Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe bereid je je voor op de shift naar AI-based Search

Het feit dat AI-based zoeken de manier waarop consumenten informatie verzamelen transformeert, is geen verrassing.
Partner
DEPT®

DEPT® is half technologiebedrijf, half marketingbureau – en precies die combinatie maakt ons in staat om de meest ambitieuze merken van vandaag te helpen bouwen aan de kansen van morgen.

Met ruim 4.000 AI-native specialisten in meer dan 30 kantoren op vijf continenten, lopen we voorop in het ontwikkelen van oplossingen op het gebied van Brand & Media, Customer Experience, Commerce Growth en Technology & Data. Daarmee zetten we de toon voor het volgende digitale tijdperk, voor merken als Google, bol.com, Philips, Eneco, Univé verzekeringen, Just Eat Takeaway, Otrium en meer.

Maar vooruitgang betekent voor ons meer dan innovatie alleen. Sinds 2021 zijn we Climate Neutral en B Corp gecertificeerd, omdat we geloven dat creativiteit en technologie pas echt krachtig zijn als ze ook een positieve impact maken op de wereld. www.deptagency.com

AI-based Search

Het zoeklandschap verandert razendsnel. Het feit dat AI-based zoeken de manier waarop consumenten informatie verzamelen transformeert, is geen verrassing.  Wanneer consumentengedrag verandert, moeten marketeers begrijpen wat dit betekent, en hoe hierop in te spelen. Enkele belangrijke topics uit het nieuws van afgelopen maanden.

Open-AI voegt shopping to aan zijn capabilities

Eind april heeft Open AI shopping features toegevoegd aan de mogelijkheden van ChatGPT. Consumenten krijgen nu bij een aankoop-gerichte vraag direct antwoord met links naar retailers waar ze de producten kunnen aanschaffen.

Een voorbeeld van ChatGPT’s shopping resultaten
Een voorbeeld van ChatGPT’s shopping resultaten

Google’s AI-overzichten zijn geïntroduceerd in Europa

In de VS zijn AI-overzichten al een tijdje actief. Nu breidt Google zijn aanwezigheid uit naar Europa. In deze functie wordt de toppositie in het zoekresultaten overzicht ingenomen door een AI-gestuurd antwoord.

Een voorbeeld van AI-overzichten
Een voorbeeld van AI-overzichten

Google’s AI mode verandert ‘traditionele’ search

Belangrijker is de introductie van AI mode. Dit betekent dat de traditionele zoekresultaten worden overgenomen en AI-antwoorden nog meer prioriteit krijgen ten opzichte van websiteresultaten. Gebruikers krijgen direct antwoord op hun vraag in het overzicht en kunnen vervolgvragen stellen na hun eerste zoekopdracht. Hierdoor zijn ze minder snel geneigd om de Google-omgeving te verlaten tijdens hun onderzoek.

Hoe AI-mode eruit zal zien
Hoe AI-mode eruit zal zien

AI Max verandert SEA

Ook binnen Google Ads wordt de focus gelegd op AI. Met de nieuwe AI Max-functie gaat Google verder in de richting die ze met Performance Max en DSA zijn ingeslagen: voorspellen minder controle op exacte keywordmatches en automatisch content afstemmen op de behoeften van de consument.

Concreet betekent deze nieuwe functie dat Google voorspelt op welke zoekwoorden ze moeten bieden, adteksten en koppen aanpassen aan de intentie van de gebruiker, en zelfs de landing URL wijzigen om de conversie te verhogen. Als bron voor deze copy en landingpage wordt de gehele website gescand.

Hoe bereid je je voor op AI-gestuurd zoeken?

De kern van het vak blijft hetzelfde; behoeften van je doelgroep begrijpen, deze zo goed mogelijk beantwoorden en zorgen dat de bedrijfsdoelen worden behaald. De manier waarop dit gebeurt, zal echter veranderen.

Verfijn je content om meer gedetailleerde vragen te beantwoorden.

In maart hebben we onze aanpak voor Generative Engine Optimization al geschetst. De kern van GEO is gelijk aan SEO; begrijpen wat consumenten zoeken, passende content creëren en zorgen dat AI jouw content gemakkelijk kan herkennen, interpreteren en verkiezen.

Consumenten begrijpen dat het toevoegen van meer context in hun zoekopdracht een beter passend antwoord geeft vanuit AI. Om AI naar jouw merk te leiden, moet content rijker en diepgaander zijn, omdat AI de voorkeur geeft aan content die het meest geschikt is aan deze gedetailleerdere vragen.

Merken die nu al inzicht opbouwen in hoe consumenten AI-zoekopdrachten in hun categorie gebruiken en hun content aanpassen aan dit veranderende informatiegedrag, krijgen een voorsprong.bij een bekend softwareplatform heeft het optimaliseren op AI resultaten een stijging van 65% gerealiseerd.

Pas GEO-based denken en verrijkte content toe op je PDP en feed.

Het verrijken van content betreft niet alleen webcontent; dezelfde logica geldt ook voor e-commerce en shopping. Een rijke productfeed en PDP zijn altijd een belangrijke drijfveer geweest voor de e-commerceresultaten van merken. Complete feeds met rijke afbeeldingen en uitgebreidere beschrijvingen zorgen voor een hogere zichtbaarheid in de Google Shopping-resultaten en vormen een essentiële stimulans voor een sterke Performance Max-campagne. Google gebruikt de feedinput van het Merchant Centre al, Open AI is dit aan het voorbereiden.

Voorbereiden op AI driven paid advertising

De nieuwe AI Max-functie van Google Ads die binnenkort wordt uitgerold, biedt een waardevolle kans om je voor te bereiden op adverteren in AI-driven paid search. Omdat AI consumenten in staat stelt om complexere en gedetailleerdere zoekvragen te stellen in vergelijking met traditionele zoekopdrachten, zal de huidige controle van adverteerders over advertentieteksten en landingspagina's minder effectief worden. Het is praktisch onmogelijk om handmatig passende ad content te maken voor de breedte van vragen.

Als gevolg hiervan zullen de primaire controlemechanismen voor adverteerders verschuiven naar de content die ze aanbieden en de KPI's die worden gebruikt om succes te meten.

Ook voor AI Max is rijkere content dus van belang. Het verschil is het directe inzicht in hoe deze content wordt benut. Adverteerders ontvangen een rapport waarin ze kunnen zien welke content is gebruikt, met welke zoekintentie. Dit biedt inzicht in hoe de contentbron (landingspagina's, advertentiecontent) beter kan worden afgestemd op de vraag.

Als laatste is het invoeren van een optimalisatiedoel dat zo goed mogelijk aansluit bij de bedrijfsbehoeften noodzakelijk om een ​​voorsprong te creëren.. Adverteerders die hun advertentie-uitgaven kunnen sturen naar transacties met de hoogste winst op basis van hun bedrijfsgegevens (marge, kans op retour, CLV), behalen een voorsprong ten opzichte van concurrenten die nog op ROAS of CPC bieden.

De impact van AI op zoeken is groot en speelt zich nu af. Voorbereid zijn en actief optimaliseren voor deze nieuwe realiteit geeft een voorsprong op concurrenten die dat niet doen.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DEPT®

DEPT® is half technologiebedrijf, half marketingbureau – en precies die combinatie maakt ons in staat om de meest ambitieuze merken van vandaag te helpen bouwen aan de kansen van morgen.

Met ruim 4.000 AI-native specialisten in meer dan 30 kantoren op vijf continenten, lopen we voorop in het ontwikkelen van oplossingen op het gebied van Brand & Media, Customer Experience, Commerce Growth en Technology & Data. Daarmee zetten we de toon voor het volgende digitale tijdperk, voor merken als Google, bol.com, Philips, Eneco, Univé verzekeringen, Just Eat Takeaway, Otrium en meer.

Maar vooruitgang betekent voor ons meer dan innovatie alleen. Sinds 2021 zijn we Climate Neutral en B Corp gecertificeerd, omdat we geloven dat creativiteit en technologie pas echt krachtig zijn als ze ook een positieve impact maken op de wereld. www.deptagency.com

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in