Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer achter sportgedrag jonge vrouwen dan je denkt

Wat mentale barrières van jonge vrouwen ons leren over communicatie en gedragsverandering.
Partner
Motivaction

We zijn een onafhankelijk marktonderzoeksbureau met creatieve denkers. In samenspraak met opdrachtgevers gaan onze experts op zoek naar de beste oplossing voor jouw vraagstuk. Zo helpen wij groei en impact te realiseren bij onze klanten.

Vrouw in sportkleding opent een waterfles bij een loopband in de sportschool.

Jonge vrouwen tussen de 18 en 35 jaar sporten bovengemiddeld vaak. Ze zijn fysiek actief, bewust met gezondheid bezig en goed geïnformeerd. Maar achter die cijfers schuilt een minder zichtbaar verhaal: veel jonge vrouwen ervaren mentale barrières bij het sporten. Schaamte, prestatiedruk en het gevoel bekeken te worden kunnen ervoor zorgen dat ze afhaken of niet het plezier uit sport halen dat ze zouden willen. 

Inzicht: het is niet de motivatie die ontbreekt 

Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van ABN AMRO en AJAX blijkt: het zijn vaak mentale en sociale drempels, niet fysieke of praktische, die sportplezier in de weg staan. Denk aan onzekerheid over hoe je eruitziet tijdens het sporten, angst om niet goed genoeg te zijn, of het gevoel dat je moet presteren in plaats van ontspannen. 

Voor communicatieprofessionals zit daar een belangrijke les in: motivatie is er wel, maar de context maakt het lastig. Wie gedrag wil beïnvloeden, moet niet alleen inspelen op wensen, maar ook op angsten en belemmeringen. 

Hoe merken en organisaties kunnen bijdragen 

Wil je jonge vrouwen bereiken en écht in beweging krijgen? Dan helpt het niet om alleen te roepen dat sport ‘gezond’ of ‘leuk’ is. De boodschap moet aansluiten bij hun leefwereld en de emotionele context van bewegen. 

Wat wél werkt: 

  • Positieve representatie: toon échte vrouwen, niet alleen fitte rolmodellen 
  • Normaliseer onzekerheid: laat zien dat iedereen zijn of haar eigen tempo heeft 
  • Focus op plezier en ontspanning, niet alleen op prestaties 
  • Creëer veilige, inclusieve sportomgevingen – ook in beeld en taal 

Van inzicht naar impact 

Voor marketeers en beleidsmakers begint effectief communiceren met écht begrijpen wat mensen beweegt. Data vertelt wat mensen doen, maar pas door in te zoomen op de onderliggende waarden en emoties ontdek je waarom. Dat ‘waarom’ is essentieel om campagnes niet alleen meetbaar succesvol, maar ook menselijk en betekenisvol te maken. 

Meer weten? 

Lees het volledige onderzoek op motivaction.nl 
Of ontdek hoe gedragsinzichten jouw communicatie kunnen versterken. 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Motivaction

We zijn een onafhankelijk marktonderzoeksbureau met creatieve denkers. In samenspraak met opdrachtgevers gaan onze experts op zoek naar de beste oplossing voor jouw vraagstuk. Zo helpen wij groei en impact te realiseren bij onze klanten.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in