Zo viert Microsoft de twintigste verjaardag van de Xbox

Microsoft laat fans dwalen door een heus digitaal museum, inclusief persoonlijke statistieken voor Xbox-gebruikers.

Microsoft

Microsoft viert het twintigjarig jubileum van zijn Xbox-gameconsolegeneraties met een interactief museum dat op een speciale website te bekijken is. Bezoekers met een Xbox-account kunnen inloggen voor een persoonlijke ervaring, maar het museum is ook als gast inzichtelijk. Het museum heeft zes hoofdstukken, die draaien om de vier generaties gameconsoles, de gameserie Halo en - alleen voor ingelogde gebruikers - Xbox-statistieken. 

De bezoeker kan de standaard rondleiding volgen of met een druk op de knop direct naar een zelfgekozen hoofdstuk gaan. Microsofts rondleiding is chronologisch en start met de originele Xbox.

Rondlopen door het museum doet de bezoeker via de WSAD-toetsen van het toetsenbord. Elk hoofdstuk heeft bijbehorende video's, die starten als de gebruiker op de juiste plaats in het museum stilstaat en de Enter-toets indrukt. Zo wil Microsoft de museumervaring interactief maken. Er zijn totaal 132 momenten te ervaren, schrijft The Verge.

Advertentie
advertisement
Microsoft Xbox 20 jaar
Microsoft

Microsoft noemt hoogte- én dieptepunten

Interessant is dat het bedrijf aandacht besteedt aan de hoogte- én dieptepunten van twintig jaar Xbox. Zo gaat een video in op Microsofts mislukte poging om in 2000 concurrent Nintendo te kopen en zien bezoekers ook de beruchte red ring of death van de Xbox 360-console. Miljoenen exemplaren gingen door dit hardwaredefect uit zichzelf binnen enkele maanden stuk, waardoor Microsoft een intensief vervangingsprogramma moest opzetten. De totale kosten overschreden de één miljard dollar, vertelt de uitleg. Niet de beste reclame, wel de waarheid. 

Persoonlijke statistieken

Ingelogde Xbox-gebruikers kunnen op de website ook persoonlijke statistieken van hun Xbox-gebruik inzien. Zo toont Microsoft onder andere welke game(s) de gebruiker gespeeld heeft op zijn of haar console(s), hoeveel verschillende games hij of zij gespeeld heeft en wanneer hij of zij startte. Gebruikers kunnen hun statistieken delen met anderen. 

Microsoft besteedt - uiteraard - ook aandacht aan zijn nieuwste generatie consoles, de Xbox Series S en Series X. Deze gameconsoles zijn inmiddels een jaar te koop, maar vanwege productiebeperkingen zeer slecht verkrijgbaar. Xbox-fans klagen hier al sinds het begin over. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie