Hoe een koninklijk modesprookje zelfs met oorlogsbommen niet klein te krijgen was

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Meddens.

"Toch aanvraag faillissement voor Nederlandse kledingmerken McGregor, Gaastra en Adam", zo deze site dinsdag jongstleden. Na een eerdere uitstel van betaling valt daarmee alsnog het doek voor McGregor Fashion Group. Een verkoop van het modehuis is nu de meest reële optie. Ook diverse winkelstraten zullen hier de gevolgen van terugzien. Winkelstraten die toch al een hoop hebben moeten slikken de afgelopen jaren. Want niet alleen de V&D vertrok uit, vaak prachtige statige, panden, ook faillisementen van Maison de Bonneterie en Meddens lieten hun visuele sporen na. Het verdwenen merk van deze brengt ons terug naar de 18e eeuw, Rotterdam in oorlog en een bekroond sprookje.

Bombardement van Rotterdam

De luxe modeketen Meddens bestond al 110 jaar toen het in 1940 te maken kreeg met het bombardement van Rotterdam. Terwijl de rookpluimen nog optrokken uit de stad, stroopte de familie Meddens haar mouwen alweer op. Binnen no-time werd een noodpand aan de Nieuwe Binnenweg geopend. De keten werd hierdoor alleen nog maar populairder en kreeg in 1980, na 150 jaar dienst, het predicaat "Koninklijk". De eervolle kroon die het daarmee mocht opnemen in haar logo was letterlijk een bekroning op de prestaties die het voormalig familiebedrijf tot dan toe had geleverd. Van een winkel die zich richtte op de verkoop van korsetten, tot een luxe modeketen met statige vestigingen door heel het land.

Economische crisis
Toch kwamen er ook klappen die de keten niet te boven kwam. De economische crisis na de millenniumwisseling hakte er stevig in en het kreeg te maken met toenemende concurrentie. In 2010 moest Meddens het hoofd buigen en is besloten om alle vestigingen te sluiten. Hiermee kwam een einde aan een 180 jaar durend modesprookje.

 

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie