Nederlandse jeugd kijkt geen tv

Jongeren tussen de 13 en 19 jaar laten een heel ander kijkpatroon zien dan volwasenen. Zo valt op te maken uit het onderzoek Moving Pictures 2013, van Stichting Kijkonderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jongeren tussen de 13 en 19 jaar laten een heel ander kijkpatroon zien dan volwasenen. Zo valt op te maken uit het onderzoek Moving Pictures 2013, van Stichting Kijkonderzoek.

Overall lijkt er weinig veranderd aan ons kijkgedrag. Nederlanders kijken per dag gemiddeld 190 minuten televisie. Een minuutje meer dan vorig jaar. TV-kijken neemt het grootste deel van alle av-kijkminuten in beslag. Meer dan driekwart van het kijkvolume. De desktop volgt op grote afstand met 9 procent.

Maar dan de groep 13-19 jaar: Als die naar bewegend beeld kijkt, is dat voor  46 procent beeld dat voor de televisie is geproduceerd (2012: 47 procent). De rest is user generated video (26 procent) en andere professioneel geproduceerde AV-content (29 procent, bijvoorbeeld videoclips op YouTube en zogenoemde webisodes).

Maar er is ook veranderd kijkgedrag ontdekt bij de leeftijdsgroep 20 tot 35 jaar. De tijd die aan tv-content wordt besteed, daalde in een jaar van 67 procent naar 54 procent. User generated content en professionele producties die voor tv zijn gemaakt, groeiden in aandeel.

Jongere doelgroepen hebben minder binding met televisie, zo blijkt uit onderstaande tabel. Tablets worden ook niet vaak gepakt, maar dat kan de komende jaren nog veranderen, aldus de onderzoekers. Steeds meer huishoudens hebben immers een tablet.

 

 

Overige conclusies uit het onderzoek:

70 procent van het kijken naar gemiste programma’s gebeurt via het televisiescherm, 14 procent via de desktop en 5 procent via de laptop. Er zijn geen grote verschillen ten opzichte van vorig jaar.

Het bereik van AV-materiaal via tablet en smartphone is siginificant toegenomen sinds 2012

Dit is het gevolg van de groeiende penetatrie van deze devices. Inmiddels heeft 51 procent van alle Nederlanders een tablet en 63 procent een smartphone.

Onder jongeren is de penetratie van smartphones gestegen tot boven de 80 procent.

De mobiele devices worden gedurende de hele dag gebruikt als het gaat om tv kijken, de tv kent een duidelijke piek in de avonduren.

Vooral de stijging van het kijken naar andere professionele content op een tablet is relatief groot.

Meer uit dit (pdf)

(via Emerce)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie