Premium

Teun van de Keuken neemt H&M de maat in column, maar vergist zich pijnlijk

Columnist valt in Volkskrant verkeerde bedrijf aan op duurzaamheidsclaims.

Teun van de Keuken tijdens de Keuringsdienst van Waarde
KRO-NCRV

H&M is als een kind ‘dat een slecht cijfer aan zijn ouders probeert te verkopen als een goed resultaat’.  

Met die zin opent Teun van der Keuken vandaag zijn column over de ‘duurzaamheidsdrol’ van H&M in de Volkskrant. De modeketen zou volgens de consumentenjournalist zich onterecht op de borst kloppen met teleurstellende duurzaamheidscijfers.

Van de Keuken noemt dit de methode van een drol verkopen als een taartje, ingezet door  H&M. ‘Op de etalage van een filiaal juichten grote letters: 'Hello Nature'. Voordat ik de rest van de tekst kon lezen, wist ik ongeveer hoe laat het was. En ja hoor, een juichverhaal over het eigen duurzaamheidsbeleid: 'We've great news for you. 25 % of our products are made with sustainable materials. And we'll get even better.'

Van de Keuken vindt dat er weinig te juichen valt bij H&M, want die de '75 procent van onze producten is níét met duurzame materialen gemaakt'.

Niet goed opgelet

Daar kon hij weleens ongelijk in hebben, want de column blijkt gebaseerd te zijn op een grote vergissing. Van de Keuken had het helemaal niet over H&M, hij bedoelde Esprit. Hij had de slogan op de ramen van een etalage gezien, een foto gemaakt, maar niet goed opgelet van wie die etalage nu precies was.

Snel na het verschijnen van de column gingen de alarmbellen rinkelen bij H&M, dat niet begreep hoe Van de Keuken aan zijn informatie kwam. Hoofd Communicatie Laura Muscas: ‘We zien dat de naam H&M de laatste tijd heel makkelijk gebruikt wordt in allerlei stukken, terwijl het onderwerp niets met ons te maken heeft. Dat is enerzijds logisch; stukken scoren nu eenmaal beter als er een bekende naam in de kop staat, maar anderzijds blijven de media wel die verantwoordelijkheid houden om facts te checken’.

Schaamrood

Dat is hier dus nogal misgegaan, hoewel Van de Keuken zijn column inmiddels online heeft aangepast, met het schaamrood op zijn kaken.

Rectificatie

Muscas: ‘Maar het staat wel in de printversie van de krant. Uiteraard hebben we de hoofdredacteur hiervoor benaderd, we zien het graag gerectificeerd in de krant van morgen. Maar het zou pas echt van lef getuigen als hij nu binnenkort een mooi en vooral juist stuk over H&M’s resultaten op het gebied van duurzaamheid zou schrijven.’

Dat laatste zit er niet in, wel heeft hoofdredacteur Philippe Remarque excuses aangeboden en een rectificatie toegezegd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie