Promovenda test fotostrips voor oudere patiënten op doktersbezoek

De strips zijn bedoeld om hun gezondheidscommunicatie te verbeteren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor haar promotie aan de Rijksuniversiteit Groningen doet Koops van ’t Jagt onderzoek naar de gezondheidscommunicatie van ouderen met beperkte health literacy – ofwel de vaardigheden van mensen om informatie over hun gezondheid te begrijpen en toe te passen, zodat ze zelf beslissingen over hun gezondheid kunnen nemen.

Zelfvertrouwen

Van ’t Jagt ontwikkelde en produceerde daarvoor de zevendelige fotostripserie ‘Praten met je dokter’, samen met Ype Driessen van fotostrips.nl en acteurs van de Groningse theatergroep Het Derde Bedrijf. De serie is ontwikkeld in het kader van het Europese health literacy-project IROHLA. De strips, die zowel digitaal als op papier verschijnen, behandelen zeven thema’s die regelmatig aan bod komen tijdens gesprekken van oudere patiënten met hun huisarts. Doel van de strips is om met ‘sociale scripts’ patiënten zelfvertrouwen te geven tijdens gesprekken met de huisarts.

Aandacht van de arts

De thema’s zijn vastgesteld op basis van focusgroepdiscussies met oudere patiënten met verminderde health literacy. De thema’s omvatten onder meer aandacht van de arts, voorbereiden op een consult, lastig taalgebruik en onzekerheid over medicijngebruik.

Oefenen.nl

De digitale versies komen onder meer op de website , het online startpunt voor iedereen die zijn basisvaardigheden wil verbeteren. De papieren versies zullen onder meer verspreid worden in wachtkamers van huisartsenpraktijken. De fotostrips verschijnen ook in het Engels, Duits, Italiaans en Hongaars en worden de komende tijd in verschillende onderzoeken getest.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie