Korte samenvatting lezingen Social Media Congres

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week donderdag was ik aanwezig op het Social Media Congres in Utrecht. Hoofdonderwerp: 'ROI in Social media'. Voor was ik de hele dag druk in de weer om liveblogs te verzorgen. Bij deze een samenvatting van de belangrijkste sprekers en hun adviezen.

Blogging your business - Chris Garret ()

Chris is een grote naam als het aankomt op bloggen, en hij geeft een aantal zeer concrete rijtjes die uitleg verschaffen over de mogelijkheden om van je blog een succes te maken. De gehele presentatie van Chris en van de andere sprekers zijn te zien op . Ten eerste een korte opsomming van redenen om te bloggen:

- Je kunt mensen aantrekken
- Je kunt mensen informeren en met ze interacteren (in both directions)
- Je kunt mensen behouden zonder direct iets te verkopen
- Je kunt mensen motiveren
- Je kunt mensen werven (bijvoorbeeld vacatures)

Een stappenplan voor het opzetten van een blog wordt vervolgens door Chris uitgewerkt en toegelicht:

1. Voorbereiding: netwerken, onderzoeken waarom, schrijven.
2. Attraction: promotie, SEO, linkbaiting en building, Social media, Gastposts.
3. Retention: behoud je bezoekers door value te blijven bieden.
4. Conversie: het omzetten van audience naar klanten en verkoop.

Chris eindigt tenslotte zijn presentatie met een lijst absolute Dont’s voor bloggen:

- Het is geen ik-ik-ik !
- Ga niet pushen als het niet werkt.
- Eerst geven, dan pas nemen (in de vorm van verkopen).
- Gebruik geen vaktaal/businesstaal want dat werkt niet.
- Probeer de conversatie niet te controleren.
- Negeer je publiek niet.

Social media & Analytics - Joost de Valk ()

Joost heeft het in zijn presentatie met name over het meten van Social Media-aanwezigheid. Door de presentatie heen noemt Joost enkele metrics waarmee Social Media gemeten kan worden. Een samenvatting:

1: share of conversation
2: click through rate / engagement
3: direct traffic
4: sales
5: links

De presentatie van Joost eindigt met de volgende conclusies:

- Web analytics gaan verder dan enkel bezoekers en sales op je eigen website
- Social media is meetbaar!
- Test & Improve

Best practices in communities - Erwin Blom (The Crowds)

Erwin beschrijft in een lezing vol voorbeelden en interessante cases een aantal basisregels en ROI-mogelijkheden voor communities. Hij noemt de volgende basisregels:

1. Passie: De basis voor Social Media. Vind je het niet leuk….doe het dan niet!
2. Meedoen: Ben actief op en rondom je community. Je bent zelf het beste voorbeeld voor je community
3. Openheid: Transparantie, eerlijkheid en openheid zijn keywords bij Social Media. Ga ook in op mensen die negatieve dingen zeggen en/of schelden.
4. Flexibiliteit: Je publiek gaat je site wellicht anders gebruiken dan je bedoeling was…..dus ben flexibel!
5. Lange adem: Geef niet op als het even niet loopt….ga er voor!

Mogelijke verdienmodellen:

1. Advertenties, die ook op niche websites succesvol kunnen zijn en dus niet alleen op massawebsites.
2. Sponsoring: samen met sponsoren acties enz. opzetten binnen de community, die ook waarde bieden voor de gebruikers.
3. Premiumaccounts: betalen voor meer functionaliteit. Je geeft ze met premium net iets extra’s.
4. Gebruikers betalen: Dit gebeurd veel in online games, waar men betaald voor aankleding van bijvoorbeeld een raceauto. Ook hier geldt dat het enkel om extraatjes moet gaan. Het moet niet minder leuk worden voor de andere gebruikers.
5. Data: binnen de community wordt er data gegenereerd die enorm interessant kan zijn voor bedrijven.
6. Kostenbesparing: het gebruiken van communities voor feedback en dergelijke kan je veel geld besparen.
7. Afgeleide producten

Advertentie
advertisement
Advertentie