IAB's raamwerk voor cookiepop-ups mogelijk in strijd met de wet

De beroepsorganisatie voor adverteerders wacht onderzoek van privacytoezichthouder af.

Het raamwerk van IAB Europe waar veel websites hun cookiepop-ups op gebaseerd hebben, voldoet mogelijk niet aan de Europese privacywet AVG. Dat schrijft IAB Europe, de beroepsorganisatie voor online adverteerders, in een update op zijn website. Onder meer Tweakers is het bericht opgevallen. 

De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) doet onderzoek naar de mogelijke misstand. De uitkomsten van het onderzoek verschijnen binnen drie weken en worden gedeeld met de privacytoezichthouders van andere Europese landen. Zij hebben vervolgens een maand om het oordeel van de GBA te bevestigen of af te keuren. In dat geval kan een Europees Comité zich er nog over uitlaten. 

Advertentie
advertisement

'Transparantie, eerlijkheid en verantwoording'

Het raamwerk van IAB Europa voldoet mogelijk niet aan de wet op het gebied van 'transparantie, eerlijkheid en verantwoording'. Met het betreffende raamwerk kan een website een pop-up-melding laten zien met de vraag of de websitebezoekers cookies willen accepteren. Die pop-up is misleidend omdat 'ie al data verzamelt, schrijft de Ierse toezichthouder na overleg met die van België. Websitebezoekers die via de pop-up aangeven welke informatie de website (niet) mag verzamelen, geven hier volgens de toezichthouder persoonlijke informatie mee weg. Ook van mensen die hebben aangegeven dat ze géén toestemming geven voor gegevensverzameling, zo luidt de redenatie. 

De privacytoezichthouder beweert ook dat IAB Europe dergelijke gegevens doorstuurt aan advertentiegerichte websites. IAB Europe ontkent dit. Ongevraagd gegevens doorsturen is ook in strijd met de wet. 

Veelgebruikt raamwerk

Het Transparency & Consent Framework van IAB Europe wordt volgens privacytoezichthouders door tachtig procent van de Europese websites gebruikt. Als de toezichthouders besluiten dat het raamwerk niet aan de wet voldoet, kan IAB Europe een boete krijgen en mogen websites het raamwerk mogelijk niet gebruiken tot het aan de wet voldoet. IAB Europa verwacht dat zijn raamwerk niet rechtsgeldig is en denkt in dat geval maximaal een half jaar nodig te hebben om de misstand op te lossen.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie