Premium

50 memorabele pr-stunts van Nederlandse bodem

Ons volledige overzicht van 50 pr-stunts! Hoe merken en organisaties op onconventionele wijze de publieke aandacht wisten te trekken.

De aandacht van het publiek trekken is soms een lastige zaak. Hoe val je nog op in de 'clutter'. Soms weten organisaties met gewaagde, onverwachte of ingrijpende acties toch het gesprek over hun doel of merk te laten gaan. We verzamelden 50 (!) van dit soort pr-stunts van eigen bodem.

 

Flashmob De Nachtwacht: Onze Helden zijn terug

Op 13 april 2013 ging het Rijksmuseum na een jarenlange verbouwing weer open en komen Het melkmeisje, Jan Steen, De Nachtwacht en alle andere helden weer terug. Sponsor van het ‘Rijks’ ING organiseerde een flashmob in een winkelcentrum tussen het nietsvermoedende publiek in.

De verwachting vooraf van 250.000 views was wat laag geschat bleek, na een paar weken stond de teller al op meer dan 10 miljoen views en was er wereldwijde aandacht van RTL Nieuws tot The Guardian, Time en CNN.

 

Zeeman stunt met sneakers

Zeeman wilde laten zien dat kwalitatieve sportschoenen helemaal niet duur hoeven te zijn. De winkel ontwikkelde ter bewijs twee soorten sneakers. De prijzige schoenen (genaamd Hybrid Z) kostte 200 euro. Voor de productie en campagne ging Zeeman hetzelfde te werk als high-end modemerken - opvallend ontwerp, slechts 500 stuks op de markt en de inzet van influencers  (Lizzy van der Ligt, Yuki Kempees en Sanne Poeze). Ze waren binnen no time uitverkocht. Het goedkope model heet Basic Z en maakte Zeeman volgens zijn eigen werkwijze - eenvoudig ontwerp met basismaterialen, productie van 20 duizend stuks, slechts één duidelijke productfoto als ‘campagne’. De sneakers waren te koop voor 12,99 euro.

 

Sweetie het virtuele lokmeisje

Het was wereldnieuws: met behulp van een virtueel lokmeisje genaamd Sweetie slaagde Terre des Hommes erin om binnen tien weken meer dan 1000 mannen op te sporen die zich schuldig maakten aan misbruik van Filipijnse kinderen via de webcam. Het was zijn bureau Lemz dat de Sweetie-operatie bedacht, creëerde en uitvoerde. In het diepste geheim werkte het team vanuit een afgelegen loods aan het project.

De campagne wilde aantonen dat het probleem is dat geen aangifte werd gedaan en de politie vaak pas in actie komt na een klacht van het slachtoffer. Dat terwijl het opsporen van de pedofielen mogelijk is met de juiste middelen. Sweetie kreeg veel waardering en bureau Lemz won in Cannes maar liefst dertien gouden leeuwen en een Grand Prix.

 

Sire laat je succesvol zijn op sociale media

Sire lanceerde The Good Life Agency, een bureau dat diensten levert om ‘gewone’ mensen succesvol(ler) te laten lijken. Reclameman Fred Moolhuijsen was ingehuurd voor de stunt als oprichter van het bureau en loog tegen journalisten dat het een lieve lust was, het bureau werd zelfs ingeschreven in de Kamer van Koophandel om de media op het verkeerde spoor te zetten. Het zorgde wel voor enorm veel aandacht.

 

De Grote Donorshow

Historische pr-stunt waar internationale zenders als CNN op afkwamen, tevergeefs. In dit rechtstreeks uitgezonden BNN-televisieprogramma moest de dodelijk zieke 37-jarige Lisa kiezen aan welke van de drie nierpatiënten - Esther-Claire, Vincent of Charlotte – zij haar gezonde nier wilde afstaan. De 1,2 miljoen kijkers mochten meedoen en via sms hun voorkeur aangeven.

Aan het eind bleek doodzieke Lisa een kerngezonde actrice te zijn en de drie kandidaten – wel ziek overigens - zaten ook in het complot. BNN wilde met het programma aandacht vragen voor het tekort aan donororganen, vijf jaar na het overlijden van zijn oprichter Bart de Graaff aan een nierziekte.

 

De paus in de daklozenkrant

PR-adviseur Jan Willem Wits zat in een brainstorm met de hoofdredacteur Frank Dries van Straatnieuws. De daklozenkrant wilde wat meer aandacht aan religie en zingevingsvraagstukken besteden. Wits kreeg een ingeving en stelde voor de paus voor een interview te vragen. Na klassieke pr- en lobby-arbeid zat Wits samen met onder meer de Straatnieuws-verkoper Marc voor een interview in het hotel waar de paus verblijft.

De actie trok enorm veel media-aandacht, Straatnieuws moest worden bijgedrukt en de dakloze verkopers deden fantastische zaken. Wereldwijd, want onderdeel van het plan was een internationale doorplaatsing in 130 kranten over de hele wereld in een totale oplage van 3 miljoen.

paus in straatnieuws
paus internationale media

 

Haarlemmermeer: 30.000 windmolentjes op lantaarnpalen

Het bedrijf GreenLightDisctrict claimde in 2013 dat het 30.000 windmolentjes zou gaan leveren aan Haarlemmermeer. De windmolens zouden  worden geplaatst op de lantaarnpalen in de gemeente. De molens zouden genoeg energie opwekken om de verlichting van stroom te voorzien. Daarnaast zou de extra opgewekte stroom in het elektriciteitsnet worden gepompt. 

Het bedrijf liet op haar website weten dat ‘momenteel de laatste hand gelegd wordt aan het operationele plan voor er met de uitvoering kan worden begonnen’. Het plan leverde veel media-aandacht en enthousiaste reacties op, maar bleek een publiciteitsstunt en onderdeel van de campagne van het ‘Groenste idee van 2013’. De stunt moest ervoor zorgen dat mensen gaan nadenken over uitvoerbare milieubewuste plannen.
 

30 duizend windmolens op lantaarnpalen

 

Peepshow op de Dam

In het voorjaar van 2017 verscheen er Nederlands eerste pop-up peepshow op de Dam. Bezoekers kregen wat anders voorgeschoteld dan ze wellicht verwachtten. Het was een 14-jarig meisje haar entree maakte in de rood belichte peepshow. Deze stille schreeuw om aandacht bleek een actie van Stichting Free a Girl om de Week tegen Kinderprostitutie onder de aandacht te brengen. Bureau: Tosti Creative.
 

 

Mijn naam is Peter

‘Mijn naam is Peter’, een pr-stunt opgezet via LinkedIn. In januari 2022 veranderden veel vrouwen hun voornaam op het sociaal-medium in Peter. Prominente Nederlanders als Yeliz Çeçik, Helene van Santen, Rocky Hehakaija en Tweede Kamerlid voor D66 Kiki Hagen deden mee met de campagne. Ze protesteerden tegen de positie aan de top van vrouwen; er bleken meer ceo’s met de naam Peter dan dat er überhaupt vrouwelijke ceo's zijn.

Ook mannen, onder wie Prins Constantijn van Oranje, tonen zich solidair door hun naam in Petrushka te veranderen. Organisaties achter de actie waren Women Inc. en BrandedU en bureau The Family.

Peters op LinkedIn
Peters op LinkedIn

 

Ik Ben een teasercampagne

De campagne waarmee mobiel merk Ben zich in februari 1999 introduceerde was volslagen anders dan wat daarvoor gebeurde. Het kwam met de eerste teasercampagne in Nederland in print en op abri's waarin het niet meer deed dan enkele zinnen plaatste als ‘Ben® verliefd op je oren’ of ‘Ben® benieuwd naar je stem’. Ook waren er verschillende doodgewone Nederlanders te zien met alleen de kreet: Ik ben Ben.

De campagne van KesselsKramer deed zijn werk en bracht in de media veel speculaties op gang wat dat nu toch was. In de 3 minuten durende (inmiddels historische) spot werd dat 4 februari onthuld.

ik ben ben

 

De Drijf In van Febo

De Amsterdamse snackbarketen Febo opende in 2016 een drijvende ‘muur’ op de Prinsengracht, een Drijf In. De snackbarketen deelde er kroketten uit voor zijn 75e verjaardag. Er waren mensen die een duik namen om zwemmend een kroketje te trekken.

Volgens Febo paste de drijvende muur bij de missie van oprichter Johan om de producten voor iedereen bereikbaar te maken. Een jaar ervoor opende Ron Blaauw al een pop-up- automatiek van Febo in de Amsterdamse PC Hooftstraat, ‘Nu nog de lucht in.’

 

Hema’s mannelijke model voor vrouwen-bh

Hoe breng je een bh aan de vrouw? Met een man. Hema scoorde wereldwijd aandacht met zijn opmerkelijke campagne voor de nieuwe push up-bh waarin Andrej Pejic het model was. Een mannelijk model in vrouwenlingerie was de modewereld nieuw, en trok daarom aandacht. Van Canada tot India en van Rusland tot Australië. Er is met terugwerkende kracht trouwens nog wel een discussie te voeren of het om een mannelijk model ging. Drie jaar nadien onderging Pejic een geslachtsverandering, veranderde haar naam in Andreja en werkt sindsdien alleen nog als vrouwelijk model.  

 

Tilburg krijgt een GayVillage

De gemeente Tilburg kondigde aan dat het in de gemeente een GayVillage zou gaan inrichten. In het noorden van Tilburg, op een steenworp afstand van het gezellige, levendige centrum en de Efteling, zou het unieke project verrijzen. GayVillage moest uit de LGBT-community een verdraagzame omgeving met diverse faciliteiten bieden. 

Het bleek een pr-stunt van homo-evenement Roze Maandag van de Tilburgse kermis dat een statement wilde maken tegen intolerantie tegenover de homogemeenschap in Nederland.

 

The Next Rembrandt

In 2016 werd een portret onthuld van een man in zwarte zeventiende-eeuwse kleding met een witte kraag en een hoed, ten overstaan van een vol auditorium. Het schilderij is gemaakt op basis van data van Rembrandts complete oeuvre, waarbij gebruikt is gemaakt van deep learning-algoritmes en gezichtsherkenningstechnieken. Het schilderij bestaat uit 148 miljoen pixels, gebaseerd op 168.263 schilderijonderdelen van Rembrandts hand.

Het project was een samenwerking tussen presenting partner ING, reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam, supporting partner Microsoft en adviseurs van de Technische Universiteit Delft, Het Mauritshuis en Museum Het Rembrandthuis.
Dit kunstwerk had als doel de conversatie te voeden over de relatie tussen kunst en algoritmes, tussen data en menselijk ontwerp en tussen technologie en emotie. Het project kreeg mondiale aandacht en erkenning.

 

Duizend mensen op zoek naar liefde in speeddate Ikea

Niet op zoek naar nieuwe meubels, maar naar een nieuwe liefde: de Ikea in Utrecht werd begin februari 2023 omgetoverd tot dateparadijs. Het date-evenement viel onder een drie maanden durende energy saving planet-campagne waarin Ikea inspeelt op hoe het dagelijks leven van Nederlanders steeds duurder wordt. Het warenhuis wilde singles een handje helpen hun energierekening te betalen ze samen te brengen. Een huis verwarmen is goedkoper dan twee huizen verwarmen. 

Ikea speeddaten
Speeddaten in de Ikea Afbeelding: Ikea

 

Het Budget-bejaardenhuis van Delta Lloyd

Ondernemer Aad Ouborg lanceerde in 2013 het idee om gevangeniscomplex De Koepel in Breda, dat leeg zou komen te staan, te verbouwen tot een goedkoop bejaardenhuis. Belangstellenden konden zich melden op een speciale website. Veel media berichtten over het opmerkelijke plan van Ouborg, de man die als slogan ‘ondernemen is entertainen’ hanteerde.  Niet alle media moesten lachen om Ouborgs plan toen bleek dat het onderdeel was van een pr-campagne. Delta Lloyd, de pensioenverzekeraar, wilde Nederlanders wakker schudden om kritisch naar hun pensioen te kijken.

 

De trouwjurk van Zeeman

Voor de meeste mensen is trouwen het een dure aangelegenheid, maar in 2016 bracht Zeeman daar verandering in. De retailketen lanceerde slechts 29,99 euro per stuk. 
De stunt bleek een gouden greep. Naast de nodige rumoer op sociale media, gingen de drie zendingen als ‘warme broodjes over de toonbank’. ‘Veel mensen hebben nog niet door dat “er goed uit zien", niet duur hoeft te zijn’, aldus Caroline van Turenhout, marketingmanager Zeeman. ‘Bij de meeste vrouwen is de trouwjurk het duurste item in hun garderobe. Logisch, maar als het ons lukt om te laten zien dat het ook voor een lagere prijs kan, bewijzen wij onze boodschap.’ 

 

trouwjurk Zeeman

 

Bavaria Babes dansen op WK Voetbal 2010

Bavaria was in 2010 geen biersponsor van het WK, maar danste daar slim omheen. Tijdens de WK-wedstrijd Nederland-Denemarken verkleedden 36 vrouwen zich als Deense fans en gaan het stadion binnen, om na 20 minuten het rood-witte tenue uit te doen. Daaronder bleek een oranje Bavaria-jurkje te zitten. De dames deden een dansje op de tribunes. Hoewel Bavaria aanvankelijk ontkende achter de actie te zitten, wisten ze in Zuid-Afrika beter: ‘Dit is egter algemene kennis dat hierdie uitrustings deel is van die Bavaria-handelsmerk.’ De Bavaria-meisjes werden opgepakt en het biermerk kreeg wereldwijde aandacht. En in Brabant natuurlijk.

Bavaria-babes

 

Heineken en KLM vliegen New Yorkers naar Koningsdag in Nederland 

Koningsdag mag in ons land een fenomeen zijn, over de grens zijn slechts weinig mensen met het bestaan van dit feest bekend. KLM en Heineken, bij uitstek twee iconische ‘Dutch brands’, besloten hier dit jaar iets aan te doen. Op een straat in New York stelden ze vragen aan nietsvermoedende voorbijgangers, die – als ze in waren voor avontuur - met een KLM-jet werden overgevlogen voor een bliksembezoek aan Koningsdag in Amsterdam, compleet met  rondvaart door de grachten en gastoptreden van Armin van Buuren (hoofdrolspeler in Heinekens Dance more, drink slow-campagne).

Koningsdag voor New Yorkers

 

Foodsy, het restaurant zonder personeel

Niet de minste titels besteedden er aandacht aan, Nu.nl, RTL Z en Misset Horeca. Alle berichtten ze zonder enige argwaan over het nieuwe restaurant Foodsy. Onder die naam opende FNV in Amsterdam een restaurant zonder personeel, waarvoor een echte topkok en horecaondernemer, echte persberichten, echte interviews en een echte site werden ingezet. Het restaurant ging ook echt open en er kwamen echte gasten, waarschijnlijk op het spoor gezet door de vele media die aandacht besteedden aan het personeelloze concept, een pr-stunt van FNV Horeca. In een persbericht schrijft de vakbond dat met dit restaurantexperiment is aangetoond dat horecapersoneel onmisbaar is.

Foodsy

 

Sommatiebrieven aan koks: ‘Caesar salad’ is een beschermde naam

In het voorjaar van 2013 kregen restauranthouders een sommatiebrief over het gebruik van de beschermde naam ‘Caesar salad’ op menukaarten. Of ze die onmiddellijk van de kaart wilden halen. Het gerecht zou beschermd zijn. De sommatie resulteerde in posts van tientallen bekende chef-koks via sociale media, artikelen in kranten en berichtgeving via televisie en radio. Het bleek een stunt te zijn van Cardini’s Original Caesar Salad Dressing die wat meer naamsbekendheid op de Nederlandse markt wilde. De stunt leverde een European Excellence Award op, een prijs voor de meest exceptionele voorbeelden van geslaagde communicatie in Europa.

caesar sald

 

Churandy Martina begint flitsbezorgservice met hardlopers

Churandy Martina zou een nieuwe flitsbezorgservice in Amsterdam beginnen. Bijzonder daaraan: de boodschappen worden niet op de fiets bezorgd, maar door hardlopers. Verschillende media pikten het nieuws op en berichtten over Martina's nieuwe bedrijf. Het Parool was daar pissig over, want ondanks ontkenningen van het pr-bureau, bleek het toch om een pr-stunt te gaan om een campagne voor Dubbelfris in te leiden. 

Churandy Martina
Churandy Martina

 

Tony’s Chocolonely gaat naar de beurs

In 2017 kondigde Tony's Chocolonely een beursgang aan. Tal van media meldden het nieuws, maar al snel bleek het om een stunt te gaan voor de opening van een Tony's-winkel in de beurs van Berlage. 

Tony Chocolonely

 

Grolsch legt speciale bierpijpleiding naar Zwarte Cross aan

​Ieder jaar rijdt Grolsch met tientallen tankwagens naar het festival de Zwarte Cross. Dat is natuurlijk niet goed voor het milieu, en daarom besloot het in 2015 een ZwarteCross-bierleiding aan te leggen. ‘De hightech bierleiding overbrugt een afstand van zo'n 40 kilometer’. ​ Dat is niet goedkoop - zo'n 16 miljoen euro - gelukkig zou het project overheidssubsidie krijgen in het kader van vernieuwende Europese infrastructuurprojecten. 

Grolsch pijpleiding bericht

 

Bavaria en de vrijheidsstrijd voor Carnavalvrij

In 2018 verscheen er een online commercial waarin vrijheidsstrijder Sjefke Vaeren Nederland opriep om de petitie #carnavalvrij te ondertekenen, ofwel van carnaval een officiële feestdag te maken. Dat sloeg aan: binnen enkele dagen veroverde zijn boodschap de harten van fervente carnavallers en kreeg volop aandacht in de nederlandse media. Via Twitter kwam Bavaria in contact met Klaas Dijkhoff. De bierbrouwerij is met een grote carnavalsstoet naar Den Haag gereden. Sjefke, gespeeld door ex-PSV’er Björn van der Doelen, overhandigde met een knipoog ruim 170 duizend handtekeningen aan de toenmalig VVD-fractievoorzitter.

Bavaria

 

KFC wordt vegetarisch

Tijdens de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees had Nederland een wereldprimeur: het eerste KFC-restaurant dat volledig vegetarisch was. Het restaurant op het Binnenwegplein 68 in Rotterdam kleurde als eerste KFC ter wereld een hele week groen, net als de menukaart. Veggies en vleeseters die eens wat anders wilden konden er kiezen uit de bekende buckets, burgers en wraps.

KFC wordt vegetarisch

 

Restaurant sluit mensen buiten; geen eten voor gasten met de lichtste ogen

Het Liliane Fonds en bureau Tosti Creative openden in 2019 restaurant 'Buitensluiting. Gasten ervoeren in het restaurant hoe het is om buitengesloten te worden. Onder leiding van Tooske Ragas en Miljuschka Witzenhausen werd het concept gelanceerd. Aan de hand van een draairad - dat fungeerde als ‘het lot’ - met uiterlijke kenmerken werd vastgesteld wie er wel en niet eten kreeg geserveerd. Gasten met de lichtste ogen aan tafel hadden pech, terwijl de overigen wel een driegangenmenu kregen. Met deze actie wil het Liliane Fonds aandacht vragen voor gehandicapte kinderen die dit dagelijks meemaken. 

Campagne Liliane Fonds

 

Heineken laat 1136 voetbalfans de Champions League-finale missen 

Voor sommige mannen is voetbal heilig, zeker als het gaat om de Champions League-finale. Heineken organiseerde juist tijdens die eindstrijd een culturele avond met poëzie en klassieke muziek. De biergigant zorgde dat een flink aantal van dat mannen er niet onderuit kon aanwezig te zijn. Omdat hun vrouw dat wilde, omdat het veplicht was voor een studie of omdat de baas het verwachtte.

In totaal zaten er 1.136 slachtoffers tegen wil en dank bij het klassieke concert om er uiteindelijk achter te komen dat ze onderdeel waren van een prank van Heineken, niet toevallig, Champions League-sponsor. Het filmpje ging uiteraard viral.

Heineken organiseert 'culturele avond' tijdens finale Champions League

 

Glamour Stiletto Run

Later nog vaak in verschillende vormen gekopieerd, maar de Glamour Stiletto Run was de eerste ‘marketing-pr-run’ die de Nederlandse media veroverde. In de chique Amsterdamse P.C. Hooftstraat hield het magazine Glamour op 9 maart 2006  een hardloopwedstrijd over 75 meter op hakken van minimaal 7 centimeter hoogte. 150 bloedfanatieke vrouwen legden het parcours af. De eerste prijs was een shoppingtrip van € 10.000 in de P.C. Hooftstraat. Karin Swerink, destijds hoofdredactrice van het mode- en lifestyletijdschrift, zei dat de race staat voor de twee zaken waar Glamour ook om draait: fashion en fun.

 

Bart de Graaff landt met helikopter op middenstip Heerenveen-stadion

Bart de Graaff wilde met zijn tv-programma BNN een publieke omroep worden en had 60 duizend leden nodig. Daar was wat pr voor nodig. Hij besloot de voetbalclub N.E.C. te sponsoren, het ‘lelijke eendje’ van de eredivisie. Laatste en als enige eredivisieclub zonder sponsor. De Graaff zorgde ervoor dat hij aandacht kreeg en landde tijdens de rust van SC Heerenveen-N.E.C. onaangekondigd met een helikopter in het Friese stadion Hij maakte zich onsterfelijk bij N.E.C. en zijn fans. Later, in de rust van N.E.C. – Volendam, kon De Graaf tijdens een BNN -concert bekendmaken dat BNN de grens had gehaald en 65.000 leden had.

 

De verfilming van 'Hotel Sofia'

De auteur Arthur Umbgrove bracht in 2012 zijn roman 'Hotel Sofia' uit en was gefrustreerd dat Nederlandse romans vooral aandacht krijgen als ze worden verfilmd. Hij en zijn pr-bureau besloten zijn roman te lanceren met een niet-bestaande verfilming. Acteurs Thomas Acda, Mark Rietman en Manuel Broekman werkten mee, evenals regisseur Jean van de Velde. Ze namen een teaser op en media doken vol op de verfilming van 'Hotel Sofia'. Ook het boek kreeg aandacht, twee keer zelfs. Bij aankondiging van de film en bij het afblazen ervan door regisseur Jean van der Velde die vond dat 'de film geen recht kan doen aan de kwaliteit van het boek'.

De opzet van Umbgrove slaagde. Er was veel aandacht voor zijn boek, zelfs RTL Boulevard besteedde aandacht aan literatuur.

RTL Boulevard over het boek van Arthur Umbgrove
RTL Boulevard over het boek van Arthur Umbgrove

 

TNT’s rode knop voor meer actie

De dramazender TNT van Telenet voerde een paar guerilla-acties uit voor zijn lancering. Ergens in een winkelstraat plaatste het een rode knop ‘om meer drama toe te voegen’. Wat volgde is daadwerkelijk spectaculair. Vooral de Belgische variant op het marktplein van Aarschot ging viral. Het filmpje lokte destijds circa 31 miljoen kijkers op YouTube. In een winkelstraat in Nederland werd voor soortgelijke chaos gezorgd.

 

Journalisten verleiden met een dode vis

Hoe krijg je gamejournalisten naar de presentatie van het nieuwe spel The Godfather II? Electronic Arts en pr-bureau Pride PR verstuurden indachtig de uitspraak ‘Sleeping with the fishes’ uit The Godfather - maffiajargon voor iemand die is afgeslacht - 35 zeebaarzen met kop en staart. ‘Een geweldige pr-stunt’ schreef Volkskrant-journalist Peter van Ammelrooy. Die vroeg zich nog wel af wat de toekomstige presentatie van The Godfather III de recensenten ging opleveren: ‘Een paardenkop aan hun voeteneinde?’

 

Het hoax-hondje van de KLM

KLM bracht een filmpje uit over de nieuwe lost & found-service, en presenteerde daarin het nieuwe team dat voorwerpen terugbezorgt bij de eigenaren, met als een van de opmerkelijke leden het hondje Sherlock. Sherlock werd opgepikt door serieuze internationale media: “KLM’s Lost And Found Service Uses An Adorable Dog To Deliver Forgotten Property”, kopte de Huffington Post. KLM launches world’s cutest lost and found service, meldde CNN. Adorable beagle named Sherlock returns lost items to owners at Amsterdam airport, aldus de New York Daily News. Het was echter te mooi om waar te zijn, moest CNN later concluderen: Sherlock was niet echt.

 

Aruba laat met geniale actie 12 andere landen zijn stranden promoten

Het Arubaans Verkeersbureau zette ingenieuze pr-stunt in om de schoonheid van zijn eigen stranden onder de aandacht te brengen. Het bureau stuurde een fotograaf naar Aruba om hun stranden vast te leggen en liet hem de foto's vervolgens rechtenvrij op fotowebsites als Getty Images zetten. Na een tijdje vonden ze de foto's terug op tal van websites, posters en sociale media, van andere landen, van de Kaayman Eilanden tot Puerto Rico. Aruba Toerisme maakte een video over de stunt met het commentaar: when their beauty is not enough, they use ours.

 

Osdorp Posse is master-cd's kwijt!

De originele master-cd's van de Osdorp Posse albums 'Kernramp' en 'Afslag Osdorp' zijn zoek. Dit bericht zette de webmaster van de band, Kirsten Verdel, in 2004 op het internet. De master-cd's zouden in gewone cd-hoesjes terecht zijn gekomen en verstuurd naar kopers. Er werden ook nummers genoemd die op de masters vermeld stonden: Afslag Osdorp: Djax 018-2; Kernramp: RAMP 021. De master-cd's moesten snel terug zijn, want de donderdag erop waren ze nodig om een nieuwe voorraad cd's te kunnen persen. Het bericht werd opgepikt door tal van media die even niet doorhadden dat  het die donderdag 1 april zou zijn. De genoemde nummers op de master-cd's waren op alle cd's te vinden. 

 

Osdorp Posse
Osdorp Posse ANP Kippa

 

Gele kabouters duiken op

Eind april 2006 doken er in Abcoude ineens 30 centimeterhoge ‘gele kabouters’ op. De dagen erna verschenen ze ook in Groningen, Utrecht, Den Haag, Zeist en andere steden. Het werd nog gekker; de kleine gele mannetjes verspreidden zich als een soort plaag over Zweden, Denemarken, Belgie en Luxemburg. Diverse weblogs, dagbladen en tv-programma’s besteedden er aandacht aan.

De gele kabouters verwijzen naar de site they-do-exist.com, waarop werd uitgelegd dat kabouters bestaan, en dat niet alleen, maar ook gratis telefoongesprekken. De gele kabouters bleken onderdeel van een buzzcampagne van het mobiele merk Parlino van Tele2.  Een lang leven was dit niet beschoren, het bestaat niet meer, en de kabouters evenmin. 

kabouters parlino

 

Zeeman undercover op de Fashion Week

Textielketen Zeeman ging incognito tijdens de Amsterdam Fashion Week 2011. Het bedrijf schreef zich onder de naam 'Frank' in voor de modeweek en gaf een indrukwekkende show: pas aan het einde bleek dat de kleding eigenlijk van Zeeman is, dat wilde laten zien dat goede kleding en textiel niet duur hoeven te zijn. De naam FRANK modeshow was ontleend aan ontwerper Frank Kungl, met wie Zeeman samenwerkte en naar wie het een lijn vernoemde.


NK Tegenwindfietsen

In November 2013 houden bureau Being There, Shivers, Eneco en Gazelle voor de eerste keer het NK Tegenwindfietsen op de Oosterscheldekering. Bij windkracht 7 of hoger moeten deelnemers op een stadsfiets 8,5 kilometer tegen de wind in stoempen om de hoogste eer.
Het is groots opgezet, met stormbestendige tribunes, een vomit-Area en een stormorkest, bedoeld om een nieuwe wind te laten waaien door het energieproduct Hollandse Wind.
Het wordt een groot succes dat wereldwijde aandacht krijgt, onder andere van The New York Times, The Guardian en Fox News. Een traditie is geboren; het NK Tegenwindfietsen wordt jaarlijks gehouden. 

 

De horrorlift van LG

Ter promotie van een nieuw model tv met zeer heldere displays hield LG in 2012 een prank met een horrorlift. Mensen stapten die nietsvermoedend binnen, en eenmaal in beweging kreeg de lift kuren. Het licht haperde, er klonk een raar geluid en de vloer verdween in de diepten van de liftschacht.... De Nederlandse video ging viral op internet, hoewel de grap later nep bleek te zijn. LG had helemaal geen monitors gebruikt, maar een groen scherm waarop acteurs stonden. Later werd de vallende vloer er in gemaakt. 

 

Bizarre Kameelstunt .... op Dierendag

De 45-jarige Makro riep klanten op Dierendag 2013 op om zich met een levende kameel bij de vestiging Hengelo te melden. Wie het eerst kwam won duizend euro. De Dierenbescherming keurde de actie af. ‘Met kamelen over straat gaan of in een trailer laden voor een reclamestunt, vinden wij ronduit dierenleed’. Volgens een Makro-woordvoerder zouden de kamelen er ‘een VIP-behandeling’ krijgen met groente en water.'  De actie was natuurlijk bedoeld om publiciteit te krijgen en laten zien waar de groothandel voor staat, aldus een woordvoerder: ’De kameel is het schip van de woestijn en dat wil de groothandel ook zijn voor ondernemend Nederland.’ Er meldden zich drie kamelen, waaronder die van een zorgboerderij, die naar huis ging met het geld.

 

Coolblue overgenomen voor 1 miljard

Coolblue startte een gerucht op sociale media dat het voor één miljard zou worden overgenomen. De buzz groeide naarmate het tegen 16.00 uur liep, want dan zouden de Coolblue-medewerkers bijeen worden geroepen. De Coolblue'ers zaten klaar en zagen een filmpje met Pieter Zwart. Inderdaad ging het om een overname van een miljard, maar met als valuta de pepernoot en als overnemende partij, Sinterklaas

 

Stomdronken Anouk zingt Birds aan vooravond Songfestival 

Anouk ging naar het songfestival en werd betrapt toen ze stomdronken het nummer Birds zong voor een paar vrienden. Het groezelige filmpje dat ervan werd gemaakt werd door Arie Boomsma online gezet en in no time door duizenden mensen bekeken. Het bleek in scene gezet, en onderdeel te vormen van een campagne van Centraal Beheer. ‘Een van mijn wensen is altijd geweest om een keer in een filmpje van Even Apeldoorn bellen te spelen’, aldus Anouk.

 

Kist met goud in de Reigersplas

In de Reigerplas troffen duikers eind november 2016 een zware houten kist aan die in het slib op de bodem verborgen lag. Zij filmden hun vondst en deelden de video via social media en YouTube. Na het terugkijken van de beelden leek op het slot het jaartal 1726 te staan. De Telegraaf plaatste er een bericht over, en daarna ging het los. Hart van Nederland, Goedemorgen Nederland van WNL en tal van andere serieuze en minder serieuze media meldden de bijzondere vondst. Vlak voordat de kist naar boven zou worden gehaald, liet de Staatsloterij weten dat het om een pr-stunt ging. Het wilde onder de aandacht brengen dat er een staaf goud is te winnen bij de komende trekking. Overigens tot woede van de Telegraaf, die het nepnieuws niet kon waarderen.



Nicolette van Dam spot zeldzame goudjakhals

Nog een actie in de categorie ‘pr-stunt met nepnieuws’. In 2018 plaatste tv-presentatrice Nicolette van Dam een filmpje op Instagram waarop de goudjakhals is te zien. Het zeldzame beest ging rond op sociale media. Deskundigen traden op in de media, wolvenkenner Leo Linnartz meldde in Tubantia dat er grote kans bestaat dat het beestje zich hier definitief zou vestigen. Dat was nog maar de vraag, want het filmpje bleek onderdeel van een bewustwordingscampagne van Care Plus. Het wilde laten zien dat er een veel gevaarlijker dier rondwaart dan een wolf: de teek. ‘Het gevaarlijkste beestje van het bos.’ Care Plus verkoopt anti-teekmiddelen.

 

Een nieuwe broekzak voor je iPhone6

Een nieuw model iPhone was altijd een evenement. Toen de '6 Plus' voor het eerst kon worden gekocht, bedachten N=5 en KPN de speciale Pocket Plus-broekzak, waar het nieuwe, grotere model iPhone 6 wel in zou passen. Wachtende mensen in de rij voor de nieuwe iPhone konden hun broekzak door de mobiele kleermaker van KPN laten vergroten.

 

Piece of Ajax

Ajax schitterde door eenvoud toen in mei 2021 het kampioenschap werd binnengehaald. Het was een rotjaar voor de Ajax-fans omdat ze door coronamaatregelen niet naar het stadion konden. Ajax droeg het kampioenschap aan hen op. ‘Deze schaal is voor jullie.’ En smolt de kampioensschaal om tot 42 duizend kleine kampioensterren. Deze werden allemaal opgestuurd naar de seizoenkaarthouders. Ofwel naar de hele Ajax-familie.

 

Bassie maakt vrouw zwanger

Op 28 september 2008 kwamen diverse media, zoals de Telegraaf en nu.nl, met een opvallend bericht: ‘De 31-jarige Sandra K. uit Heerhugowaard zegt zwanger te zijn van de inmiddels 73-jarige clown Bassie. Volgens de site ShowbiZnewZ.nl, die de vrouw heeft gesproken, is Sandra ruim acht maanden geleden zwanger geworden van de clown, na een optreden in haar woonplaats.’

Er kwam een stroom van geruchten op gang in de media over het volwassen kattenkwaad van Bassie. Het hele verhaal bleek een stunt voor verzekeraar Ohra, als opmaat naar de nieuwe commercial. 

 

De Negerzoenen van Buys

Koekfabrikant Van der Breggen in Tilburg, die de negerzoenen van Buys maakte, ging de gevoeligheid van de naam negerzoen onderzoeken, zo maakte het in 2005 bekend. Het meldde dat het een brief van de stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname had gehad. ‘De commotie rondom de naam wordt steeds groter', aldus een woordvoerder van Van der Breggen. Buys haalde het NOS Journaal, RTL Nieuws, alle kranten en blogs. Kortom veel gratis publiciteit met een zelfbedacht relletje; het wilde de naam sowieso veranderen - nogal logisch lijkt ons - en had nooit een brief van de stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname ontvangen. Het resultaat: de omzet steeg enorm.

Buys zoenen
Buys zoenen

 

Blauwe Swap-voorband in de Tour

Swapfiets wilde internationale bekendheid. Het sponsorde daarvoor Team Jumbo-Visma en er was geen betere manier om de naamsbekendheid te vergroten dan de iconische blauwe voorband mee te laten draaien in ‘s werelds beroemdste wielerwedstrijd: de Tour de France. Het unieke recht om de ploeg tien keer op een blauwe voorband te laten rijden werd opgenomen in het contract, een gedurfde zet binnen de conventionele wielerwereld. De blauwe racebanden waren er niet vanzelf. Bandenexpert Vittoria moest alle zwarte ingrediënten verwijderen om en een nieuw samenstelling maken voor rubber compounds dat een specifiek silica als vulmiddel gebruikt. Niet zonder resultaat: de voorband kreeg enorm veel aandacht van de (internationale) pers.

 

Jumbo-Visma-rijders Lars Boven, Steven Kruijswijk, Robert Gesink, Rick Pluimers
Leden van de Blauwe Band: Lars Boven, Steven Kruijswijk, Robert Gesink, Rick Pluimers Foto Jerome Wassenaar
Advertentie