Machines aan het stuur. Waar gaan we heen?

Kunstmatige intelligentie neemt steeds vaker de beslissingen voor marketeers. Maar kunnen ze ook uitleggen waarom?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Futuristen, wetenschappers en topmannen vallen over elkaar heen om er wat van te vinden. Bill Gates, Elon Musk en Stephen Hawking zijn bezorgd. Machines worden steeds slimmer en zullen zich - zo vrezen ze - uiteindelijk tegen de menselijke beperkingen keren. En dat is best een cynisch scenario.

Voorlopig hebben we nog geen superintelligente systemen die ons bedreigen. Maar we hebben al wel vormen van kunstmatige intelligentie. 

Bij de NOS hebben we recent een project achter de rug. Het is geweldig interessante technologie die, als je het mij vraagt, een aantal dingen volledig op zijn kop zet. 

Bij machine learning leren computers zelf om conclusies te trekken uit enorme hoeveelheden data. Structuren worden herkend en beslissingen (algoritmes) worden daarop aangepast zodat de resultaten steeds beter worden. Zonder tussenkomst van mensen. De computer wordt gevoed met data en maakt zichzelf beter.

Bekende voorbeelden van machine learning zijn de persoonlijk aanbevelingen van series en films door Netflix en de gezichtsherkenning van Facebook. Facebook herkent in een paar miliseconden een gezicht uit honderden miljoenen andere gezichten. Enorm knap. Dit is niet te doen met traditionele ICT, laat staan met de hand.

Handen van het stuur
Kenmerkend voor deze technologie is dat de factor &;mens&; er tussenuit is gehaald. Jazeker, de mens stelt de grenzen, bepaalt de logica en levert data. Maar de algoritmes bepalen wat het meest efficiënt en het beste is. Deze manier van werken verschilt van gewone ICT die stap voor stap door mensen wordt uitgedacht.

Tot nu toe was machine learning voorbehouden aan de grote internetbedrijven. Sinds kort bieden zowel als  echter machine learning aan als cloud dienst. Het wordt zo makkelijker met machine learning aan de slag te gaan. Ik verwacht dat we machine learning en andere vormen van kunstmatige intelligentie op steeds meer plekken gaan terugzien.

Dit gaat zorgen voor betere diensten en volledig nieuwe diensten. Al gaat er zo nu en dan natuurlijk iets fout. Problemen die dan optreden, zijn van een heel andere orde dan de gevolgen van ouderwetse computerfouten. 

Een boek van 2,8 miljoen dollar
Amazon biedt diensten om handel op haar eigen platform te bevorderen. Een voorbeeld is RepricerExpress, een dienst waarmee winkeliers automatisch prijzen kunnen instellen. De winkelier kan er voor kiezen om altijd met een verschil van 1 euro de goedkoopste te zijn. Je kunt met een bodemprijs werken en de prijs ook optimaliseren. Machines voorspellen de optimale prijsstelling.

Michael Eisen schreef over . Het boek dat hij zocht, komt uit 1992 en wordt niet meer gedrukt. Op Amazon stond er een aantal te koop: tweedehands vanaf $35 en twee nieuwe exemplaren voor (hou je vast) 1.7 miljoen dollar! Hoe dit kan? Het antwoord is even eenvoudig als bizar: de twee verkopende partijen lbeken automatisch op elkaar te reageren. Iedere klik deed de prijs stijgen. Eisen ging met dit mechanisme spelen; hij wachtte en klikte wat, en zag de prijs in een paar dagen stijgen naar 2.8 miljoen dollar. Absoluut geen optimale prijs, maar niemand greep in. 

Uber pricing
Een ander voorbeeld. Ook Uber laat zijn prijzen aandrijven door algoritmes. In december 2014 was er een gijzeling in een cafe in Sidney. Bij Uber constateerden de algoritmes al snel dat er een tekort aan transport was in de wijk waar de gijzeling plaatsvond. De prijzen voor een rit werden hierop aangepast en schoten daardoor tot ver boven de honderd dollar. Veel mensen waren verontwaardigd: Uber zou profiteren van een levensbedreigende calamiteit.

Uber rechtvaardigde zich zelf met het argument dat hoge ritprijzen dé manier zijn om meer chauffeurs naar het getroffen gebied te krijgen. Voor degenen die als eersten weg willen uit het getroffen gebied is dat misschien wrang, maar nieuwe chauffeurs okomen erop af en dit zal de prijs drukken.

Algoritmes en machines nemen het stuur over. Maar de vraag is: weten ze waar we heen willen? En misschien wel nog belangrijker: kunnen ze ook uitleggen waarom?

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie