Premium

Max zien winnen op de fiets, gazellig toch?

Sponsoring brengt ‘tegenpolen’ Formule 1 en de fiets bij elkaar in Zandvoort

De DRS-zone van Gazelle tijdens sponsoring DutchGP

Je herkent ze aan de oranje tasjes, oranjezwarte fiets met geblokte spatborden. Op de route van Haarlem naar het racecircuit in Zandvoort rijden honderden fietsers.

De sfeer op de 10 kilometer door de duinen laat zich het best vergelijken met een schoolreisje. De jongens rijden soms hard vooruit, om even later hangend over hun fiets te wachten. Een paar honderd meter erachter staat iemand naast haar fiets puffend bij de komen van een klim tussen de duinen. ‘Het grootste stuk zit erop’, roept een collega haar bemoedigend toe. ‘En het is gazellig toch!’

 

 

Advertentie
advertisement
DRS zone Gazelle
drs zone gazelle

De oranje stroom fietsers is een van de meest zichtbare sponsoractiviteiten in de omgeving van Zandvoort tijdens het Formule 1-weekend. Fietsenmerk Gazelle heeft werknemers, relaties, dealers en journalisten uitgenodigd om de kwalificatietraining op zaterdag of de race zelf op zondag te komen kijken.

In de ijsbaanhal in Haarlem kunnen ze met een QR-code een fiets meenemen om naar het circuit te rijden. Op de terugweg pikken ze opnieuw met QR-code een andere fiets op om de route in omgekeerde volgorde af te leggen.

De actie is natuurlijk goed voor de zichtbaarheid van Gazelle als sponsor van de Dutch Grand Prix, maar dient ook een hoger doel. Het evenement biedt de reguliere bezoekers geen parkeergelegenheid om een verkeersinfarct te voorkomen. Het Formule 1-evenement is zo goed als autoloos. Bijna de helft van de bezoekers neemt de trein of bus, en  37 procent komt op de fiets.

 

Gazelle-fietsen in Zandvoort
Gazelle-fietsen in Zandvoort Olaf Kraak, ANP

Gazelle heeft samen met communicatiebureau Team Lewis een bijzondere duinroute getekend voor de 2500 fietsers die uiteindelijk leidt naar een zogenoemde Gazelle DRS-zone bij het fiets-ecoduct op de voormalige Trambaan tussen Bentveld en Zandvoort.

In de tunnel blazen vier grote solar-aangedreven windturbines de fietsers een duwtje in de rug. Formule 1-journalist en -commentator Olav Mol moedigt de fietsers aan.

Hun inspanningen worden niet alleen met goed weer beloond. Op het circuit mogen ze drinken en eten in de Ben Pon-lounge, genoemd naar de oprichter van het moederbedrijf van Gazelle, die zelf ooit een kort bestaan als Formule 1-coureur leidde. Het miljardenbedrijf Pon is de afgelopen jaren een van de hoofdsponsors van het evenement, dat volledig met privaat geld wordt gefinancierd.

Volle tribunes, 105 duizend toeschouwers zowel bij kwalificatietraining als  de GP zelf
Volle tribunes, 105 duizend toeschouwers zowel bij kwalificatietraining als de GP zelf

Op de tribunes zien de genodigden een uitgebreide show met veel Nederlandse songs en later van Verstappen zelf in zijn bolide. Op zaterdag klokt hij de snelste tijd die hem naar een pole-position leidt. Zondag maakt hij het af met winst van de DutchGP door niet alleen erg hard te rijden maar ook door een slimme racetactiek.

Max op de fiets

Op de tribunes scanderen en zingen de supporters de naam van Supermax, om zich later weer op de fiets te hijsen en de omgekeerde route van Zandvoort naar Haarlem af te leggen. Ze praten na over de race, sommigen blijven onderweg even in een café steken, maar uiteindelijk belanden ze weer in de ijshal van Haarlem waar ze met hun fiets met de QR-code uitchecken.

‘We hebben Max zien winnen op de fiets’, grapt er een, die het Max-petje uit de Goodiebag nog even goed op zijn hoofd zet, en naar buiten loopt waar een bus klaarstaat voor het laatste stukje van de logistieke operatie, terug naar de auto in de parkeergarage. Ze mogen weer zelf achter het stuur. De banden piepen er lekker als ze net iets te hard de bocht doorgaan.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie