Overslaan en naar de inhoud gaan

AI-agents in actie: zo herdefinieert Oracle de B2B-klantbeleving

AI-agents veranderen sales, marketing en service razendsnel.
Partner
NIMA

Het Nederlands Instituut voor Marketing is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Het doel van NIMA is om voor iedere marketeer via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak mogelijk te maken.

Andy Holmes, Senior Director CX Product Management bij Oracle
Andy Holmes, Senior Director CX Product Management Oracle

Kunstmatige intelligentie is de hype voorbij en nu is het tijd voor de echte toepassingen. Tijdens B2B Xchange 2025 presenteert Andy Holmes, Senior Director CX Product Management bij Oracle, een praktijkcase over hoe AI-agents sales, marketing en service radicaal veranderen. Niet met toeters en bellen maar als echte collega’s die luisteren, denken en handelen.

In zijn presentatie AI Agents in Action: How Oracle’s AI Agents are Reinventing Sales, Marketing and Service deelt Holmes inzichten uit de praktijk en de lessen die B2B-marketeers nu al kunnen toepassen.

Je laat met je case zien hoe AI agents sales, marketing en service opnieuw vormgeven. Wat fascineert jou het meest aan deze ontwikkeling en waarom is dit het moment om ermee aan de slag te gaan?
“Wat mij fascineert, is hoe alomtegenwoordig deze technologie inmiddels is geworden en hoe snel dat is gegaan. Dit gaat niet over slimmere chatbots. De echte verschuiving zit niet in het chatvenster, maar in het systeem zelf: het is een collega geworden die luistert, intentie begrijpt, redeneert en handelt. En dat is spannend.

De timing is perfect. De technologie is inmiddels volwassen, de tools zijn toegankelijk, en de barrières zijn weg. Iedereen kan nu in een paar uur een agentic workflow prototypen, gewoon in de natuurlijke taal en met beperkte technische kennis. Dezelfde dag zie je al de impact.”

Welke trend of ontwikkeling zie jij op dit moment als de grootste gamechanger in B2B-marketing?
“Buying groups in B2B Account-Based Marketing zijn al langer bekend. Het gericht aanspreken van individuen binnen die buying groups met unieke, op maat gemaakte boodschappen was tot nu toe bijzonder lastig en bleef vaak beperkt tot topaccounts. Dankzij AI en het gebruik van LLM’s kunnen we nu contextueel relevante communicatie op schaal leveren. Ironisch genoeg: hoe relevanter de boodschap, hoe persoonlijker deze ook wordt.”

Kun je een concreet voorbeeld of inzicht delen uit jullie werk bij Oracle dat laat zien wat AI Agents in de praktijk kunnen betekenen?
“Een van de nieuwe AI-agents in Oracle Fusion Cloud Customer Experience (CX) kan klantemoties binnen serviceverzoeken analyseren en voorspellen welke cases waarschijnlijk zullen escaleren. In CX-omgevingen kunnen AI-agents ook direct relevante informatie ophalen, tickets routeren, opvolging beheren en eenvoudige verzoeken afhandelen zonder tussenkomst van mensen. Dit geeft serviceteams meer ruimte om zich te richten op complex of impactvol klantcontact. Het resultaat: persoonlijkere en proactievere interactie, snellere oplossingen, en uiteindelijk tevredener klanten.”

Welke misvatting of valkuil zie je vaak bij organisaties als het gaat om AI-toepassingen, en hoe kunnen ze die vermijden?
“De grootste misvatting is de overtuiging dat AI onze banen gaat overnemen. Wat je eigenlijk zou moeten zeggen is: banen veranderen en medewerkers die zich aanpassen worden productiever en effectiever. Wie dat niet doet, kan het lastig krijgen.

Wat vaak onderschat wordt, is de noodzaak van goede datagovernance. Zorg dat je databeheer op orde is. Garbage in, garbage out. Dit is nog nooit zo waar geweest als bij AI-agents.”

Als je vooruitblikt naar 2026: wat moeten marketeers nu doen om straks nog relevant te zijn in een wereld vol AI?
“Dompel jezelf er zo snel en diep mogelijk in onder. De leercurve is gedragsmatig, niet technisch. Neem de tijd om je deze wereld eigen te maken. De hype is voorbij en nu wordt het serieus. Het tempo ligt hoog en sommigen zullen achterblijven.

Begin bijvoorbeeld met een hobbyproject buiten je normale werkveld. Leer de basisprincipes van ‘Answer, Author en Action’-modellen, LLM’s, vectordatabases, AI-agents en agents teams. Neem deze kennis mee terug naar je werk en ontwikkel jezelf tot een Agentic Pro.”

Wat kunnen de bezoekers van jouw presentatie op de komende B2B Xchange verwachten?
“Hopelijk een sessie waarin we loskomen van de PowerPoint en waarbij we ingaan op echte, tastbare voorbeelden van agentic AI in Oracle CX-producten.”

Geen buzzwords maar businesswaarde
De case van Andy Holmes laat zien hoe AI-agents in B2B-marketing niet alleen ondersteunen, maar actief meebouwen aan betere klantbeleving. Van slimme service tot hyperpersoonlijke sales zonder poespas, maar met concrete resultaten.

Meld je nu aan voor B2B Xchange 2025 20 november. De kaartverkoop loopt hard en het aantal plaatsen per sessie is beperkt. Vol is vol.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
NIMA

Het Nederlands Instituut voor Marketing is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Het doel van NIMA is om voor iedere marketeer via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak mogelijk te maken.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in