Verzekeraars lopen online klanten mis

De helft van de Nederlandse internetgebruikers boven de achttien jaar (50,3 procent) overweegt zijn reisverzekering online af te sluiten, maar 34 procent kan niet de pagina vinden waarop kan worden uitgerekend welke verzekeringspremie past bij de vakantieplannen. Dit concludeert het Rotterdamse internetonderzoeksbureau MetrixLab naar aanleiding van een onderzoek onder 500 respondenten. MetrixLab onderzocht de sites van FBTO, Sterpolis, Interpolis, Wellowell, Unigarant en Orion Direct.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Nederlandse internetgebruiker blijkt te hoge verwachtingen te hebben als het gaat om reisverzekeringen op internet. Gemiddeld 60 procent van de respondenten gaf achteraf aan dat de bezochte website niet voldeed aan de verwachtingen. Zo had driekwart van de respondenten erop gerekend direct online een reisverzekering te kunnen afsluiten. Hiermee gaat er een duidelijke boodschap richting Interpolis en Unigarant, die deze mogelijkheid niet bieden.

ING-dochter Wellowell scoort als relatieve nieuwkomer heel goed. Van de bezoekers van de geeft 64 procent aan via deze site een verzekering te willen afsluiten. Hiermee staat Wellowell op dit punt bovenaan. Wellowell onderscheidt zich echter van de andere sites, omdat het een tussenpersoon is in plaats van een verzekeraar. Op basis van uitgebreide informatie kunnen internetgebruikers via Wellowell diverse verzekeringen vergelijken en bij verschillende verzekeringsmaatschappijen direct afsluiten. De aangesloten verzekeraars zijn allemaal bekende partijen, waaronder ING´s eigen Nationale Nederlanden.

De Wellowell-bezoekers zijn dusdanig positief over de hoeveelheid informatie, de mogelijkheid tot vergelijken en het verzorgde uiterlijk dat het Wellowell blijkbaar niet zwaar wordt aangerekend dat het meer dan de helft van de bezoekers niet lukt de premie te berekenen voor een passende reisverzekering. Op dit punt scoort Wellowell het laagst van de onderzochte sites. Slechts 48 procent van de respondenten kan de premie berekenen (in 8 minuten en 13 kliks). scoort het beste als het gaat om het vervullen van de opdracht (81 procent van de respondenten slaagt hierin, in gemiddeld 7 minuten en 6,9 kliks). Bij Interpolis slaagt slechts 59 procent, maar deze site werkt wel het snelst. De respondenten die de premie kunnen bereken, hebben hier gemiddeld nog geen 2 minuten voor nodig. scoort net als Wellowell goed op gebruikersbeleving, met een hoog percentage respondenten dat op de site wel een verzekering wil afsluiten, 62 procent.

Gebruikers vinden de site makkelijk in het gebruik en deze voldoet daarmee toch aan de verwachtingen, dit ondanks het ontbreken van de mogelijkheid om direct een verzekering af te sluiten.Uit de resultaten van het onderzoek lijkt het dat internetgebruikers eerder kiezen voor een verzekeringssite als ze een bezoek als 'plezierig' en 'informatief' hebben ervaren dan wanneer ze snel tot concrete resultaten komen (functionaliteit). Kritiek op sites in het onderzoek is vooral gebaseerd op de sfeer ('te schreeuwerig’, ‘te priegelig’ of ‘onoverzichtelijk'). Het onbekendere wekt bijvoorbeeld wantrouwen op door een 'goedkope' uitstraling. Aanbevelingen van respondenten variëren van verduidelijking van de polisvoorwaarden tot de vraag wie het bedrijf is 'achter' de site.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie