Overslaan en naar de inhoud gaan

3 generative AI-trends die de toekomst van marketing bepalen

Hyperpersonalisatie, co-creatie en snelle conversie: dit is wat AI nú al doet voor marketeers. Lees hoe je ermee aan de slag kunt gaan.
Partner
Microsoft Advertising

Microsoft Advertising is building a new world of advertising possibilities to empower growth for all.

3 Generative AI-trends die de toekomst van marketing bepalen
3 Generative AI-trends die de toekomst van marketing bepalen

Generative AI verandert het speelveld voor marketeers. Het versnelt je time-to-market en verhoogt de effectiviteit van campagnes. We zijn de tijd van experimenten met Conversational AI inmiddels voorbij – het draait nu om toepassing en resultaat. AI is een onmisbaar onderdeel geworden van search, advertising en customer engagement. En dat is goed nieuws voor marketeers én hun organisaties.

We zetten hieronder drie trends op een rij die marketing veranderen – en wat je vandaag al kunt doen om hiervan te profiteren.

1. Een snellere costumer journey betekent nieuwe kansen om eerder te converteren
Generative AI verandert fundamenteel hoe consumenten zich gedragen. Het klassieke marketingfunnelmodel – discover, consider, evaluate, purchase – raakt achterhaald. Lineaire customer journeys verdwijnen naar de achtergrond. Voor marketeers die hun strategie nog volledig hierop baseren, is het tijd voor herijking.

Consumenten omarmen nieuwe technologieën sneller dan ooit. Statista verwacht dat tegen 2027 meer dan 90 miljoen mensen AI als primaire zoekvorm zullen gebruiken. AI-tools zoals chatbots en conversational search zorgen voor persoonlijke aanbevelingen en veranderen daarmee het klantgedrag. Reacties zijn minder voorspelbaar, stappen worden overgeslagen en beslissingen worden sneller genomen. Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat aankoopgedrag met 53% toenam binnen een half uur na interactie met Copilot.

Wat kun je nu al doen om op deze versnelde costumer journey in te spelen?

  • Optimaliseer je content voor AI-curated journeys. Zorg dat je advertenties, teksten en website-inhoud aansluiten op zoekintentie – zo haal je meer rendement uit bestaande en nieuwe content
  • Gebruik AI-chatbots en virtuele assistenten om directe, contextuele antwoorden te geven en zo het aankoopproces te versnellen.

2. Relevantie bepaalt performance: het tijdperk van hyperpersonalisatie
Personalisatie verschuift van algemene demografische profielen naar hypergepersonaliseerde interacties, gebaseerd op zoekintentie, voorkeuren en context. Generative AI maakt het mogelijk om dat op schaal te doen, met als resultaat: meer engagement én meer conversie.

Interne data van Microsoft laat zien dat Multimedia Ads in Performance Max-campagnes 2,3 keer beter presteren dan in standaard searchcampagnes. Combineer je Performance Max met een Copilot-gestuurde customer journey, dan ligt de performance zelfs 2,8 keer hoger.

Van e-mailmarketing tot website-interactie en shopervaringen: AI zorgt voor meer relevantie. Je bent niet langer afhankelijk van losse zoekwoorden. AI analyseert complete gesprekken en begrijpt de intentie achter het gedrag. Daardoor kun je op het juiste moment de juiste boodschap of aanbieding laten zien. Predictive analytics helpt je daarnaast om proactief in te spelen op wat je klant nodig heeft – vóór die het zelf doorheeft.

Kort gezegd: real-time, contextuele AI-interacties vormen de basis voor customer engagement en retentie. Denk aan gepersonaliseerde aanbevelingen, dynamisch gegenereerde advarianten of AI-geoptimaliseerde onderwerpregels van e-mails. Hyperpersonalisatie is geen luxe meer, het is wat consumenten verwachten van merken.

Zet daarom deze stappen:

  • Test AI-adfeatures die campagnes optimaliseren met betere targeting, personalisatie en budgetbeheer
  • Gebruik creatieve Copilot-functies zoals “Try a new tone” om het schrijf- en conceptwerk van je team te versterken.

3. AI als contentpartner: van campagne tot co-creatie
Generative AI verandert hoe marketingteams content ontwikkelen. Tegelijk worden consumenten zélf co-creators. Volgens de American Marketing Association zijn contentcreatie en copywriting de meest voorkomende toepassingen van AI. 52% van de marketeers zegt dat Generative AI de kwaliteit en prestaties van hun content heeft verbeterd.

AI-tools helpen met copy, visuals en boodschapontwikkeling. Ze versnellen iteratie en maken hyperpersonalisatie mogelijk. Zo kun je gericht content maken voor specifieke doelgroepen: Gen Z, millennials, babyboomers – ieder krijgen ze hun eigen visuele advertentievarianten.

Maar AI is niet alleen een tool voor ondernemingen. Consumenten gebruiken AI om content te creëren die hun aankoopbeslissingen beïnvloedt. Of het nu gaat om het onderzoeken van producten, het maken van vergelijkingsschema’s of het genereren van visuals voor social media; deze momenten bieden kansen voor merken om een diepere connectie te creëren.

Wat kun je doen?

  • Gebruik Generative AI om snel hoogwaardige content op schaal te creëren, van blogs en advertenties tot social visuals. Laat verschillende teamleden hiermee experimenteren
  • Zorg voor de juiste balans tussen automatisering en menselijke sturing, zodat je merkuitstraling en authenticiteit behouden blijven
  • Test en verbeter op basis van input en metrics. AI maakt het eenvoudiger om snel varianten te testen en te verfijnen op basis van feedback.

Wie nu AI omarmt, zet straks de toon
Generative AI en conversational search geven digitale marketing een nieuwe vorm. Content op schaal maken ligt nu binnen handbereik. Hyperpersonalisatie wordt steeds belangrijker om je te onderscheiden. En AI-tools tillen je targeting en klantinteractie naar een hoger niveau. Maar bij die groei hoort ook een verantwoordelijkheid: AI mag dan veel overnemen, merkwaarden blijven mensenwerk. Juist de combinatie van mens en automatisering bepaalt of je relevant blijft.

Deze trends zijn nog maar het begin, maar ze bieden wel houvast om de eerste stappen te gaan zetten. Wil jij vooroplopen? Download dan onze gids: A marketer’s guide to chatbots and agents: from generative AI to ROI, en ontdek hoe AI-marketing zich verder ontwikkelt in 2025 en daarna.

Door: Paul Longo

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Microsoft Advertising

Microsoft Advertising is building a new world of advertising possibilities to empower growth for all.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in