Premium

Directeur 123inkt door het stof voor ‘ongepaste mail’ na faillissement van concurrent Staples

Gerben Kreuning biedt zijn klanten persoonlijk excuses aan voor weinig menselijke en professionele communicatie.

Begin van eerste mail van 123inkt, hierna volgen excuses

Het hing al een paar dagen in de lucht- de telefoon werd niet meer opgenomen, de website had een ‘technische storing’ - maar medio vorige week werd Staples Nederland door de rechtbank in Midden-Nederland failliet verklaard. Bij de leverancier van kantoorbenodigdheden uit Almere werkten 190 mensen die hun baan dreigen te verliezen.

Concurrent ruikt kans

Directe concurrent 123inkt zag in het faillissement een kans en stuurde zijn klanten de dag erop een mail.

‘Misschien heeft u gisteren -net als wij- het nieuws gehoord dat Staples Nederland BV. failliet is’, begint het schrijven, dat daarna snel to the point komt. ‘Ook al bent u al klant van 123inkt, misschien zoekt u nu een goede aanbieder van kantoorartikelen die u voorheen bij Staples bestelde.’

123inkt biedt zichzelf aan. ‘Van nietjes tot boekensteunen en van markeerstiften tot Cup-a-Soup.’

Wit voetje (knipoog)

De mail eindigt met een P.S.: ‘Bestelt u niet zelf bij Staples, maar wilt u een wit voetje halen bij uw werkgever, laat de inkoopverantwoordelijke ons complete en zeer scherp geprijsde assortiment zien😉.'

Mail van 123inkt over failliet Staples
Mail van 123inkt over failliet Staples

Wie de mail bij 123inkt verstuurde, of deze door de afdeling sales, marketing of communicatie werd geschreven of geaccordeerd, dat wil 123inkt niet laten weten. Op vragen van Adformatie schrijft het: ‘Wij verstrekken geen informatie over onze interne processen.’

Maar dat de verantwoordelijke voor het schrijven zelf geen wit voetje haalde bij oprichter en directeur Gerben Kreuning van 123inkt is wel duidelijk..

Mail is ongepast

Dezelfde dag nog ontvangen klanten namelijk een tweede mail, dit keer van Kreuning zelf. ‘Ik begrijp goed dat deze mail u verbaasde (hij verbaasde mij ook), want dit is niet hoe u ons kent. De mail die verstuurd is, is ongepast’.

De directeur wil iedere indruk wegnemen dat 123inkt gebruik wil maken van het ten onder gaan van zijn directe concurrent. ‘Dat is absoluut niet in lijn met onze gebruikelijke normen voor klantgerichte communicatie. Ik bied u daarvoor persoonlijk mijn excuses aan.’

Menselijke, professionele benadering

Kreuning besluit zijn schrijven met een steunbetuiging aan de medewerkers van Staples Nederland. ‘Ik begrijp dat faillissementen impact hebben op mensenlevens en ben voorstander van een menselijke en professionele benadering van deze situatie.’

Hijzelf heeft daar met zijn persoonlijke ingrijpen in ieder geval blijk van gegeven.

Excuusbrief van 123inkt
Excuusbrief van 123inkt
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie