
Tijdens de ledenraad van maandag 12 mei is Joost Niepoth RM toegetreden tot het bestuur van NIMA. Samen met Rob Overduin vormt hij nu het bestuur van de vereniging. Joost is een doorgewinterde marketingprofessional met meer dan 20 jaar ervaring aan zowel klant- als bureauzijde. De afgelopen jaren werkte hij als interim marketingleider en strategisch consultant bij diverse organisaties, en was hij binnen NIMA al actief als coach én bestuurslid van de B2B-community. Tijd om hem beter te leren kennen: wat drijft hem, waar ziet hij kansen voor het vak en wat kunnen NIMA-leden van hem verwachten in zijn nieuwe rol?
Je hebt zowel aan bureau- als klantzijde gewerkt. Hoe heeft die combinatie jouw kijk op marketingstrategieën gevormd?
‘Je kijk op een Marketingstrategie zelf wordt hierdoor niet wezenlijk gevormd. Wat ik wel als waardevol ervaar is dat zowel klanten als bureaus het heel positief vinden dat je de uitdagingen en dynamiek van hun organisatie goed begrijpt. Die is echt wezenlijk anders bij klanten vergeleken bij bureaus. Dat begrip is naar mijn mening een belangrijke pijler voor een succesvolle samenwerking. ‘
Wat is iets waarvan je vindt dat marketeers er in 2025 meer aandacht aan zouden moeten besteden – maar dat vaak over het hoofd wordt gezien?
‘Voor mij zijn er meerdere zaken die al langer een aandachtpunt zouden moeten zijn, ook in 2025.
Ten eerste wordt Marketing te vaak ‘gekaapt’ door Communicatie. Alsof ons vak gelijk zou staan aan communicatie & media. Niet dus! Product (propositie) en Pricing zijn bijvoorbeeld twee andere marketing P’s die ongelooflijk belangrijk zijn, maar naar mijn mening te vaak onderbelicht. Meer aandacht hiervoor dus graag en sowieso voor de breedte van ons vak.
Een tweede punt is dat Marketeers de neiging hebben om achter elke nieuwe trend aan te hollen. Er staan in zo’n fase dan ook weer tientallen experts op. Ik heb die groep wel eens de ‘self-proclaimed guru’s’ genoemd. Deze trends blijken vaker wel dan niet een korte termijn hype te zijn en ook ‘de experts’ verdwijnen weer naar de achtergrond. Ging een aantal jaar geleden niet ‘alles’ in de Metaverse?
Met de ontwikkeling van AI zie je dit weer gebeuren. Begrijp me niet verkeerd, AI is een geweldige en blijvende technologische ontwikkeling, die veel mogelijkheden biedt voor ons vak. Maar dan wel graag met in het achterhoofd hoe het past binnen je strategie en welke meetbare doelstellingen je hiermee wilt gaan behalen. Steven van Belleghem heeft dat ooit mooi omschreven: Ga eerst op zoek naar de ‘contextual relevance’.’
Je was al actief binnen NIMA als coach en in de B2B-community. Wat gaf voor jou de doorslag om nu in het bestuur te stappen?
‘Ik ben 20+ jaar werkzaam in het vak. NIMA is wat mij betreft de vakvereniging voor ons als professionals, dus daar wil je sowieso onderdeel van zijn. Maar ik ben ook altijd gemotiveerd geweest om iets terug geven. Uitwisseling van (vak)kennis is zo waardevol en binnen het NIMA netwerk is er heel veel van die kennis en ervaring aanwezig. Daarnaast is het gewoon inspirerend en leuk om samen dingen te doen met vakgenoten die werken bij hele verschillende organisaties, maar wel de passie delen voor Marketing. Daar leer je elke keer weer veel van.
Toen, na zes jaar, mijn termijn als bestuurslid binnen de B2B-community tot een einde kwam, ontstond er ruimte voor iets nieuws. Op dat moment kwam deze functie vrij en heb ik gesolliciteerd. Toeval bestaat kennelijk echt niet 😊’
NIMA wil het vak steviger positioneren binnen organisaties en richting andere beroepsgroepen. Hoe kijk jij daar als bestuurder naar, en wat is er volgens jou voor nodig om dat te bereiken?
‘Ik maak graag gelijk een nuance. NIMA heeft het vak altijd al sterk gepositioneerd. Dus we willen niet steviger, maar actueel (van deze tijd) positioneren. Hoe blijven we voor een brede doelgroep marketeers, van young profs tot gelouterde professionals, de aantrekkelijke vakvereniging die we al bijna 60 jaar zijn? Dat is een stevige taak, want ook ons vak evolueert en in deze tijd veel sneller dan een aantal decennia geleden.’
Als je kijkt naar de komende jaren bij NIMA: op welk gebied wil jij als bestuurder echt het verschil maken voor leden?
‘Ik heb geen toverstokje, maar ben wel ambitieus en optimistisch. Op de kortere termijn zet ik dan ook graag in op groei van en nog meer participatie door leden. Dat kan alleen als we relevant blijven en echt waarde kunnen bieden. Ik wil daar heel graag een concrete bijdrage aan leveren.’
Met Joost Niepoth RM haalt NIMA een bevlogen professional in huis die zich niet alleen inhoudelijk sterk maakt voor het vak, maar ook gelooft in de kracht van het netwerk. Zijn ervaring, nuchtere kijk op trends en passie voor het delen van kennis beloven een waardevolle bijdrage aan de koers van NIMA in de komende jaren. Wil je verder met hem in gesprek? Je komt hem vast tegen op tijdens een van onze vele events.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee