou gebeuren. Hahahaha! Eigenlijk is dat natuurlijk heel goed nieuws voor de breedte van de campagne, want vanaf nu kunnen ze alles zeggen: "Stel je toch eens voor dat we volgend jaar met z'n allen op Mars wonen." Punt. Ik heb nog wel een suggestie: "Stel je nou toch eens voor: een wereld zonder bank die eerst met heel veel tamtam een baanbrekende campagne aankondigt om zichzelf op beschamende wijze onsterfelijk te belachelijk te maken. Punt." Laat dat nou net een belofte zijn die de Rabobank wel kan waarmaken. Punt.
Avatar

Jos

(17 november 2017, 14:36)
Bij het lezen van de reactie van Jacques moet ik in eens denken aan de Karwei grap die al weer een poosje geleden is gemaakt. "Oh, ik dacht het is geen punt bij Karwei?". Bij Rabo is het dus wel een punt.
https://youtu.be/obOFdDZiQko
Avatar

J.N. Fatels

(17 november 2017, 21:44)
Beloftes uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst!!!!
Avatar

Jeroen B.

(18 november 2017, 12:22)
Wat al verontrustend is, is dat er bij deze organisatie kennelijk niemand was de gedane "belofte" volstrekt belachelijk te vinden. En niemand daar een stokje voor stak. Dat een klacht en de RCC daarvoor nodig was maakt het alleen nog maar verontrustender. En de "oplossing" is in elk opzicht goedkoop en met zichtbare tegenzin. How low can you go.
Avatar

Theo Strengers

(18 november 2017, 13:51)
Dat is een begin. Nu de gehele schijnheilige campagne nog.
Avatar

Mat Matheij

(19 november 2017, 18:14)
Het was klaarblijkelijk inderdaad nodig om de misleidende commercial te laten toetsen door de Reclame Code Commissie. Die oordeelde hard maar rechtvaardig. Of met het schrappen van een zinnetje recht wordt gedaan aan de uitspraak is nog maar de vraag.
Avatar

Lamber Korsten

(22 november 2017, 14:22)
Het is toch wat...heb je zo'n geweldige club creatieven en communicatietoppers bij elkaar gehaald, wordt je disruptie verkeerd begrepen! Ik ben alleen zo bang dat ze hierna met een commercial gaan komen die dichter bij huis is: "vanaf morgen staat bij ons de klant centraal!" Nee, dan toch liever een bank die me in het reclameblok nog even laat lachen. :-) .

Gerelateerde items Rabobank Growing a better world together

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs