Hoe organiseer je een pitch die creatief-inhoudelijk sterk is, maar ook eerlijk en efficiënt? Pitchconsultant Bart Kokke van Tender Canvas ziet waar het vaak misgaat – en hoe het beter kan.
Waarom is investeren in een goed pitchtraject zo belangrijk?
‘De belangen zijn groot aan beide kanten. Opdrachtgevers besteden serieuze budgetten en willen resultaat. Bureaus investeren veel geld, tijd en energie. Een proportioneel en transparant proces met wederzijds respect erkent al die belangen, vermindert de belasting op de industrie en marcomteams bij opdrachtgevers en vergroot de kans op een sterke, meerjarige relatie.’
Hoe zorg je voor een eerlijke en effectieve pitch?
‘Door duidelijke kaders te stellen. Ik begeleid veel aanbestedingen. Daarbij heb je te maken met veel regels, maar het is wel helder en eerlijk. Wettelijk is bepaald wat je als opdrachtgever mag vragen en hoe je bureaus beoordeelt. In een pitchtraject ontbreken zulke kaders, wat kan leiden tot onduidelijke briefings, inefficiëntie en frustratie. Ik denk dat je de aanbestedingsregels kunt gebruiken als uitgangspunten voor een eerlijker pitchproces.’
Wat vind je van de onlangs gelanceerde Pitchcode in de creatieve industrie?
‘De Pitchcode biedt heldere richtlijnen voor de briefing, het aantal deelnemers, de pitchvergoeding en het intellectueel eigendom. Ook zijn er regels voor transparantie en een eerlijk proces. Uit ervaring weet ik dat zo’n raamwerk houvast en structuur geeft. Het helpt het proces en de verwachtingen te managen.’
Wat levert de Pitchcode op voor opdrachtgevers?
‘Betere keuzes. Een pitch doe je niet zomaar even. Het is een cruciaal moment in de samenwerking. Een goed ingericht proces dwingt je als opdrachtgever om scherp te formuleren wat je zoekt, welke criteria je hanteert en hoe je gaat beoordelen. Dat voorkomt dat je op onderbuikgevoel of het beste idee selecteert. Je kijkt ook naar uitvoeringskracht, een klik en strategische fit. Dat leidt tot betere campagnes, hogere ROI en een duurzame relatie.’
Een pitch is een cruciaal moment in de samenwerking
Pitchconsultant Bart Kokke
Helpt de Pitchcode opdrachtgevers ook om een bureau voor livecommunicatie te vinden?
‘Dat denk ik zeker. Live is complex en vaak een kostbaar instrument en veel opdrachtgevers vinden het moeilijk om het voor hen beste bureau te vinden. Juist dan heb je tool nodig om een pitch professioneel te organiseren. Omdat live eigen spelregels kent, heeft IDEA – aanvullend op de Pitchcode – een checklist ontwikkeld voor pitches binnen livecommunicatie. Zo’n tool helpt opdrachtgevers en bureaus bij het opzetten van een effectief selectietraject.’
Met het Tender Canvas ontwikkelde je een model met succesfactoren voor aanbestedingen en pitches. Wat zijn de belangrijkste elementen?
‘Voor opdrachtgevers zijn vijf pijlers cruciaal: visie, vertrouwen, houvast, strategie & creatie en propositie. Vertrouwen draait om cultuur en mensen. Houvast om capaciteit, continuïteit en financiële basis. Visie en strategie & creatie zijn de inhoudelijke componenten. De propositie betreft het unieke profiel van het bureau: past hun ervaring en aanpak bij jouw opdracht? In een pitchtraject wil je een goede balans zien tussen deze onderdelen.’
Hoe selecteer je als opdrachtgever deelnemende bureaus?
‘Veel bureaus uitnodigen klinkt aantrekkelijk, maar het belast bureaus en je eigen organisatie zwaar. Begin liever met een kennismakingsronde met zes partijen op basis van visie, creativiteit en bedrijfsvoering. Ga daarna met drie bureaus de diepte in. Vraag om een plan van aanpak volgens vooraf bepaalde kaders en laat dat toelichten in een presentatie. Zo houd je het overzichtelijk en eerlijk – en maak je betere keuzes. Extra voordeel is dat de winnaar met frisse energie start, zonder nasmaak van een rommelig traject.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu