Dit zijn 8 finalisten voor de Amsterdamse Communicatieprijs 2021

Het beste staaltje communicatie van de hoofdstad. Maandag wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens feestelijke en inhoudelijke bijeenkomst.

Jaarlijks reikt van het Communicatienetwerk Amsterdam de Communicatie Prijs Amsterdam uit. De jury heeft 8 projecten uit de metropoolregio Amsterdam gekozen voor de finale. 

In IJver, in het hart van de iconische NDSM-werf, wordt maandag 11 juli aanstaande de winnaar bekend gemaakt. De finale is gratis toegankelijk voor alle communicatieprofessionals in de hoofdstad 'en omstreken'.

Deze 8 communicatieprojecten zijn genomineerd (in willekeurige volgorde);

Antidiscriminatiecampagne Noord-Holland

Door: Antidiscriminiatiebureaus in Noord-Holland. Bureau: De Wolven

Campagne over dicriminatie die dit keer niet de “slachtoffers” in beeld brengt maar het gezicht achter de antidisciminatiebureaus. De mensen die daar werken worden zichtbaar gemaakt en zeggen: wij staan naast je. Vanuit deze kernboodschap wordt de campagne geleidelijk uitgebouwd om ook anderen, bijvoorbeeld uit de sport, zichtbaar te maken die zich verbonden voelen met het thema.

 

Ambassadeurs van Amsterdam

Door: Wijstudio

Ambassadeurs van Amsterdam is een platform dat jongeren een podium biedt om de stad mooier te maken en zichzelf te ontwikkelen. Het brengt met een community van Amsterdamse jongeren, buurtbewoners en diverse gemeenschappen in de stad bijeen. Een groep jongeren die iets willen betekenen voor hun stad en deze een stukje mooier willen maken. 

De basis van de communicatie rondom AvA is de sterkte visuele identiteit. Daarvanuit is de website neergezet en zijn alle overige communicatieuitingen ontwikkeld. Dit is gebeurd in samenwerking met Young Amsterdam, Bildung Academie en de gemeente Amsterdam. De fotografie was in handen van Isabel Janssen.

 

Bevrijdingssoep

Door: Food Cabinet en Amsterdams 4 en 5 mei Comité

Op Bevrijdingsdag in Amsterdam vinden al tien jaar lang Vrijheidsmaaltijden plaats, sinds 2019 ook landelijk. Vanwege het coronavirus was samen eten in 2020 en 2021 niet mogelijk. Food Cabinet in 2020 met het Amsterdams 4 en 5 mei Comité een alternatief concept : de Vrijheidsmaaltijdsoep, in een mooi blik verpakt (vormgegeven door Piet Parra, een echt collectors item!) en voor alle Amsterdammers gratis te bestellen en af te halen. 

Na het succes van de Vrijheidsmaaltijdsoep in 2020, werd het concept groter en uitgebreider in samenwerking met Nationaal Comité 4 en 5 mei. Het recept voor de soep kwam in 2021 van Yvette van Boven. De vrijheidssoep kreeg veel media-aandacht en bracht veel gesprekken - het doel - over vrijheid op gang.

Werken is Leren, Leren is Werken

Door: Netwerk LWWL

Voor de campagne is een communicatienetwerk opgericht met daarin de vijftien ouderenzorgorganisaties en de drie grootste MBO-colleges in Noord-Holland. De pilots die ze houden om met werkbesparende technologieën en nieuwe vormen van leren worden gedeeld. Vernieuwers krijgen zo een platform om te vertellen hoe bestaande medewerkers langer behouden. Bovendien zien de medewerkers van de toekomst hoe het werk vernieuwt.

'We geven ook een signaal aan wetgevers én zorgverzekeraars over de urgentie van het probleem en wat er van hen nodig is. In die zin is onze campagne dus ook actievoerend.'

Eerlijk zwanger

Door: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). Bureau: Richtingmakers (voorheen Zorgbroeders)

Campagne om ervoor te zorgen dat kwetsbare aanstaande ouders hun zorgen en vragen rond de zwangerschap meer en sneller gaan delen. In hun omgeving, maar ook bij zorgverleners als de verloskundige of de jeugdgezondheidszorg. Dit vanuit het oogpunt en belang van de eerste 1000 levensdagen van een kind. Die zijn cruciaal voor een goede start. De gezondheid voor, tijdens en na de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller van zowel fysieke als mentale problemen op latere leeftijd.

‘Aangenaam! Ontmoetingen in Zuid’

Door: Stichting Open mind

Buitenveldert is de laatste jaren qua samenstelling flink veranderd. Expats, jonge families en een groep ongedocumenteerden zijn er komen wonen. Ook nieuwe bewoners van de Zuidas zijn deel geworden van de buurt. Hoe ervaren de bewoners dat, kennen zij elkaar? Voelen ze zich welkom en deel van de buurt?

In opdracht van Open mind zijn de ontmoetingen tussen oude en nieuwe bewoners van Buitenveldert en de Zuidas vastgelegd door fotograaf/kunstenaar Ernst Coppejans en de sociaal bewogen journalist Lara Aerts. Deze ontmoetingen zijn te bewonderen in een prachtige reizende multimediale-tentoonstelling.

Campagne Keer Diabetes2 Om

Door Voeding Leeft en bureau The Terrace

Keer Diabetes2 Om is een intensieve leefstijlbehandeling voor mensen met diabetes type 2, met een multidisciplinaire aanpak. Na deelname aan het programma gebruikt 5 op de 10 mensen minder medicatie en heeft betere bloedwaarden. En 4 op de 10 mensen gebruikt minder medicatie of heeft betere bloedwaarden.

In deze campagne lag de focus op de uiteindelijke emotionele belofte: namelijk een (nieuw) leven met veel minder last van klachten. De drijfveren van deelnemers om hun diabetes type-2 ‘om te keren’ centraal stonden. Waar verlangen ze naar, wat kunnen ze weer als ze niet dagelijks hoeven te dealen met hun diabetes?

Het werkte. De zelftest, één van de doelen, wordt sinds lancering zo’n 600 keer per maand ingevuld. Ook het aantal aanmeldingen voor het Keer Diabetes2 Om-programma en aanmeldingen voor informatiebijeenkomsten is gestegen.

Jouw zorg is hartverwarmend

Door: Zorgcirkel en bureau De Wolven

In Noord-Holland is bij de verschillende zorginstellingen behoefte aan ongeveer 500 nieuwe medewerkers. Bij De Zorgcirkel zijn er ongeveer 180 mensen nodig. Voor zowel vaste dienst als voor de flexpool.

In de campagne wordt een ode gebracht aan de hardwerkende zorgmedewerkers die zo hard nodig zijn. Insteek is om vanuit de clienten en de bewoners mensen op te roepen om met en voor hen te komen werken.

Daarvoor werd een serie van hartverwarmende beelden, met échte clienten van De Zorgcirkel, gemaakt. De campagne werd ondersteund met de Tour du Zorg, waarin we met een Zorgcirkel bus op pad gaan om nieuwe collega’s te werven.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie